Inlägg från: Anonym (gemensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gemensam)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Vi får visserligen in lönen på varsitt konto och betalar olika räkningar. Jag räknar ut hur mycket jag behöver behålla för att täcka mina räkningar, resten flyttas över till sambons konto. Efter att de fasta räkningarna betalats nollar vi månadens kostnader på det gemensamma kreditkortet som vi handlar tex mat från. Överskott sparas undan, oftast i form av aktier och fonder förutom en liten del som går till buffert. 

Vi har haft gemensam ekonomi från dag ett på hans initiativ. Han har alltid haft högre lön än mig. Jag var motståndare till det i början då jag ville känna att jag också bidrog till våra kostnader (arbetslös). Det är 20 år sedan nu. 

Varje månad pratar vi igenom vilka övriga inköp som behöver göras. Det är ytterst sällan vi gör spontanköp, någon av oss. 

• Anonym (gemensam)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 09:28:23 följande:

Att ha pengarna gemensamt och göra saker som gynnar hela familjen är inte att leva på andra, tycker jag. Man kan bidra med mer än pengar i en relation. 

Att leva på andra är att medvetet bidra med mindre, trots att man kan bidra mer. 

Däremot är det viktigt att båda parter kan klara sig själva om de skulle separera, och att båda får en dräglig pension. 

Har ett skräckexempel, som tur är så har jag fått höra att hon lämnade honom till slut. En fd arbetskamrat var gift med en man och de hade separat ekonomi, och han tjänade mycket mer än henne. Han reste en massa med sina kompisar, gick på krogen osv, medan hon inte hade råd att hänga med. Hon försvarade deras upplägg med att hon inte gift sig för pengarna, att hon ville klara sig själv. Och det får man ju vilja. Men det blev ett väldigt skevt äktenskap där inte ens kärleken kunde rädda dom, de levde två skilda liv. 

Sambon hade en arbetskamrat med en sådan relation där de hade skild budget för allt. Hon var student och han jobbade så hon käkade snabbnudlar medan han åt hämtmat eller oxfilé typ. 
  • Anonym (gemensam)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 13:15:44 följande:

Och vad är det för fel med fotboll, liten hyresrätt och cykelutflykt? Du får det att låta som att man kommer leva ett fruktansvärt liv i fattigdom om den med lägre inkomst sätter ribban. 

Självklart kommer den med högre inkomst ha mer pengar över. So what? Det är den personens förtjänst. Den personen har valt ett yrke med högre inkomst. Vill den andra personen också ha mer pengar över så kan denne välja att skaffa ett arbete med högre inkomst. Att förvänta sig att den andre ska betala är bara helt sinnesjukt. 

Tycker faktiskt lite synd om dig som ser folk som utsugare, snyltare etc. 
  • Anonym (gemensam)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:29:05 följande:
    Men det är ju precis vad man är, om man vill att andra ska betala nöjen, resor, dyr mat åt en själv osv, istället för att själv se till att skaffa mer pengar. Varför ljuga? 
    Nej, man är inte snyltare eller utsugare. Nej, man ser det inte som att "någon annan" betalar nöjen, resor etc. Nej, alla kan inte bli välbetalda tjänstemän. 

Men håll du hårt i dina pengar. Tack och lov så är inte alla lika snikna. 
  • Anonym (gemensam)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    Visste inte att alla kan bli välbetalda tjänstemän och akademiker. 
  • Anonym (gemensam)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:36:52 följande:

Du tycker alltså att det är fel att den med högre inkomst har mer pengar över till egna intressen, nöjen, sparande osv? Varför? Du tycker då att den personen ska dela med sig av detta till den andra personen, så den också får samma standard? Personen har ju arbetat för dessa pengar. Vill man själv ha det på samma sätt så får man väl se till att skaffa mer pengar? 

Svara istället för att slingra dig.

Självklart tänker jag inte betala för någon annans nöjen och jag är inte så oförskämd att jag förväntar mig att andra ska göra det för mig heller.

Nej, jag tycker varken det ena eller det andra. Men jag ser inte ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig heller. Vi ser oss som en familj som ska ha samma förutsättningar. Och nej, vi har ingen stor skillnad i inkomst men har haft. Och nej, jag var inte ok med gemensam ekonomi från start trots att jag tjänade minst då. 

Som tur är så är alla olika. Så håll du hårt i dina pengar och roa dig på egen hand. 
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?