• Anonym (Förvi­rrad)
    Wed 16 Nov 2022 10:44
    8589 visningar
    153 svar
    +1
    153
    8589

    Har barn/ungdomar väldigt dålig ordförståelse idag?

     


    Jag håller ibland workshops med elever i årskurs 6-9 och kan ibland bli väldigt förvirrad över barnens ordförråd.

    Vi säger att ett barn frågar vad jag tycker om exempelvis gud. Jag svarar något i stil med att skolan ställer sig neutrala till olika trosuppfattningar och då måste jag efter detta berätta för en årskurs 8-9 vad en trosuppfattning är och va neutralt betyder. Och så kommer det en ny fråga och jag säger att jag inte tar ställning i frågan?

    Eleverna sitter och är som frågetecken. När jag själv gick i exempelvis 6an redan så läste jag samma litteratur som mina föräldrar. Ta ställning va inget jag eller mina vänner såg som särskilt avancerat. 


    Ord som resonemang och att man resonerar kan en årskurs 9 även sitta helt förvirrade över. 


    Men har barn och unga idag sämre språkkunskaper? 


    Det är ju på nivån att vissa frågar va en björk är. Alltså ett träd. Och då är barnen mellan 13-14 år?. 

    Det här är inte klasser med nyanlända och liknande kan jag tillägga. 

  • Svar på tråden Har barn/ungdomar väldigt dålig ordförståelse idag?
  • LFF
    Wed 16 Nov 2022 10:49
    #1
    +2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-11-16 10:44:13 följande:
    Har barn/ungdomar väldigt dålig ordförståelse idag?

     


    Jag håller ibland workshops med elever i årskurs 6-9 och kan ibland bli väldigt förvirrad över barnens ordförråd.

    Vi säger att ett barn frågar vad jag tycker om exempelvis gud. Jag svarar något i stil med att skolan ställer sig neutrala till olika trosuppfattningar och då måste jag efter detta berätta för en årskurs 8-9 vad en trosuppfattning är och va neutralt betyder. Och så kommer det en ny fråga och jag säger att jag inte tar ställning i frågan?

    Eleverna sitter och är som frågetecken. När jag själv gick i exempelvis 6an redan så läste jag samma litteratur som mina föräldrar. Ta ställning va inget jag eller mina vänner såg som särskilt avancerat. 


    Ord som resonemang och att man resonerar kan en årskurs 9 även sitta helt förvirrade över. 


    Men har barn och unga idag sämre språkkunskaper? 


    Det är ju på nivån att vissa frågar va en björk är. Alltså ett träd. Och då är barnen mellan 13-14 år?. 

    Det här är inte klasser med nyanlända och liknande kan jag tillägga. 


    På det stora hela: Absolut.

    Orsak: Det minskade läsandet. Det ger ett minskat ordförråd. Samt att man inte diskuterar och pratar med barn på samma vis längre utan det är skärmar, chattar etc som tar den tiden från samtalet. Många förenklar även samtalsspråket med barnen istället för att hålla det på en "normal" nivå och då förklara ord för barnen. 

    Min teori i vart fall. 
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Wed 16 Nov 2022 11:03
    #2
    LFF skrev 2022-11-16 10:49:45 följande:
    På det stora hela: Absolut.

    Orsak: Det minskade läsandet. Det ger ett minskat ordförråd. Samt att man inte diskuterar och pratar med barn på samma vis längre utan det är skärmar, chattar etc som tar den tiden från samtalet. Många förenklar även samtalsspråket med barnen istället för att hålla det på en "normal" nivå och då förklara ord för barnen. 

    Min teori i vart fall. 

    Jag har ju läst att ordförståelse har minskat hos yngre. Men inte riktigt förstått omfattningen av detta. Att det rör sig om vardagsord också. Har tänkt att det mer rört sig om mer komplexa ord som är mer akademiska begrepp. 


     


     

  • Anonym (aaa)
    Wed 16 Nov 2022 11:04
    #3

    ja, tyvärr. Det finns studier som visar att läsförståelsen minskat sista decennierna. Googla så hittar du mer om det. Läs på skolverket eller andra siter som handlar information om läsning. 

  • LFF
    Wed 16 Nov 2022 11:06
    #4
    +1
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-11-16 11:03:40 följande:

    Jag har ju läst att ordförståelse har minskat hos yngre. Men inte riktigt förstått omfattningen av detta. Att det rör sig om vardagsord också. Har tänkt att det mer rört sig om mer komplexa ord som är mer akademiska begrepp. 


