• Anonym (Matil­da)
    Sun 4 Dec 2022 23:41
    156833 visningar
    394 svar
    394
    156833

Kan inte gå vidare

Jag är så ledsen och känner mig som en så vidrig person. För ett år sen började min kille ignorera mig. Totalt. Noll kontakt. Jag var luft för honom och alla i vår krets. Jag blev ett vrak.

Månader gick och han hörde av sig och ville träffas och han berättade att någon hade pratat skit om mig och att det var därför han försvann för han blev så orolig att det som sagts var sant och att jag då skulle såra honom, men att han insett att det bara var skitsnack.

Jag blev så glad när han hörde av sig men när vi skulle ses började han ignorera mig igen... ett par gånger under året har han hört av sig och velat ses men ignorerat mig när vi ska ses. Det slutade med att jag blev så ledsen av allt fram och tillbaka att jag bönade och bad om att få ses, skrev sms efter sms och sa att jag inte förstår, snälla ge mig en chans osv. Då blev han upprörd och sa att han gång på gång förklarat för mig att jag ska gå vidare. 

Jag har blivit så ledsen. Förstörd. Känner inte igen mig själv längre för jag känner mig helt fast i sorgen att han kommit och gått. I det sista samtalet vi hade sa han saker som om det vore sanningar som jag glömt bort totalt och han berättade situationer som vi ska ha haft som jag inte alls upplevt. "Jag har ju sagt abc...." och "du vet om xyz för det har jag sagt till dig!" 
    I mina öron måste han ha blandat ihop mig med någon annan tjej för han och jag har inte varit med om någonting han sa, vi har inte haft de samtal han säger att vi haft. Jag har inte sagt de saker han säger att jag sagt och han har aldrig sagt de saker han säger att han "sagt till mig tusen gånger"
    Kan inte släppa honom. Kan inte sluta sakna honom. Allt var perfekt innan det här och jag förstår inte var det blev fel. Önskar han hör av sig igen och att jag kan få honom att inte ignorera mig. Jag skriver ibland patetiska sms till honom om att jag saknar honom och att han gärna får ringa igen. Han svarar aldrig. Han har pratat illa om mig till andra både innan och efter uppbrottet och jag har blivit enormt ensam och utanför. Samma dag vi skulle ses hade han pratat illa om mig med en gemensam vän och det fick jag veta flera veckor senare.
    Varje gång vi ska ses är det han som ber om det och jag har sagt att jag blir överlycklig.
    Vad kan det vara för fel på en om man gör så här som jag? Är jag psykiskt störd? Hur kan jag ha glömt situationer helt och hållet? Han var så övertygande om att han sagt saker han enligt mig inte sagt, och att jag ska ha sagt och gjort saker som jag inte gjort. 
    Det känns så viktigt att han ska välja mig och inte bry sig om skitsnack. Och det känns hemskt om han minns saker som aldrig inträffat, eller ännu värre att jag glömt så stora och viktiga saker som han säger ska ha hänt och menar att det är sjukt att jag "ändrar på sanningen". 
    Om han tycker så illa om mig varför har han då hört av sig ibland? Det känns som att jag ska spy av ångest. Allt känns overkligt. Känner mig totalt värdelös och utbytbar och som ett monster som förstört en relation där han ser det som att han gett mig chans efter chans och att jag förstört de chanserna på ett vis jag inte ens minns.  

Hur kan man ens som jag sakna någon som så uppenbarligen hatar mig? :( 
  • Svar på tråden Kan inte gå vidare
  • Mon 12 Dec 2022 23:17
    +2

Såg att någon frågade i tråden vad han tjänar på att vara manipulativ och det finns många fördelar. Nu är jag ju inte så insatt i er relation, men det känns som om han plockar russinen ur kakan. Han har intagit en offerroll och får sympatier från andra. Stackars honom, som har ett ex som är SÅ jobbigt! Han framstår som offret, samtidigt som TS framstår som jobbig, efterhängsen och till och med lite galen. Det jobbiga exet som aldrig ger upp. Han framstår på så vis även som eftertraktad, eftersom han har en kvinna som springer efter honom och vill ha honom tillbaka. Anledningen till att hon (du) springer efter honom, är att han med flit sänder ut dubbla signaler. Så du ska kastas mellan hopp och förtvivlan, samtidigt som han får en egoboost. Du är en pjäs i hans spel. Troligtvis bestämde han sig för att han inte vill ha dig tillbaka, men vill ändå inte bli av med dig helt, för han mår bra av situationen ni befinner er i just nu. Han har alla fördelarna.

• Anonym (Hm)
    Mon 12 Dec 2022 23:38
    Eurydike skrev 2022-12-12 23:17:05 följande:

Såg att någon frågade i tråden vad han tjänar på att vara manipulativ och det finns många fördelar. Nu är jag ju inte så insatt i er relation, men det känns som om han plockar russinen ur kakan. Han har intagit en offerroll och får sympatier från andra. Stackars honom, som har ett ex som är SÅ jobbigt! Han framstår som offret, samtidigt som TS framstår som jobbig, efterhängsen och till och med lite galen. Det jobbiga exet som aldrig ger upp. Han framstår på så vis även som eftertraktad, eftersom han har en kvinna som springer efter honom och vill ha honom tillbaka. Anledningen till att hon (du) springer efter honom, är att han med flit sänder ut dubbla signaler. Så du ska kastas mellan hopp och förtvivlan, samtidigt som han får en egoboost. Du är en pjäs i hans spel. Troligtvis bestämde han sig för att han inte vill ha dig tillbaka, men vill ändå inte bli av med dig helt, för han mår bra av situationen ni befinner er i just nu. Han har alla fördelarna.

