- +
- Artiklar
- Planerar
- Förälder
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Adoption
- Adopterad/vuxen
- Förälder
- Hemma igen
- Hjälp/Råd
- Intresserad
- Land
- Under utredning
- Väntar barnbesked
- Övrigt
- Ekonomi & juridik
- Ekonomi
- Familjerätt
- Företagande
- Juridik
- Konsument/Inhandla
- Lån & skulder
- Spartips
- Övrigt
- Familjeliv.se
- Artiklar
- Dagens fråga
- Efterlysning - media
- Familjeliv - sajten
- Familjeliv förslagslåda
- Helgvärd
- Information
- Jultävlingar på Familjeliv
- Ny på Familjeliv
- Träffar
- Tävlingar - av Familjeliv
- Tävlingar - av medlemmar
- Övrigt
- Fritid & hobby
- Dator & Teknik
- Foto & Video
- Internet
- Motor
- Photoshop
- Pyssel
- Scrapbooking
- Släktforskning
- Spel
- Sport & Fritid
- Teknik
- Övrigt
- Fråga experten
- Barnmorskan
- Öron-näsa-hals- läkaren
- Inaktiva
- Förälder
- 40+
- Allergier
- Amning
- Attachment Parenting
- Barn 0-12mån
- Barn 1-2 år
- Barn 3-5 år
- Barn 6-12 år
- Barn/funktionshinder
- Barnböcker
- Barnkläder
- Barnomsorg
- Barns utveckling
- Barnvagnar
- Bilbarnstol/Säkerhet
- Blöjfri bebis-EC
- Blöjor/Potträning
- Bärsjal / Bärsele
- Dop & Namn
- Efter förlossningen
- Enbarnsföräldrar
- Ensam förälder
- Far/morförälder
- Flaskmatning
- Flerbarnsförälder
- Fosterförälder/barn
- Funktionsnedsättning
- Föräldrapenning
- Hemmaförälder
- Inhandla
- Kost/Matvanor
- Mobbning
- Mor-och farförälder
- Namn
- Njutningsföräldrar
- Pappor
- Pedagogik
- Prematurbarn
- Regnbågsfamilj
- Relation/samliv
- Resa med barn
- Skola
- Styv/Bonusförälder
- Syskon
- Sång/Lek/Boktips
- Sömn/Dygnsrytm
- Tonåring
- Tvillingförälder
- Ung förälder
- Ungdomar
- Uppfostran
- Utlandsförälder
- Varannan-veckas förälder
- Åkomma/sjukdom
- Övrigt
- Barnkalas
- Lekar och aktiviteter
- Gravid
- 40+
- Andra trimestern
- Arbetslivet
- Ensam gravid
- Fosterdiagnostik
- Fosterutveckling
- Förlossning
- Förlossningsrädsla
- Första barnet
- Första trimestern
- Grav. komplikationer
- Hälsa & Kost
- Inhandla/preparera
- Kejsarsnitt
- Mammakroppen
- Namn
- Oro för missfall
- Pappagrupp
- Regnbågsfamilj
- Samlevnad
- Syskon
- Tredje trimestern
- Tvillingar
- Ultraljud
- Ung & Gravid
- Övrigt
- Smärtlindring
- Hus & hem
- Bakning
- Dryck
- Heminredning
- Hus
- Lägenhet
- Matlagning
- Trädgård
- Övrigt
- Husdjur
- Akvarium
- Burfåglar
- Hundar
- Hästar
- Kaniner
- Katter
- Reptiler
- Smågnagare
- Övrigt
- Kropp & själ
- Filosofi
- Frivilligt barnlösa
- Glädje
- Kosthållning
- Medialt
- Mode
- Psykologi
- Relationer
- Rädsla/skräck
- Singel
- Skönhet
- Sorg
- Tatuering & Piercing
- Träning
- Vikt
- Övrigt
- Hälsa
- Känsliga rummet
- Abort
- Adoption
- Allmän debatt
- Barnlängtan
- Ekonomi
- Familjehem
- Familjejuridik-Vårdnadstvist
