• Anonym (B)
    Tue 22 Nov 2022 22:38
    5334 visningar
    27 svar
    27
    5334

    Sambon tror jag flirtat med kollega

    Hej alla! 
    Jag ska hålla mig kort men som rubriken lyder så tror sambon att jag varit otrogen. Jag ska dra historian för er så får ni alla bilda en egen uppfattning om det.

    Det hela började med att min sambo kollade igenom min telefon när jag låg och sov. Hon sa att hon bara skulle kolla mitt larm och när jag skulle gå upp men sen gick in på messenger och skrollade igenom mina kontakter. 
    Hur eller hur, 
    Hon fann då en gammal kvinnlig kollega till mig som är sådär 20 år äldre än mig och gift med barn. 

    Denna konverstion hon hade med mig på messenger är uppdelat i två delar. 
    Den ena är när hon frågar om jag kan kolla hennes schema då jag befann mig på jobbet och hon var hemma. Detta gjorde jag och skickade tillbaka till henne varpå hon skickar ett tack och sen två emojis 😘🙏
    Jag svara att det är lugnt och sen skriver vi inget mer. Det går några dagar och hon skrivet sen igen om att det finns tårta på jobbet för oss som jobbar att ta och sen önskar hon mig lycka till på min nya arbetsplats som jag ska börja på snart där hon skickar en sån emoji 😘
    Jag tackar för tårtan och sen för lyckoönskningen. Därefter har vi ingen kontakt med varandra. Ska tilläggas att detta är över 4 år sedan som vi skrev detta. 
    Nu litar inte min sambo på det jag säger om att jag inte uppfattade detta som en flirt och tycker att jag inte går att lita på. Hon säger att man skickar inte såna emojis om man inte har en baktanke med det och att jag inte sa till direkt när hon gjorde det var tydligen fel enligt min sambo. 

    Nu litar hon inte på mig när jag är hemma ensam och tror att jag är otrogen mot henne. 

    Har jag gjort fel i detta eller vad? Jag blir galen på allt och känner mig felaktigt anklagad äver något som jag inte kan rå för. Jag kan ju inte styra i hur den kvinnliga kollegan skrivit till mig och jag har ju ablsout inte bekräftat henne eller haft kontakt med henne på över 4 år.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Sambon tror jag flirtat med kollega
  • Anonym (T)
    Wed 23 Nov 2022 12:00
    #11

    Mitt råd är att inte vika dig. Bejaka inte hennes svartsjuka med att be om ursäkt eller hunda för henne. Hon är den som har gjort fler än ett fel här. 

    Först kollar hon igenom din mobil utan din vetskap, såpass mycket och länge att hon lyckats hitta en konversation som är 4 år gammal. Sedan har hon mage att anklaga dig för otrohet på noll substans. Jag menar, du är inte den som skickat smileys utan kollegan... Något du absolut inte kan styra över. 

    Jag har varit i din flickväns sits. Jag var osäker och hade dåligt självförtroende och det höll på att kosta mig mitt förhållande. Nu i efterhand så kan jag inte riktigt förstå hur han orkade stå ut, för inte var det attraktivt med en partner som, helt utan grund, började leta efter otrohet bara för att hon själv var så osäker. 

    Om jag var du så skulle jag ta mig ett snack med din flickvän och förklara att det hon gjort inte är okej, först för att hon snokade och sedan för att hon anklagar dig för otrohet. Hon får jobba med sig själv och välja att lita på dig.

    Fundera också på om hon är värt besväret.

  • Anonym (jobbi­gt)
    Wed 23 Nov 2022 12:47
    #12

    Du har inte flirtat med någon oavsett hur kulturen är med puss-smajlisar på arbetsplatsen. Även om du svarat med en liknande puss hade det bara varit en väldigt oskyldig flirt, inget mer.

    I din situation hade jag inte accepterat en sån svartsjuka eller ett sånt beteende.
    Som nån annan säger skulle jag övervägt om det är värt att fortsätta med henne.


    Känslan är dock att det är något annat som skaver.
    Varför alls kolla din telefon på det sättet?


    Har du fått nåt svar på det?

  • Anonym (Samma här)
    Wed 23 Nov 2022 13:00
    #13

    Kan tyvärr inte ge så mycket tips om vad du ska göra men känner mig bara tvungen att svara då jag är/varit i nästan precis samma situation. Det är så jobbigt att inte bli trodd... För mig var det en kollega som skrev till min privata telefon när jag var hemma pga en anhörigs bortgång. Han frågade hur det var och jag svarade, väldigt kort konversation, men detta ledde till totalt kaos och sambon verkar tro att jag flörtar med alla på jobbet eller inte fattar om andra flörtar med mig. Han tyckte att det var ett helt onormalt beteende och att jag absolut inte borde ha svarat.

