• Thu 24 Nov 2022 11:21
    18142 visningar
    9 svar
    9
    18142

    Kommer storebror känna sig bortkörd?

    Alla gör olika så det finns inget rätt svar. Jag har aldrig samsovit med mina barn t.ex. Så jag hade låtit han ha kvar sin säng och istället skaffat en ny säng till yngsta barnet. Men ni gör ju som ni tycker känns bäst hos er. Fundera på hur länge du tro att storebror kan och vill sova i sin spjälsäng, kan det vara värt att behålla den till honom eller börjar han bli så stor att en vanlig säng är bättre? Annars tänker jag att det kan vara bättre att ni introducerar han till en större säng, i sitt eget sovrum, så får han komma till er de nätter han/du/ni känner behövs. Jag kan tänka mig att storebror kan bli störd av att bebis låter om natten.

  • Thu 24 Nov 2022 16:19
    #5

    Jag tycker mer det låter som att du är orolig för att barnet inte kan sova själv än att det faktiskt inte går. Sen kan jag ju tycka att det inte är optimalt att barnet har sitt sovrum en våning upp, varför har ni inte sovrummen intill varandra?  Om ni förmedlar trygghet och skön natts sömn så kommer barnet också känna det utan att ni ligger utmed.

  • Thu 24 Nov 2022 18:20
    #7

    Så din karl är alltså boven i dramat, ja men dåså, då är det hans uppgift att lära storebror att det bästa som finns är sin egen säng, där är tryggt, varmt, lugnt och skönt. Du kommer ha ett nytt litet liv som kräver mer av din uppmärksamhet och du behöver all sömn du kan få nu. 

Svar på tråden Kommer storebror känna sig bortkörd?