- Familjerätt
- Förlorat barn
- Förlossningsrädsla
- Föräldraskap
- Graviditet
- Kroppsligt
- Missbruk
- Missfall
- Misshandel/Våld
- Myndighetskontakt
- Psykisk ohälsa
- Relationsproblem
- Skilsmässa/Separation
- Sorg
- Styvförälder
- Svårt att få barn
- Medlemstrådar
- Allmänna
- Föräldrar
- Föräldrar med funktionsnedsättning
- Planerar barn
- Väntar barn
- Nöje
- Bloggliv
- Böcker
- Film/TV
- Humor
- Högtider
- Kultur & Konst
- Musik
- Nöje
- Poesi
- Shopping
- Övrigt
- Resor
- Pappagrupp
- Fritidsintressen
- Föräldrapenning
- Graviditet
- Infertilitet
- Pappaledighet
- Provrörsbefruktning
- Spel
- Sport
- Övrigt
- Planerar barn
- 40+
- Barnlängtan
- Ensamstående/Singel
- Fertilitet & Kropp
- Förberedelser/kost
- Graviditetssymtom
- Graviditetstest
- Kvinnosjukdomar
- Oro för missfall
- Preventivmedel
- Regnbågsfamilj
- Relation & samliv
- Syskon
- Utredning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- Samhälle
- Anonyma diskussioner
- Arbete
- Etik
- Fråga mig vad du vill
- Irritation
- Jämställdhet/Genus
- Natur & Miljö
- Nyheter
- Politik
- Religion
- Samhälle
- Språk
- Studerande
- Vetenskapligt
- Välgörenhet
- Övrigt
- Valet 2014 - Vad tycker du?
- Sandlådan
- Egotrådar
- Ironi & satir
- Lektrådar
- Tro det eller ej
- Sex & samlevnad
- Föräldraskap
- Homo/bi/trans
- Könssjukdomar
- Leksaker/hjälpmedel
- Minskad lust
- När man inte vill
- Otrohet
- Sex & graviditet
- Sex & Sånt
- Sex efter förlossning
- Skydd
- Smärta/Obehag
- Ställningar
- Svårt att få barn
- 40+
- Behandlingar
- Ekonomi
- Endometrios
- Fertilitet och kropp
- Insemination
- Läkemedel
- Manlig infertilitet
- Ofrivillig barnlöshet
- Oförklarlig barnlöshet
- PCO
- Provrörsbefr. / IVF
- Regnbågsfamiljer
- Relation och samliv
- Ruvare
- Sekundär barnlöshet
- Singel
- Spermiedonation
- Svårt -bli gravid
- Upprepade missfall
- Utomkvedshavandeskap
- Utredning
- Äggdonation
- Ägglossning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- änglarum
- Anhöriga
- Avbruten graviditet
- Begravning
- Grav/Minneslund
- Missfall
- Sjukvård
- Sorg
- Väntan
- Änglabarn
- Änglasyskon
- Övrigt
- Annonsera
- Kontakt
- Säkerhet & regler
- Cookies
-
Anonym (Matilda)Sun 4 Dec 2022 23:41157562 visningar394 svar394157562
Kan inte gå vidare
Jag är så ledsen och känner mig som en så vidrig person. För ett år sen började min kille ignorera mig. Totalt. Noll kontakt. Jag var luft för honom och alla i vår krets. Jag blev ett vrak.
Månader gick och han hörde av sig och ville träffas och han berättade att någon hade pratat skit om mig och att det var därför han försvann för han blev så orolig att det som sagts var sant och att jag då skulle såra honom, men att han insett att det bara var skitsnack.
