• Anonym (TS)
    Fri 2 Dec 2022 09:15
    6463 visningar
    48 svar
    -2 +1
    48
    6463

    Förälder ringer rektorn för att jag är gravid

    Förra veckan meddelade jag mina elever att jag är gravid och snart ska ha en bebis. Jag vill ju förbereda dom inför att jag kanske inte kommer tillbaka efter jullovet så dom ska förstå varför. En kille på åtta år i klassen skriker ut att jag ska sluta prata om äckliga saker. 

    Han har sedan gått hem och sagt att jag pratat med klassen om att jag har sex med min kille?. Den här diskussionen har inte ens kommit upp, alltså den om hur barn blir till genom sex under tillfället?.. Men han kopplade ihop graviditeten med att jag måste haft en snopp i mig och alla dom sakerna?. Elevens förälder ringer omedelbart rektorn på skolan och berättar att hans lärare pratar om sitt sexliv med eleverna?.. 


    Nu har min chef fått prata med många elever i klassen och ja, ingen annan kan styrka att detta kommit upp utan att just denna eleven tyckte graviditeten va äcklig att prata om. Inget barn frågade ens hur barnet kunde vara i magen?. Dom är inte dumma liksom. 


    Men jag undrar genuint hur man som förälder är funtad. Ställer man inga som helst kontrollfrågor till sina barn? Typ frågor om när läraren tog upp detta, i vilket sammanhang. Hur sa läraren detta?. Liksom sannolikheten att en lärare går in i en lågstadieklass och berättar ingående detaljer om sitt privata sexliv är inte så stor.

    Just nu känns det bara tungt. Varför kunde inte förälder typ bara frågat mig om vad som hade hänt? För jag har bara berättat att jag har en bebis i magen och att barnet ska komma i februari nästa år?. 

  • Svar på tråden Förälder ringer rektorn för att jag är gravid
  • Anonym (Helia­)
    Fri 2 Dec 2022 09:42
    #1
    -1 +1

    Det där var ju märkligt av föräldrarna. 


    Funderar lite på varför barnet reagerade så. Varför han tyckte det var äckligt med ett barn i magen. Och framför allt varför föräldrarna agerade som dom gjorde. Har barnet upplevt eller blivit utsatt för något kanske? Är ju inte säkert att det är så men det normala hade ju varit att kontakta dej i första hand. 


    Eller är det bara föräldrar som älskar att göra en höna av en fjäder.


     

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 2 Dec 2022 09:56
    #2
    Anonym (Helia) skrev 2022-12-02 09:42:18 följande:

    Det där var ju märkligt av föräldrarna. 


    Funderar lite på varför barnet reagerade så. Varför han tyckte det var äckligt med ett barn i magen. Och framför allt varför föräldrarna agerade som dom gjorde. Har barnet upplevt eller blivit utsatt för något kanske? Är ju inte säkert att det är så men det normala hade ju varit att kontakta dej i första hand. 


    Eller är det bara föräldrar som älskar att göra en höna av en fjäder.


     


    Barnet koppla gravid som att jag har haft sex. För vissa barn är det här en stor grej. Barn kan tycka att det är äckligt att människor stoppar snoppar i snippor. Dom tror inte att vuxna gör sånt mer än när dom ska ha barn? typ så. 


    Om jag då berättar att jag är gravid så hör han inte att jag berättar att jag ska ha en bebis? han hör och tolkar det som att jag istället berättar om att en man stoppat sitt kön i min slida?. Så tror inte han är utsatt kanske. 

  • Fri 2 Dec 2022 10:05
    #3
    +3

    Svar nej, vissa föräldrar ställer inga som helst kontrollfrågor till sina barn. 

    Varit med om helt galna situationer med vissa barn där föräldrarna bara går direkt på vad deras unge säger och sen utan eftertanke skäller ut andra barn.

    Och visst, det är väl bra att man litar på sina barn men man kan ställa lite följdfrågor utan att för den skullen anklaga sitt barn för att ljuga.

    Minns en gång när min son kom hem från skolan och typ skrek (fingerat namn) -Kalle slog mig i huvudet med en sten - 

    Eh jaha, nä det var ju inte bra. Vad hände innan?

    Och efter lite nystande så visade det sig att jo Kalle hade slagit min son i huvudet med en sten. För att Kalle upplevde att min son trängt sig, puttat min son som då sparkat Kalle allt han kunde på smalbenet och därefter tog kalle upp en sten och slog mot sonens huvud.

    Blev ett samtal till skolan av det eftersom det fortfarande inte är ok att slå någon i huvudet med en sten, det kan gå rätt illa. Men eftersom stenen inte kommit som en blixt från klar himmel utan föregåtts av en del gruffande så kunde jag ju säga åt både skolan att hålla mer koll innan det spårar mellan de två och säga åt min son att du behöver inte flytta på dig om du upplever att du har rätt och du har absolut rätt att freda dig men du kanske heller inte behöver sparka allt du kan på smalbenet.

