Inlägg från: Anonym (Separat ekonomi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separat ekonomi)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Vi har separata ekonomier och delar alla utgifter som rör hem/barn/oss rakt av. Vi har mycket ojämna inkomster, men jag vägrar leva på hans pengar. Bilen har vi betalat lika mycket för och skrivit papper om, och delar därför också lika på kostnaderna för detta. 

Vi har löst det genom ett gemensamt kreditkort varifrån alla gemensamma utgifter går från. Vid månadsskifte betalar vi sen hälften var. Mycket enkelt och mycket rättvist. 

Anonym (Alexandra) skrev 2022-11-14 15:23:25 följande:

Jag tycker alltid att det är lite konstigt när folk använder termer som att "leva på hens pengar" i såna här sammanhang. De är ju en familj, liksom. Det kommer ju dessutom bli omöjligt att kunna ha helt millimeterrättvisa i längre förhållanden, speciellt med barn inblandade. Allt som föräldraledighet, vabb, bara en sån sak som en graviditet och om den tär på kroppen, om en eller båda vill jobba deltid efter barnen kommit eller bara en sån sak om att gå med på en flytt för att den andre ska få bättre jobb, men att det kanske tar ett tag innan man får ett nytt, bra jobb själv etc. 

Har man ett långt, seriöst förhållande blir det svårt att räkna ut helt vad som är "rättvist" och lika. Därför klingar det lite falskt att prata om "vem som lever på vem" när man delar ett liv tillsammans. 

För dig kanske det gör det. För mig är det otänkbart att inte försörja mig själv. Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan om att jag är en vuxen kvinna som inte behöver någon annans pengar. På vilket sätt klingar det falskt? Eller menar du att vi inte är en riktig familj för att vi inte delar också våra pengar mellan oss?
    Anonym (Linn) skrev 2022-11-14 15:38:55 följande:
    För att ofta när man hör folk säga att man "inte ska leva på hans ekonomi ", inte snylta på honom osv så har man faktiskt inte räknat in allt som kostar.

Man ser bara att han får ut 40 000 i månaden och hon 25 000 i månaden och då bör de dela rakt av för hon ska minsann inte snylta på honom.
    Men sen är det hon som tar majoriteten av föräldraledigheten, det är hon som tar mest vabb. Det är hon som går ner i tid för att inte barnen ska få så långa dagar på förskolan. 
    Det är hon som är den som oftast köper mat och hygienprodukter, en väldigt stor utgift varje månad för de allra flesta. 
    Det är hon som köper de flesta av barnens kläder. Inredningen till deras rum. Hon köper födelsedagspresenterna till barnen och till bådas släktingar. 
    Hon köper pyntet inför högtiderna. Hon betalar det mesta av maten inför högtider. 
    Hon köper mest inredning till hemmet.

Han köper en bil som hon sedan också betalar bensin och service på. 
    När de skiljer sig får han med sig bilen. Hon får med sig uppäten mat, urväxta barnkläder, en matta.
    Soffan och dyra skänken ska de såklart dela lika på, det införskaffades ju faktiskt till familjen. 

Jag önskar att fler kvinnor såg detta och inte bara stirrar sig blinda på lönen. 
    Ja, väljer man att lägga upp det på det viset, får man också faktiskt skylla sig själv. Vi har var och en ett ansvar att också tänka på hur det blir sen, vid en eventuell separation och när vi förhoppningsvis blir gamla.

Jag själv skulle aldrig sätta mig i en sits där jag betalar för förbrukningsvaror medan han står med tv, bil och hemmet. Jag tar ansvar för min egen situation och min egen ekonomi. Det borde fler kvinnor absolut göra!
    PH76 skrev 2022-11-14 15:49:55 följande:
    Men med detta tänk så måste hela familjen rätta sig efter den som tjänar sämst när det kommer till boende, bil, semester, ja egentligen alla större utgifter.

Den förstnämnda påverkar ju också vilket område barnen kommer att växa och och i vilka skolor de kommer gå.

Känns lite begränsande.

Det blir ju en konsekvens av de val man gör. Man kan nye förvänta sig en fyra på Östermalm om man jobbar deltid i låglöneyrke. 