Jag blev så glad när han hörde av sig men när vi skulle ses började han ignorera mig igen... ett par gånger under året har han hört av sig och velat ses men ignorerat mig när vi ska ses. Det slutade med att jag blev så ledsen av allt fram och tillbaka att jag bönade och bad om att få ses, skrev sms efter sms och sa att jag inte förstår, snälla ge mig en chans osv. Då blev han upprörd och sa att han gång på gång förklarat för mig att jag ska gå vidare.
Jag har blivit så ledsen. Förstörd. Känner inte igen mig själv längre för jag känner mig helt fast i sorgen att han kommit och gått. I det sista samtalet vi hade sa han saker som om det vore sanningar som jag glömt bort totalt och han berättade situationer som vi ska ha haft som jag inte alls upplevt. "Jag har ju sagt abc...." och "du vet om xyz för det har jag sagt till dig!"I mina öron måste han ha blandat ihop mig med någon annan tjej för han och jag har inte varit med om någonting han sa, vi har inte haft de samtal han säger att vi haft. Jag har inte sagt de saker han säger att jag sagt och han har aldrig sagt de saker han säger att han "sagt till mig tusen gånger"Kan inte släppa honom. Kan inte sluta sakna honom. Allt var perfekt innan det här och jag förstår inte var det blev fel. Önskar han hör av sig igen och att jag kan få honom att inte ignorera mig. Jag skriver ibland patetiska sms till honom om att jag saknar honom och att han gärna får ringa igen. Han svarar aldrig. Han har pratat illa om mig till andra både innan och efter uppbrottet och jag har blivit enormt ensam och utanför. Samma dag vi skulle ses hade han pratat illa om mig med en gemensam vän och det fick jag veta flera veckor senare.Varje gång vi ska ses är det han som ber om det och jag har sagt att jag blir överlycklig.Vad kan det vara för fel på en om man gör så här som jag? Är jag psykiskt störd? Hur kan jag ha glömt situationer helt och hållet? Han var så övertygande om att han sagt saker han enligt mig inte sagt, och att jag ska ha sagt och gjort saker som jag inte gjort.Det känns så viktigt att han ska välja mig och inte bry sig om skitsnack. Och det känns hemskt om han minns saker som aldrig inträffat, eller ännu värre att jag glömt så stora och viktiga saker som han säger ska ha hänt och menar att det är sjukt att jag "ändrar på sanningen".Om han tycker så illa om mig varför har han då hört av sig ibland? Det känns som att jag ska spy av ångest. Allt känns overkligt. Känner mig totalt värdelös och utbytbar och som ett monster som förstört en relation där han ser det som att han gett mig chans efter chans och att jag förstört de chanserna på ett vis jag inte ens minns.
Hur kan man ens som jag sakna någon som så uppenbarligen hatar mig? :( -
Svar på tråden Kan inte gå vidare
-
Oroa dig inte! Det är inte du som gjort fel och jag hade inte förstått honom. Exakt de där tankarna har jag också haft sedan jag gjorde slut. Det hör tyvärr till 🌸Anonym (Matilda) skrev 2022-12-10 02:41:34 följande:
Det är kanske jag som gjort fel
Om ni hade pratat med honom så hade ni förstått honom
-
Precis, bra beskrivet. Dopaminet man vant sig vid att få är mkt svårt att plötsligt vara utan, jag tror att vissa som jag själv har lågt dopamin i sig själva, då har man fått sin dos från ett förhållande och sen är det borta, det blir extra svårt.Anonym (My) skrev 2022-12-09 17:39:53 följande:
Skriver under på det.
Vill dock tillägga att i början av nollkontakten så mår man förfärligt. När stressen över kilen försvinner, när dopaminivåerna sänks. Min psykolog liknar det med att ta sig ur ett heroinmissbruk. För de skapar ett beroende de där personerna.