    Tyvärr är min erfarenhet att det är omöjligt att få en sådan person att ändra på sig. Det oroliga beteendet sitter så djupt.. Skitjobbigt. Det enda jag har försökt göra är att själv fortsätta som vanligt, jag har trots allt inte gjort något fel, jag måste kunna leva ett vanligt liv. På något sätt måste han acceptera det. Samtidigt så försöker jag dock vara mer öppen med vilka jag pratar med och att jag aldrig skulle göra något sånt mot honom. Huruvida det faktiskt hjälper vet jag inte, verkar gå i perioder, ibland bättre och ibland sämre. Gäller att hitta en balans som fungerar för båda om man fortfarande vill leva tillsammans.

  • Wed 23 Nov 2022 14:06
    #14
    Anonym (B) skrev 2022-11-22 22:38:36 följande:
    Sambon tror jag flirtat med kollega

    Hej alla! 
    Jag ska hålla mig kort men som rubriken lyder så tror sambon att jag varit otrogen. Jag ska dra historian för er så får ni alla bilda en egen uppfattning om det.

    Det hela började med att min sambo kollade igenom min telefon när jag låg och sov. Hon sa att hon bara skulle kolla mitt larm och när jag skulle gå upp men sen gick in på messenger och skrollade igenom mina kontakter. 
    Hur eller hur, 
    Hon fann då en gammal kvinnlig kollega till mig som är sådär 20 år äldre än mig och gift med barn. 

    Denna konverstion hon hade med mig på messenger är uppdelat i två delar. 
    Den ena är när hon frågar om jag kan kolla hennes schema då jag befann mig på jobbet och hon var hemma. Detta gjorde jag och skickade tillbaka till henne varpå hon skickar ett tack och sen två emojis 😘🙏
    Jag svara att det är lugnt och sen skriver vi inget mer. Det går några dagar och hon skrivet sen igen om att det finns tårta på jobbet för oss som jobbar att ta och sen önskar hon mig lycka till på min nya arbetsplats som jag ska börja på snart där hon skickar en sån emoji 😘
    Jag tackar för tårtan och sen för lyckoönskningen. Därefter har vi ingen kontakt med varandra. Ska tilläggas att detta är över 4 år sedan som vi skrev detta. 
    Nu litar inte min sambo på det jag säger om att jag inte uppfattade detta som en flirt och tycker att jag inte går att lita på. Hon säger att man skickar inte såna emojis om man inte har en baktanke med det och att jag inte sa till direkt när hon gjorde det var tydligen fel enligt min sambo. 

    Nu litar hon inte på mig när jag är hemma ensam och tror att jag är otrogen mot henne. 

    Har jag gjort fel i detta eller vad? Jag blir galen på allt och känner mig felaktigt anklagad äver något som jag inte kan rå för. Jag kan ju inte styra i hur den kvinnliga kollegan skrivit till mig och jag har ju ablsout inte bekräftat henne eller haft kontakt med henne på över 4 år.

    Vad tycker ni?


    Du kan hålla ditt huvud högt.. Den som gjort fel är din flickvän.

    Felen:

    1) Hon snokade i din telefon utan din vetskap. Det är riktigt fel. Många känner inte till att det är rent av olagligt att göra det, d.vs öppna annans post, kolla runt i datorn/mobilen etc även som sambo/gift.

    2) Hon använder icke bevis för att kunna anklaga dig för att vara otrogen.

    Det är inte fel att göra som du gjorde, välja att ignorera dessa pussmiajlisar, som du gjorde.

    Och jag kan skicka sådan pussmajlisar som ett sätt att "tacka"  om någon har gjort en schysst grej mot mig.
    De flesta jag känner skickar "hjärtan" och "pussmilisar" i olika sammanhang utan att man har någon s.k "baktanke" med det.

    Nu får ju du avgöra om du vill fortsätta med en sambo som har beslutat sig för att inte lita på dig längre, baserat på hennes egna hjärnspöken.. Eller om du skall lämna. 
    Lämnar du henne så ge förklaringen att du inte kan vara ihop med någon som inte litar på dig, i synnerhet när du vet att du aldrig skulle vara otrogen emot henne. Sen så går du utan att titta bakom dig eller i backspegeln.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Varfö­r?)
    Wed 23 Nov 2022 14:14
    #15
    sextiotalist skrev 2022-11-23 05:44:31 följande:
    Sådana emojisar skickar vi till varandra på jobbet. Nu är det mest teams. Men inget konstigt
    Självklart inte i alla sammanhang, men vid ett sådant tillfälle som ts beskriver, absolut 
    Tycker förvisso att TS sambo överreagerar, TS verkar ju inte ha skrivit något olämpligt eller flirtat med kollegan, och man kan ju inte rå för vad andra skriver till en. 

