Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:25:50 följande:
    För dig kanske det gör det. För mig är det otänkbart att inte försörja mig själv. Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan om att jag är en vuxen kvinna som inte behöver någon annans pengar. På vilket sätt klingar det falskt? Eller menar du att vi inte är en riktig familj för att vi inte delar också våra pengar mellan oss?
    För att ofta när man hör folk säga att man "inte ska leva på hans ekonomi ", inte snylta på honom osv så har man faktiskt inte räknat in allt som kostar.

Man ser bara att han får ut 40 000 i månaden och hon 25 000 i månaden och då bör de dela rakt av för hon ska minsann inte snylta på honom.
    Men sen är det hon som tar majoriteten av föräldraledigheten, det är hon som tar mest vabb. Det är hon som går ner i tid för att inte barnen ska få så långa dagar på förskolan. 
    Det är hon som är den som oftast köper mat och hygienprodukter, en väldigt stor utgift varje månad för de allra flesta. 
    Det är hon som köper de flesta av barnens kläder. Inredningen till deras rum. Hon köper födelsedagspresenterna till barnen och till bådas släktingar. 
    Hon köper pyntet inför högtiderna. Hon betalar det mesta av maten inför högtider. 
    Hon köper mest inredning till hemmet.

Han köper en bil som hon sedan också betalar bensin och service på. 
    När de skiljer sig får han med sig bilen. Hon får med sig uppäten mat, urväxta barnkläder, en matta.
    Soffan och dyra skänken ska de såklart dela lika på, det införskaffades ju faktiskt till familjen. 

Jag önskar att fler kvinnor såg detta och inte bara stirrar sig blinda på lönen. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:42:17 följande:
    Ja, väljer man att lägga upp det på det viset, får man också faktiskt skylla sig själv. Vi har var och en ett ansvar att också tänka på hur det blir sen, vid en eventuell separation och när vi förhoppningsvis blir gamla.

Jag själv skulle aldrig sätta mig i en sits där jag betalar för förbrukningsvaror medan han står med tv, bil och hemmet. Jag tar ansvar för min egen situation och min egen ekonomi. Det borde fler kvinnor absolut göra!
    Absolut och det borde vi lära barnen redan i skolan. Det är lätt att peka finger och säga Det borde du tänkt på själv! Skyll dig själv!

Samtidigt står vi med ett samhälle där kvinnan tar majoriteten av hemarbetet. Majoriteten av FL och vabb. Enligt Försäkringskassan ökar männens vabb och FL under VM och andra sportevent för att sedan sjunka igen.
    Där kvinnan har generellt en lägre lön.
    Där män ständigt kommer undan och ingen tänker ens på det. Det bara är så, män är såna. 

Jag som har kontakt med många unga ser hur det, år 2022, fortgår. Där det viktigaste för en tjej är att ha en kille. Där tjejer får rykten och killar kommer undan.
    Där unga tjejer ställer upp på nästan vad som helst, bara de har en pojkvän. Där de får höra av omgivningen att "killar förstår inte känslor som tjejer gör, du kan inte förvänta dig att han ska förstå dig. Det bara är så." 

När de flyttar ihop tar tjejen ansvar och killen halkar efter. Inte kan vi begära att en kille ska vara intresserad av att inreda hemmet eller att läsa böcker om graviditeten när hon är gravid! 

Jag är fruktansvärt allergisk mot människor som behandlar detta ämne som något individuellt när det är ett problem på samhällsnivå. 
  • Anonym (Linn)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    Varför skaffar du en partner med lägre månadslön än dig? Inte så smart när man har ditt tänk. 

Jag antar också att du inte har barn och inte tänker skaffa några, för den som är föräldraledig får ju en lägre inkomst under många månader. 
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?