Hur man bäst tar sig igenom den perioden...jag har haft speciellt en mkt nära vän som känner mig och själv är likadan med lite väl lite dopamin som jag pratade med extra mkt då. Jag tittade mkt på tv-serier när jag kunde, bara för att låta hjärnan vila. Leva sunt och sköta allt annat väl. -
Se nollkontakten från hans sida som en gåva. Den kommer dock inte att hålla är mitt antagande, när han vill få lite mer bränsle från dig så kommer han att kontakta dig igen så blockera allt från din sida. Innan han får chansen att förgifta dig igen, för det är vad han gör. Det känns så bra men det är ett gift för dig. Se till att aldrig få det i dig igen så att du kan läka.Anonym (Matilda) skrev 2022-12-09 19:36:13 följande:
Nu är det noll kontakt, men från hans sida. Om jag fått som jag vill hade vi haft kontakt och löst allt.
-
Håller med igen. Det är ett maktspel, han trivs med att ha kontrollen över dig. Kan vara så att han även blir glad av din smärta, kan vara så att han inte ens är medveten om det men han gör det för att han mår bra av det oavsett orsak. Det är märkligt när man förstår att det finns såna "människor" bland oss men det gör det. Dom har gjort såhär många gånger förut och har förfinat sin teknik, det är inget du behöver ha minsta dåligt samvete för att du föll för det. Det är inte det minsta synd om honom om du tänker så.Anonym (My) skrev 2022-12-09 21:46:51 följande:
Du kan inte göra något annorlunda, tro mig. De blir aldrig nöjda. Hur fantastisk du än försöker vara, hur mycket du försöker bemöta hans önskningar och behov kommer han inte att ändrad. Dessa personer gör aldrig det.
Han blockar inte dig för att du är jobbig utan för att visa makt. Han älskar att du ger honom bekräftelse och uppmärksamhet. Är någon jobbig mot en så säger man det? inte gör sådär.
Jag satt chockad och lamslagen när jag kom på vad min person var för nån. För det gick helt emot den bild han visat i början. Det tog ett bra tag innan jag kunde ta in det eller ens andas om det. Inte ens när jag fick reda på hur allt låg till och vad han gjort samtidigår som han varit med mig kunde jag ta in det. Det tar tid och det är en lång process. Önskar jag kunde gett dig något mindre smärtsamt besked.
När du sätter upp en vägg av nollkontakt förlorar han sin upplevda makt. Man behöver inte lämna nåt besked i stilen "nu säger jag farväl till dig" utan man bara säger ingenting till dom. Nada. -
Jag tycker inte du ska göra någonting. Besvara inte hans dumheter på annat sätt än att blocka honom överallt.Anonym (Matilda) skrev 2022-12-09 21:46:51 följande:
Men hur ska jag ignorera någon som ignorerar mig, blockat mig överallt och blir arg så fort gemensamma vänner bara nämner mitt namn. Jag är chanslös och fast i detta.Han kommer nog alltid hata mig och prata illa om mig.
Förlåt är bara så ledsen nu.
Att han ljuger om sådana saker som att du skulle ha smittat honom med en könssjukdom visar bara hurdan han är.
Du är inte det som har gjort något fel här.
Det måste du komma ihåg. -
Anonym (Kimchi)Sat 10 Dec 2022 18:42Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Nämen vad du ältar. Bra att du ska få hjälp.
Om det handlade om std så har du meddelats från värden som anmodar dig till provtagning. Smittspårning. Han ljuger bara.
Men hur har du kommit fram till att han hatar dig? Vad grundar du det på? Gissningar och hörsägen.
Släpp honom. Bara släpp. Blocka lyssna inte på skvaller. Du behöver verkligen ta tag i det där. Spelar ingen roll hur mycket svinaktigheter du räknar upp. Du landar alltid att det är fel på dig.
Visserligen har du en del issues du behöver putsa till men ditt största problem är att du lagt över hela ditt liv i en annans händer. Till en skithögs händer. Är det rimligt. Fundera också på om en väninna kom till dig och var ledsen o h berättade samma historia som din. Vad skulle du säga till henne?
