• Sat 3 Dec 2022 15:46
    5055 visningar
    34 svar
    34
    5055

    Extranyckel till vem?

    Det är inte säkert att boendestöd får ta emot nyckeln, de har inget ansvar om något skulle hända dig och kan inte mata djur mm Däremot finns Lex Maja finns så de måste kontakta någon anhörig om du t.ex hamnar på sjukhus. 


    Vi har en kedja vi kan hänga nyckeln på om värden behöver komma in, har du det är det ett bra alternativ. 


    Kontaktpersonen är inte din kompis, det är en volontärarbetare som får sitt uppdrag från kommunen, självklart kan du fråga men var beredd på ett nej, jag vet inte vilka regler de följer. 


    Har du kontakt med någon granne? Min granne har nyckel till mig, hon brukar passa mina katter. Sen har en kompis en nyckel också, min familj bor för långt bort. 

  • Sat 3 Dec 2022 15:51
    #11

    Lex Maja är alltså endast om du har husdjur. 

  • Sat 3 Dec 2022 17:58
    #16
    -1
    Anonym (S) skrev 2022-12-03 17:25:19 följande:
    De brukar ha en huvudnyckel som går till alla lås i fastigheten, inte så att de har en nyckel som bara passar din dörr, men de har en nyckel de kan öppna alla dörrar med.

    Däremot får de inte använda den utan ditt godkännande.
    Det har jag aldrig hört talas om, var det så där jag bodde skulle jag bytt lås. Huvudnyckeln går till tvättstugor, cykelrum, soprum mm inte till folks lägenheter. 
  • Sat 3 Dec 2022 18:33
    #18
    -1
    Anonym (E) skrev 2022-12-03 18:10:38 följande:
    Du har inte rätt att byta lås i en hyreslägenhet. Hyresvärden har däremot rätt att ha huvudnyckel som går till hyresgästernas dörrar.
    Jag skulle gjort det ändå, det hade inte känt tryggt att värden hade min nyckel. 
  • Sat 3 Dec 2022 18:58
    #20
    -1
    Anonym (sorry) skrev 2022-12-03 18:39:58 följande:
    Med risken att du då får betala att nytt låsbyte, vräkning och att hemförsäkringen inte gäller.

    Det är väldigt svårt att vräka någon om de betalat hyran besittningsrätten är stark. Det är inte värden som ensam bestämmer om vräkning det är hyresnämnden, tingsrätten eller kronofogden. Det är olagligt för värden att bara byta lås. 


    Varför skulle inte hemförsäkringen gälla vid låsbyte? Man ansöker inte till dem om att få byta lås. 

Svar på tråden Extranyckel till vem?