• Anonym (Frustrerad)

    Beteenden på universitetet

    Jag går sista året på en universitetsutbildning och är något äldre än snittet i klassen. Jag har märkt av några saker bland studenter som jag tycker är lite märkliga och kanske rent av oroväckande. Några exempel:

    - Noll uppmärksamhet vid föreläsningar. Det tas selfies, kollas Snapchat, reels, nätshoppas, Facebook... En del passar till och med på att titta på TV-serier. 

    - "Lärarnas fel". Vid underkänt på uppsatser/andra arbeten är den lärare som bedömt dum i huvudet etc. En del har till och med skällt ut läraren. En vän till mig berättade hur en i hennes klass började skrika på en lärare inför hela klassen, då denne fått underkänt på ett arbete.

    - Samarbete i grupp fungerar inte. Tjafs och skitsnack. Hänsyn till varandra saknas. Gäller givetvis inte alla grupparbeten, men många har inte fungerat och krävt att läraren hoppar in och medlar. Som i grundskolan.

    Skulle kunna skriva fler exempel men orkar inte just nu.

    Pluggade för lite mer än 10 år sedan. Det var inte perfekt då heller, men upplever att det blivit värre nu.

    Någon mer som studerar på högskolan märkt av detta? Eller råkar jag befinna mig i ett undantagsfall?
  • Svar på tråden Beteenden på universitetet
  • Anonym (Q)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-11-29 21:05:19 följande:
    Beteenden på universitetet
    Jag går sista året på en universitetsutbildning och är något äldre än snittet i klassen. Jag har märkt av några saker bland studenter som jag tycker är lite märkliga och kanske rent av oroväckande. Några exempel:

    - Noll uppmärksamhet vid föreläsningar. Det tas selfies, kollas Snapchat, reels, nätshoppas, Facebook... En del passar till och med på att titta på TV-serier. 

    - "Lärarnas fel". Vid underkänt på uppsatser/andra arbeten är den lärare som bedömt dum i huvudet etc. En del har till och med skällt ut läraren. En vän till mig berättade hur en i hennes klass började skrika på en lärare inför hela klassen, då denne fått underkänt på ett arbete.

    - Samarbete i grupp fungerar inte. Tjafs och skitsnack. Hänsyn till varandra saknas. Gäller givetvis inte alla grupparbeten, men många har inte fungerat och krävt att läraren hoppar in och medlar. Som i grundskolan.

    Skulle kunna skriva fler exempel men orkar inte just nu.

    Pluggade för lite mer än 10 år sedan. Det var inte perfekt då heller, men upplever att det blivit värre nu.

    Någon mer som studerar på högskolan märkt av detta? Eller råkar jag befinna mig i ett undantagsfall?
    Vilken utbildning är det?
  • Anonym

    Har väl inget med universitet eller högskola att göra? Det gäller ju all utbildning, från lågstadiet till arbetsplatsens internutbildninga.

  • Anonym

    Skylla på att lärararen är en idiot när man inte pluggat tillräckligt = curlinggenerationen

  • Anonym (Petra)

    Pratade om just detta häromdagen. Är äldre än den genomsnittliga studenten och jag tycker att studenter idag är omogna. Välfigt mycket har hänt på 10-15 år med ungdomar. De är mer omogna nu och det tycker jag tyvärr märks mest på tjejer. Det shoppas på föreläsningar, pratas så att läraren inte hörs och man ifrågasätter läraren. 

  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Q) skrev 2022-11-29 21:07:49 följande:
    Vilken utbildning är det?
    Vågar inte gå in på exakt, men det är mot ett yrke med arbete med människor.
  • Anonym (aaa)

    Ovanor efter distansundervisning under pandemin är en förklaring. Folk har inte tålamod att orka en hel föreläsning. Många söker också direkt efter gymnasiet utan att ha gjort något annat emellan, och då kan man vara rätt omogen. Många söker för att de inte har något annat för sig och är kanske inte helt motiverade för plugg egentligen. 

    Men det är ju "their loss" för de tar väl studielån och kommer inte klara sina poäng eller examen. 

  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym skrev 2022-11-29 21:08:07 följande:

    Har väl inget med universitet eller högskola att göra? Det gäller ju all utbildning, från lågstadiet till arbetsplatsens internutbildninga.


    Möjligt. Men anledningen till att jag blir förvånad över att det förekommer på högskola/universitet är ändå att det är en högre form av utbildning, där man kanske kan förvänta sig ett mått av seriositet. Att elever beter sig som de gör i grundskolan kanske är en sak, men på högskolan är det ändå vuxna människor...

    Har själv inte upplevt detta på intern/arbetsrelaterade utbildningar.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-11-29 21:40:58 följande:
    Vågar inte gå in på exakt, men det är mot ett yrke med arbete med människor.
    Varför vågar du inte det? Vad skulle hända då?
  • Anonym (V)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-11-29 21:40:58 följande:
    Vågar inte gå in på exakt, men det är mot ett yrke med arbete med människor.
    Är det socionomprogrammet igen? Not surprised. 
  • Kockobello
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-11-29 21:40:58 följande:
    Vågar inte gå in på exakt, men det är mot ett yrke med arbete med människor.
    Haha, ja det kunde man ju gissa.
Svar på tråden Beteenden på universitetet