    Däremot undrar jag varför man skickar just flirt-smileys, kyss-smiley eller hjärtan till vänner eller kollegor?

    Finner det något märkligt, särskilt i jobbsammanhang. Finns ju en hel uppsjö av alternativ till smileys om man nu vill förmedla något, ett hjärta känns mer neutralt om man vill visa uppskattning/tacksamhet än just valet av en pussande/flirtande gubbe. 
  • Wed 23 Nov 2022 14:16
    #16
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-23 07:57:54 följande:

    Om det verkligen enbart var detta, denna enda gång och inte med andra människor heller - så ja, då överreagerar din sambo givetvis. 

    Är du av naturen en flirtig typ, och det är därför hon snokade? Jag menar, varför snokade hon över huvud taget? Eller är det hon som har låg självkänsla och oroar sig mest hela tiden? 

    Visa henne tråden. 


    Han skriver om två samtal för fyra år sedan som hans sambo hakade upp sig på..
    Det va KOLLEGAN som skickade "pussmilisarna" och inte TS själv.

    Så hur kan du ställa frågor kring om att TS skulle vara i "naturen flirtig"?

    Sedan så finns det varken någon ursäkt att snoka i någons mobil. Det är faktiskt renat av olagligt att snoka i någons mobil/dator/post, även om man är sambo/gifta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Arne)
    Wed 23 Nov 2022 16:38
    #17

    Märkligt hur hon kan bli upprörd över en kvinna som är 20 år äldre än du skrivit till dig? Hur kan se det som ett hot? Skillnad om du ex var i sena 40 år och chattat med en 25 årig tjej. 

  • Anonym (Förse­glad)
    Wed 23 Nov 2022 16:45
    #18

    Varför kollar tjejer i killens mobil utan hans tillstånd?

  • Wed 23 Nov 2022 16:54
    #19
    Anonym (Förseglad) skrev 2022-11-23 16:45:51 följande:

    Varför kollar tjejer i killens mobil utan hans tillstånd?


    Lägg ned..
    Det finns killar som kollar i deras tjejers mobil också.

    Det är ingen s.k "könstypisk" grej som du vill försöka påskina med din patetiska fråga.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 23 Nov 2022 17:19
    #20
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-11-23 08:20:18 följande:

    Det verkar vara vanligt att kvinnor kollar pojkvännens mobil. Jag har aldrig haft ett förhållande, men det är ju tråkigt om det är såhär.


    Du har verklige otur när du tänkte här.
    Eller skulle du gå in till militären och fråga: "Är det vanligt att ni använder automatvapen i krig?".

    Nej det är inte vanligt att tjejer kollar i killens mobil.
    Att du ser detta på Familjeliv är faktiskt inte så konstigt då det är ett kvinnodominerat forum.
    Då blir det ju en betoning på "tjejer som kollar mobilen".

    Men det är precis lika vanligt att männen kollar flickvänners mobiler med. Det hade du sett om du hade hängt på forum som är mansdominerade som har forums avdelningar med relationsproblem.

    Så det är knappast någon könsfråga egentligen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (K)
    Wed 23 Nov 2022 17:47
    #21

    Du har inte gjort fel, man kan inte rå för att man inte fattar emojis. Din f.d. kollega skulle jag däremot kalla gränslös.

  • Anonym (lite flirt)
    Wed 23 Nov 2022 18:38
    #22

    Skulle nog uppfatta det som lite flirtande att få en kyssemoji av en kvinnlig kollega som tack för en småsak, och kanske lite extra pikant om hon var stadgad och betydligt äldre. 

    TS har ju inte gjort något fel i konversationen med denne kollega, men han borde nog inte helt ha förnekat flirtaspekten i kyssemojin. 

  • Anonym (Jk)
    Wed 23 Nov 2022 21:14
    #23

    Jag tycker att din sambo är en riktig barnrumpa. 

  • Thu 24 Nov 2022 19:46
    #24

    Jag tänker att du har rätt i att du inte kan ta ansvar för hur din dåvarande kollega uttryckte sig i varken text eller emojis samtidigt som jag kan förstå att din sambo är misstänksam till om ni hade någon fling. Din sambo kan bara välja om hon vill tro på dig eller inte, du kan ju inte göra något åt det nu.