  • Fri 2 Dec 2022 10:11
    #4
    -1 +1

    Med tanke på förälderns reaktion så förstår jag ju hur barnet kan ha den inställningen. Det låter som att det finns en kränkt och pryd förälder med inställningen att kroppen är äcklig. Tyvärr finns det gott om vuxna som i sin tur fått med sig skeva värderingar och överför dom på sina barn. Bacillskräck, OCD, strikt religiösa, diagnoser, konservativt uppvuxen, trauma, annan kultur, foliehattar etc etc kan vara en av många anledningar till att barn får med sig märkliga tyckanden.

    Det här barnet hade aldrig reagerat så här om inte hen fått med sig det hemifrån.

    Så frågan är ju istället varför detta barn har fått lära sig sånt? 

  • Anonym (Helia­)
    Fri 2 Dec 2022 10:14
    #5
    Anonym (TS) skrev 2022-12-02 09:56:15 följande:

    Barnet koppla gravid som att jag har haft sex. För vissa barn är det här en stor grej. Barn kan tycka att det är äckligt att människor stoppar snoppar i snippor. Dom tror inte att vuxna gör sånt mer än när dom ska ha barn? typ så. 


    Om jag då berättar att jag är gravid så hör han inte att jag berättar att jag ska ha en bebis? han hör och tolkar det som att jag istället berättar om att en man stoppat sitt kön i min slida?. Så tror inte han är utsatt kanske. 


    Förhoppnimgsvis är det så, att killen bara är i den fasen där han tycker sex är det äckligaste som finns.


    Fast föräldrarnas beteende är ändå lite märkligt. Som förälder vet man när ens barn är där och kan parera. Och hade dom trott att du sagt något olämpligt så undrar man varför dom inte kontaktade dej. 


    Hade mitt barn i 8- års åldern  kommit hem och berättat någon saftig historia i samband med att hens fröken informerat om sin graviditet hade jag på sin höjd antagit att hon fått någon fråga av ett barn om hur barnet hamnat i magen och att fröken på ett pedagogiskt sätt förklarat på barnens nivå. Vilket jag naturligtvis uppskattat.

  • Anonym (S)
    Fri 2 Dec 2022 10:15
    #6
    +1

    Och rent krasst så ingår det i skolans uppdrag att prata om hur barn blir till, självklart anpassat till ålder.
    Och självklart ska man inte prata om sitt egna sexliv men det fattar nog de flesta
    Numera ingår det ju sex och samlevnad i alla grundskollärarutbildningar för att lärare på ALLA stadier ska kunna möta barnens frågor kring detta.

  • Anonym (Föräl­drar är galna)
    Fri 2 Dec 2022 10:17
    #7
    -2 +2

    Tyvärr TS, jag har alltid velat bli lärare men som tur var började jag hänga på familjeliv innan jag hann påbörja studier, det är bara att läsa igenom lite trådar här på forumet så märker du att det ska anmälas och ringas till rektor för allt och ingenting, nu är ju långt ifrån alla föräldrar på detta sätt men tillräckligt många för att jag skulle bli avskräckt från läraryrket, deras små änglar ljuger heller aldrig.

    Försök att bortse från den här familjen och njut av graviditeten, och grattis :)

  • Anonym (Lilly­)
    Fri 2 Dec 2022 10:44
    #8
    Anonym (Helia) skrev 2022-12-02 09:42:18 följande:

    Det där var ju märkligt av föräldrarna. 


    Funderar lite på varför barnet reagerade så. Varför han tyckte det var äckligt med ett barn i magen. Och framför allt varför föräldrarna agerade som dom gjorde. Har barnet upplevt eller blivit utsatt för något kanske? Är ju inte säkert att det är så men det normala hade ju varit att kontakta dej i första hand. 


    Eller är det bara föräldrar som älskar att göra en höna av en fjäder.


     


    Men ge dig! Det behöver inte alls bero på att han blivit utsatt för nåt för att han sa som han gjorde. Han vet väl att barn blir till genom samlag och tycker det är äckligt, det gjorde jag med när jag var barn och min mamma väntade min lillasyster, och jag har inte varit utsatt för några sexuella övergrepp. 
  • Anonym (Lilly­)
    Fri 2 Dec 2022 10:53
    #9

    Hoppas föräldrarna skäms nu. Skönt för sig att det reddes ut och att sanningen kom fram. Det måste vara tufft att vara lärare med alla dessa kontrollerande och ängsliga föräldrar. Försök släpp det nu och fokusera på den kommande bebisen och julen❤️

  • Fri 2 Dec 2022 10:55
    #10
    +2
Svar på tråden Förälder ringer rektorn för att jag är gravid