-
Anonym (My)Sat 10 Dec 2022 19:12
Bis mis: ? Precis, bra beskrivet. Dopaminet man vant sig vid att få är mkt svårt att plötsligt vara utan, jag tror att vissa som jag själv har lågt dopamin i sig själva, då har man fått sin dos från ett förhållande och sen är det borta, det blir extra svårt.
Hur man bäst tar sig igenom den perioden...jag har haft speciellt en mkt nära vän som känner mig och själv är likadan med lite väl lite dopamin som jag pratade med extra mkt då. Jag tittade mkt på tv-serier när jag kunde, bara för att låta hjärnan vila. Leva sunt och sköta allt annat väl. ?
Citatsknappen funkade inte.
Intressant detta med dopaminet. Får reflektera på om jag har det. Kan dock se i mitt fall att jag hade det ganska tråkigt på alla plan när jag träffade på min Narc. Hans spegling, uppmärksamhet och intellekt gjorde vardagen helt enkelt lite roligare. Men kan på efterhand se att jag kände mig stressad av den intensiva kontakten. Men jag var också ?hög? på nåt vis.
Kan inte säga att jag landat riktigt än, fick dessutom CPTSD som för mig består i ångestattacker, flashbacks osv och en stor skam som han la på mig. Helt orimliga beskyllningar men jag skäms ändå. Man blir också ganska utmattad känner jag, så lång tid där man försökt förstå och stressen som i mitt fall bestod av anklagelser kontra ghostande och silent treatment.
Tv serier kan vara en bra grej, samma med promenader. Är bara 1,5 månad sen jag tog bort honom på social medier. han har försökt få kontakt men jag har stått emot. Men det är änfp enormt tungt. Att dela med mig som till TS gör faktiskt väldigt gott. Ofta får man ju bara höra ?men bara släpp, bara skit i honom, bara glöm?. Men för oss som faktiskt varit i det så vet man att det ju inte är det kan behöver. Man vet egentligen redan? men det går liksom inte. och jag tror inte det kommer att gå föränn man själv känner sig redo. Själv försökte jag ge mig tiden att bli redo, just för att sedan kunna stå på mig och inte blocka upp som en absintenssjuk höna. Vilket ju gett honom mer makt bara
-
Anonym (Matilda) TrådstartarenSat 10 Dec 2022 19:17
Usch ja förlåt, jag vet att jag ältar något kopiöst. Slår nog rekord! Tror seriöst inte att det passerar en timme utan att jag tänker på honom.
Det var en bekant som sa att han sagt att han hatar mig i samband med att han berättat att han gett mig chans efter chans. Hon frågade hur jag kunde fortsätta vara kär i någon som hatar mig och det är ju en mycket bra fråga.
Om en väninna hade varit i samma sits hade jag nog blivit bedrövad, och undrat var hennes självrespekt tagit vägen om hon efteråt betett sig som jag. -
Anonym (My)Sat 10 Dec 2022 19:57Ältandet är en del av bearbetningen. Hur länge har detta pågått? Ser du någon skillnad på hur du tänker om honom idag jämfört med för kanske en månad sen? Kan du se något att han gjort något fel i detta?Anonym (Matilda) skrev 2022-12-10 19:17:05 följande:
Usch ja förlåt, jag vet att jag ältar något kopiöst. Slår nog rekord! Tror seriöst inte att det passerar en timme utan att jag tänker på honom.
Det var en bekant som sa att han sagt att han hatar mig i samband med att han berättat att han gett mig chans efter chans. Hon frågade hur jag kunde fortsätta vara kär i någon som hatar mig och det är ju en mycket bra fråga.
Om en väninna hade varit i samma sits hade jag nog blivit bedrövad, och undrat var hennes självrespekt tagit vägen om hon efteråt betett sig som jag.