    Annat hade varit om textningen skett nyligen, då hade du kunnat säga till kollegan att du tackar för tårtan men att du inte gärna vill ha emojisarna för att hålla kontakten på en  professionell nivå, vänligt men bestämt. Då borde din sambo förstå att du inte är otrogen. Jag fattat att det låter dumt att skriva så tillbaka, du har ju uppenbarligen inte tagit åt dig av pussemojin på det sättet. Men åter igen, eftersom att det här har skett för flera år sedan så kan du inte göra något. 

    Fråga partnern vad denne tycker att du ska göra? Du kan säga att du från och med nu kommer säga till om du mottar sådana emojis igen och då i sådanafall säga att du tycker dom är olämpliga kollegor emellan.

  • Anonym (jobbi­gt)
    Thu 24 Nov 2022 20:16
    #25
    Cusoon skrev 2022-11-24 19:46:21 följande:

    Jag tänker att du har rätt i att du inte kan ta ansvar för hur din dåvarande kollega uttryckte sig i varken text eller emojis samtidigt som jag kan förstå att din sambo är misstänksam till om ni hade någon fling. Din sambo kan bara välja om hon vill tro på dig eller inte, du kan ju inte göra något åt det nu.

    Annat hade varit om textningen skett nyligen, då hade du kunnat säga till kollegan att du tackar för tårtan men att du inte gärna vill ha emojisarna för att hålla kontakten på en  professionell nivå, vänligt men bestämt. Då borde din sambo förstå att du inte är otrogen. Jag fattat att det låter dumt att skriva så tillbaka, du har ju uppenbarligen inte tagit åt dig av pussemojin på det sättet. Men åter igen, eftersom att det här har skett för flera år sedan så kan du inte göra något. 

    Fråga partnern vad denne tycker att du ska göra? Du kan säga att du från och med nu kommer säga till om du mottar sådana emojis igen och då i sådanafall säga att du tycker dom är olämpliga kollegor emellan.


    Varför ska man börja skapa ett problem på jobbet om det inte finns något?
    Det finns väldigt många arbetsplatser med kulturer där det är accepterat och vedertaget med en förhållandevis informell ton kollegor emellan.


    Känner man varandra väl och vet att en kollega (som i exemplet) är väldigt öppen, glad och använder en puss-emoji oavsett vem det handlar om - varför ska man då plötsligt behöva göra en stor affär av detta? 
    Bara för att man har en överdrivet svartsjuk partner hemma som rotar i ens konversation 4 år senare?


    Jag skulle aldrig gå med på den typen av ultimatum. Jag vet och förstår om en kollega beter sig olämpligt. Händer det så säger jag ifrån, inte annars. Möjligen kan jag låta bli att uppmuntra detta och alltid vara noga med att själv svara professionellt och neutralt.


    Detta förutsätter att det följer normen, att det är vedertaget inom arbetsgruppen. Skulle det handla om ett undantag så är det rimligt att reagera, inte annars.

  • Thu 24 Nov 2022 20:43
    #26
    Anonym (jobbigt) skrev 2022-11-24 20:16:47 följande:

    Varför ska man börja skapa ett problem på jobbet om det inte finns något?
    Det finns väldigt många arbetsplatser med kulturer där det är accepterat och vedertaget med en förhållandevis informell ton kollegor emellan.


    Känner man varandra väl och vet att en kollega (som i exemplet) är väldigt öppen, glad och använder en puss-emoji oavsett vem det handlar om - varför ska man då plötsligt behöva göra en stor affär av detta? 
    Bara för att man har en överdrivet svartsjuk partner hemma som rotar i ens konversation 4 år senare?


    Jag skulle aldrig gå med på den typen av ultimatum. Jag vet och förstår om en kollega beter sig olämpligt. Händer det så säger jag ifrån, inte annars. Möjligen kan jag låta bli att uppmuntra detta och alltid vara noga med att själv svara professionellt och neutralt.


    Detta förutsätter att det följer normen, att det är vedertaget inom arbetsgruppen. Skulle det handla om ett undantag så är det rimligt att reagera, inte annars.


    Nej, att skapa ett problem tycker jag inte är nödvändigt, helt olämpligt faktiskt. Jag håller med dig. Jag tycker det är onödigt att göra en höna av en fjäder. 
    Jag har inte nämnt något om ett ultimatum. Jag tycker det är helt okej att bortsäga puss och flirtemojis från kollegor. Jag kom faktiskt inte med ett förslag på hur situationen kan lösas, jag svarade hur jag tänkte att det hade kunnat lösas, om det skett i nutid,  för att göra sambon övertygad om att ingen flirt äger rum. Jag skrev själv att det lät överdrivet. 
  • Fri 25 Nov 2022 08:30
    #27
    -1 +1

    Dumpa! Du är värd bättre.

Svar på tråden Sambon tror jag flirtat med kollega