Men, det här är ju hur JAG väljer att leva. Jag har rätt lite intresse i hur andra väljer att leva. Jag skulle inte heller skaffa hund, köpa husvagn eller semestra k Thailand, men det innebär ju inte att mina val är rätt och andras fel. För MIG är det dock otänkbart att leva på annat sätt. 

PH76 skrev 2022-11-14 16:19:44 följande:
    Så du offrar alltså barnen för din egen stolthet?
    Offrar barnen? Du menar barnen som bor i trevlig bostad i ett trevlig område? Som går i bra skolor, som får utöva aktiviteter som de tycker mycket om, som får mat i magen och kläder efter väder. På vilket sätt offras mina barn? Eller menar du att man måste ha ett hus i Frankrike, ett i Alperna och att barnen måste ha mobil för 15 000 för att ha ett drägligt liv? I så fall tycker jag nog att dina referenser är något snäva. 
    PH76 skrev 2022-11-14 18:01:58 följande:
    Det kanske låter så men det är inte vad jag menar.

Tänk dig detta scenario då istället.

Lisa och Pelle växte upp i Fittja tillsammans och blev tillsammans efter en kväll på krogen då de var 20. Lisa studerade ekonomi på Stockholm och Pelle jobbar som spärrvakt. De flyttar in i en hyres 1a som Pelles farsa kunde skaka fram. De gifter sig medans Pia studerar, de är verkligen lyckliga.

Åren går, de är nu 29år och Pia är gravid, Pelle har haft det lite tufft under några år när hans farsa gick bort men han har kommit tillbaka bra, han jobbar som vårdare och trivs bra med det, förutom lönen som han tycker suger, Pia har hunnit arbeta som managementkonsult under 6 år och har precis blivit manager. Pelle tjänar i dagsläge 24k i månaden och Pia strax över hundra tusen i månaden, inklusive bonus.

De är fortfarande väldigt lyckliga tillsamman och längtar efter barnet. De vill gärna flytta då 2an på 40kvm som de under åren lyckas byta tills sig börjar att bli liten, speciellt med det stundande barnet. De är också oroliga för stämningen i området, många rån och kniv dåd, två gånger i år har de hört skjutningar.

Att hitta en vettig hyreslägenheter verkar svårt i Stockholm. Pia får genom kontakter napp på en nybyggd 3a i norradjurgårdstaden för 16k i månaden, och de spanar också på att köpa en trea i söderort då Pia kan få fram handpenning och klarar de ökade kostnaderna.

Bör de stanna kvar i sin 2a i Fittja eller kanske ta något av de andra alternativen, vilket såklart medger att Pia får en högre kostnad då Pelle inte klarar 50%
    Varför ska jag tänka mig det? Jag avgör inte hur andra ska lägga upp sina ekonomier. Jag avgör hur jag ska lägga upp min ekonomi. 

Här är nog den avgörande skillnaden mellan dig och mig. Du verkar ägna ganska mycket tid åt att tala om för andra vad som är rätt och fel, när det faktiskt handlar om dina egna preferenser. Eller ska jag diktera villkoren och tala om att det är korkat att skaffa hund?
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-11-14 18:09:40 följande:
    Men det är ju liksom så befängt att kalla det "leva på någon annans pengar" bara för att en tjänar lite mer. Det betyder ju inte att den andre inte tjänar något alls eller inte kan försörja sig själv. Som i TS fall där han tjänar 10k mer. Vi vet ju inte om deras löner är 10k och 20k eller 50k och 60k. Att direkt, på ett rätt aggressivt sätt dessutom, börja skrika om hur man snyltar och lever på den andres pengar så snart den tjänar mer känns bara så underligt, speciellt i en lång, seriös relation där det finns barn.