     


     


    Det är klart att det handlar om vardagsord till stor del just för att läsmängden minskat hos barn och ungdomar. Då får man inte in de vardagliga orden på samma vis. Speciellt inte om man sen tänker på hur barn och ungdomar kommunicerar med varandra i form av förkortningar i chattar etc. Så då förstör man stavningen också. Grammatik ska vi inte tala om... 
  • Anonym (aaa)
    Wed 16 Nov 2022 11:06
    #5
    +2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-11-16 11:03:40 följande:

    Jag har ju läst att ordförståelse har minskat hos yngre. Men inte riktigt förstått omfattningen av detta. Att det rör sig om vardagsord också. Har tänkt att det mer rört sig om mer komplexa ord som är mer akademiska begrepp. 


     


     


    Fast sådant har inte högstadielever förstått tidigare heller. Ord som trosuppfattning har man fått förklara även förr. 

    Jag arbetar på gymnasiet och man får förklara rätt vanliga ord som dyker upp när vi läser skönlitteratur. Man kan bli förvånad över att elever inte vet vad ord som kalufs är, eller att de inte förstår skillnad på luften-luftrummet. 
    Att de i sina egna texter är oerhört osäkra på synonymer, och väljer då en som inte helt passar in i sammanhanget. Mycket sånt får man jobba med hela tiden. 
  • Wed 16 Nov 2022 11:10
    #6

    Det tror jag inte, däremot tror jag att de använder helt andra ord som du/ni inte förstår. Det är inget nytt, spåket har alltid förändrats, utvecklats och anpassats efter behoven. Samma åsikter yttrades för åtminstone 40 år sedan och förmodligen 100 år innan dess... 

  • Wed 16 Nov 2022 11:13
    #7

    Det är lite oroande, visst. Är själv lärare, men just i andra språk, inte svenska.  Jag misstänker att det dels beror på att de inte läser mycket, och dels på att de lär sig andra termer istället. T.ex. allt runt datorer, mobiler, social media....... Det kanske tränger bort det andra? Men det är inte bra. Man förlorar ju all möjlighet att uttrycka sig exakt och nyanserat (DET ordet tog de faktiskt bort ur betygskriterierna nyss. Jag har inte träffat på en enda högstadieelev som skulle ha vetat vad det betyder, i alla år)

  • Wed 16 Nov 2022 11:18
    #8
    +1
    Kermit1561 skrev 2022-11-16 11:10:06 följande:

    Det tror jag inte, däremot tror jag att de använder helt andra ord som du/ni inte förstår. Det är inget nytt, spåket har alltid förändrats, utvecklats och anpassats efter behoven. Samma åsikter yttrades för åtminstone 40 år sedan och förmodligen 100 år innan dess... 


    Men, om man nu yttrade samma åsikter förut - skillnaden var väl ändå att ungdomarna då åtminstone förstod orden? Det är ju värre nu att de inte har en aning vad dessa betyder. Att själv använda andra, modernare ord - det är en annan sak. 
  • Wed 16 Nov 2022 11:28
    #9
    AndreaBD skrev 2022-11-16 11:18:06 följande:
    Men, om man nu yttrade samma åsikter förut - skillnaden var väl ändå att ungdomarna då åtminstone förstod orden? Det är ju värre nu att de inte har en aning vad dessa betyder. Att själv använda andra, modernare ord - det är en annan sak. 
    Hur menar du, det fanns naturligtvis även förr ord som äldre använde som yngre inte kände till? Ord förvinner ju ur språket hela tiden och gjorde så även förr. 
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Wed 16 Nov 2022 11:29
    #10
    +1
    AndreaBD skrev 2022-11-16 11:18:06 följande:
    Men, om man nu yttrade samma åsikter förut - skillnaden var väl ändå att ungdomarna då åtminstone förstod orden? Det är ju värre nu att de inte har en aning vad dessa betyder. Att själv använda andra, modernare ord - det är en annan sak. 

    Jag blir nyfiken på vilka modernare ord som finns för resonemang och komplexitet som exempel. 


    Jag känner inte igen bilden av att ungdomarna har andra ord heller för konservativ eller att någon handlar altruistiskt 

Svar på tråden Har barn/ungdomar väldigt dålig ordförståelse idag?