Sambos hur gör ni med ekonomin?
Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:25:50 följande:
För dig kanske det gör det. För mig är det otänkbart att inte försörja mig själv. Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan om att jag är en vuxen kvinna som inte behöver någon annans pengar. På vilket sätt klingar det falskt? Eller menar du att vi inte är en riktig familj för att vi inte delar också våra pengar mellan oss?Man ser bara att han får ut 40 000 i månaden och hon 25 000 i månaden och då bör de dela rakt av för hon ska minsann inte snylta på honom.
Men sen är det hon som tar majoriteten av föräldraledigheten, det är hon som tar mest vabb. Det är hon som går ner i tid för att inte barnen ska få så långa dagar på förskolan.
Det är hon som är den som oftast köper mat och hygienprodukter, en väldigt stor utgift varje månad för de allra flesta.
Det är hon som köper de flesta av barnens kläder. Inredningen till deras rum. Hon köper födelsedagspresenterna till barnen och till bådas släktingar.
Hon köper pyntet inför högtiderna. Hon betalar det mesta av maten inför högtider.
Hon köper mest inredning till hemmet.
Han köper en bil som hon sedan också betalar bensin och service på.
När de skiljer sig får han med sig bilen. Hon får med sig uppäten mat, urväxta barnkläder, en matta.
Soffan och dyra skänken ska de såklart dela lika på, det införskaffades ju faktiskt till familjen.
Jag önskar att fler kvinnor såg detta och inte bara stirrar sig blinda på lönen.