Så hur mycket mer måste partnern tjäna för att man "lever på dens pengar"? 1000? 5000?
    Återigen, jag skiter i hur andra gör. Jag väljer hur jag vill lägga upp min ekonomi. Jag har förstått att detta provocerar dig och jag undrar om det inte är lämpligare att se till dig själv först, innan du kräver svar av andra. Känner du dig möjligen träffad? Det verkar inte bättre nämligen...
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-11-15 16:02:43 följande:
    Ja, jag håller med. Jag känner att jag är hellre generös i en seriös relation än att hålla nitiskt på "mitt" och "ditt". Jag är glad att jag har en man som har samma tänk som mig, vilket också gör att vi aldrig har konflikter kring pengar eller vem som ska betala vad. Känns som att det vore väldigt tröttsamt i längden att inte kunna dela med sig.
    Du tror inte att andra, som också delar ekonomisk synsätt, är nöjda och glada och inte heller bråkar över sin ekonomi?

Självgodheten vet inga gränser i den här tråden!
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 17:08:47 följande:
    Alla är inte nöjda och glada, då hade inte den här tråden behövts, eller hur?
    Absolut, men det gäller oavsett val av ekonomisk uppdelning, eller hur? Eller tror du att du sitter på den ENDA lösningen? 
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 17:51:33 följande:

Det verkar vara känsligt för dig?

Ja, när man har barn tillsammans tycker jag att man bör se sig som en enhet, det tror jag rent generellt är det bästa, för de allra flesta. För barnlösa par ser jag mindre problem med delad ekonomi. 

Sen finns det ingen regel utan undantag. För vissa familjer kanske separat ekonomi är den bästa eller enda möjligheten.
    Tex om den man bor med med har ett spel eller shoppingberoende , eller ännu värre drogberoende, då skulle jag inte rekommendera delad ekonomi. 

Jag tycker att alla får välja själva, men jag vill slå ett slag för familjen.

Jag är också orolig för de många unga mammorna, där många verkar ta huvudansvaret för barnen, större delen av föräldraledigheten och VAB, men där männen som jobbar och tjänar mer ändå kräver separat ekonomi. Det tycker jag inte är ok, det är att utnyttja, det är inte ok även om den unga mamman går med på det. 

Det är inte det minsta känsligt, däremot är jag svårt allergisk mot självgoda människor som tror sig sitta på sanningen och den enda lösningen. Det känns en smula obildat. 
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 18:23:38 följande:
    Kan du då inte ge mig lite bildning genom att utveckla och förklara varför du tycker att separat ekonomi är att föredra? Vad är fördelen med det?

För mig är fördelen att jag vet att jag reder mig själv. Jag är trygg i att jag inte är beroende av någon annan och jag är stolt över att bidra med lika mycket som min sambo gör. Jag vill inte blanda ekonomier och jag vill inte vara beroende av någon annan pengar. Därför är separata ekonomier att föredra för mig. 

För du förstår, hur andra gör är inte relevant för mig. Du verkar dock ha mycket åsikter om andras förehavanden. 

Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 18:52:28 följande:
    Ändå är du aktiv i denna tråd?

Ja, det är väldigt svårt att förstå för mig att man inte vill dela sin ekonomi med dem som står en allra närmast. Man älskar ju sin partner och sina barn och vill ju därför deras bästa. Likaså utnyttjar man ju inte den man älskar? Om man inte vill dela ekonomi skulle jag se det som att man innerst inne inte litar på varandra? 

Jag tycker också att det generellt är tråkigt med den ökade individualismen i samhället och är rädd för att barnen kommer i kläm. Jag tror att en harmonisk familj, där alla bryr sig om varandra på alla sätt , även ekonomiskt. är bäst för barnen, generellt. 

Jag svarade på TS fråga. Menar du att man inte får göra det om man inte vill bli kritiserad för egna personliga val, som på inget sätt berör andra och allra minst dig? 

Varför kan du inte respektera att andra gör på annat sätt än du, utan att försöka trycka ner? Jag förstår att du inte kanske inte är helt nöjd över ditt sätt att leva. Ändra det, istället för att kritisera andra!

Anonym (Helt gemensam) skrev 2022-11-15 23:00:39 följande:
    Nej, jag har inte åsikter om andras val. Jag förklarar varför JAG föredrar separat ekonomi. Jag förklarar varför JAG inte vill ha gemensam ekonomi. Däremot får jag många kommentarer om att jag offrar barnen, att jag är självisk och att det bästa för en familj minsann är att göra på annat sätt. Är det då märkligt att jag besvarar det?
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?