Så jäkla bra skrivet, och sånt där är ändå vanligt... tycker att du ska ta till dig av detta TS! 
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 13 Dec 2022 00:01
    +1
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-12 23:12:48 följande:

Kimchi: är du en sån som säger till folk med depression att rycka upp sig också? Eller att tänka positivt?🤦?♀️

Nu var det ju inget sånt som "kimchi" sa. Hen avslutar med att säga att ts bör söka hjälp akut. En fullt rimlig sak att säga med tanke på att ts inte verkar se klart och inte kan släppa detta. Och ibland behöver även personer med depression en spark i röven. Inte för att sparken kommer att göra dom friska men för att få dom att söka hjälp. Oerhört många människor med depression söker aldrig eller alldeles för lite hjälp. Om vi tex vill få ner självmordstalen så måste två saker hända: vården måste erbjuda bättre och snabbare hjälp och de sjuka måste söka hjälpen. Och det måste dom göra själva eftersom ingen annan kan höra det åt dom. Men det är lite typiskt att man i ena stunden ojjar sig över höga självmordstal och i nästa stund bara tycker synd om alla med psykisk ohälsa och anser att dom inte är kapabla alls att ta ansvar för sina egna liv.
  • Anonym (Kimch­i)
    Tue 13 Dec 2022 07:17
    -1
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-12 23:12:48 följande:

Kimchi: är du en sån som säger till folk med depression att rycka upp sig också? Eller att tänka positivt?🤦?♀️

Jag säger definitivt inte det till en deprimerad person. Men att välja att älta och tråna är allt annat än sunt. Något fattas henne helt klart. Det har frågats om vad han har att vinna på att manipulera och vara elak. Ställ nästa fråga. Vad har hon att vinna på att klamra sig fast i offerrollen? Vad är hennes vinst? 

En mild push att söka vård och tala ur skägget är en väg att gå. Att dalta och tycka synd om är kontraproduktivt. 

• Tue 13 Dec 2022 08:05
    Anonym (Matilda) skrev 2022-12-12 22:57:21 följande:

Förlåt alla också för att jag ältar och gnäller. Har ingen att bolla det med offline och är anonym här hoppas jag så jag tar tillfälle i akt men jag känner ju att jag är fruktansvärt jobbig. Nåt fel är det ju med mig, det förstår jag också :(

Det du måste förstå är att det inte är något fel på dig.
    Det är ditt ex som har manipulerat dig till att tro det.
    Det är det som kallas gaslighting.
    Läs gärna denna länk:
    www.wellness.se/mental-halsa/a/7dq0KV/gaslighting-sa-kanner-du-igen-varningstecknen

Så jag håller med om att du borde ligga på vc mer om att få en tidigare tid eller söka psykakuten.
    Du behöver få prata med någon.
  • Tue 13 Dec 2022 08:37
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-12-13 07:17:12 följande:

Jag säger definitivt inte det till en deprimerad person. Men att välja att älta och tråna är allt annat än sunt. Något fattas henne helt klart. Det har frågats om vad han har att vinna på att manipulera och vara elak. Ställ nästa fråga. Vad har hon att vinna på att klamra sig fast i offerrollen? Vad är hennes vinst? 

En mild push att söka vård och tala ur skägget är en väg att gå. Att dalta och tycka synd om är kontraproduktivt. 

TS har ringt till vc och fått en tid. Så hon har sökt hjälp.
    Men att söka akut är kanske inte heller fel.
    Oavsett så tycker jag det är onödigt at vara så hård mot TS.
    Har man blivit utsatt för en manipulativ person så är det inte så lätt.
    Och alla är vi olika och hanterar kriser på olika sätt.
    Älta måste man få göra. Det är i alla fall bättre än att hålla allt inom sig.
    Och TS verkar inte ha någon att prata med i väntan på tiden hos vc.
    Jag tror knappast att TS blir hjälpt av att få höra att något fattas henne,och att hon ska skärpa sig,i alla fall. 
    Det är inte så bara när man befinner sig i chocktillstånd,som TS verkar göra.
  • Anonym (Hm)
    Tue 13 Dec 2022 09:07
    +1

Det där var knappast en MILD PUSH, du är otroligt hård i din text. Ber TS att skärpa sig och att sluta älta och ta sig samman, frågar henne om hon är medveten om vad hon håller på med!?. Som Molly skrev också så måste man få älta på saker och inte trycka undan det man känner. 

Att säga till någon skärp dig, ta dig samman är sjukt förminskande av personens känslor och resulterar ofta i att personen känner skam och börjar trycka undan sina känslor.

Sen undrar jag hur ni tolkar det att tycka synd? Att man är förståelig och bemöter personen där den är, är inte att tycka synd, det om något hjälper mer än att vifta bort hur någon känner genom att säga SKÄRP DIG. Läs lite om psykologi.

• Anonym (CB)
    Tue 13 Dec 2022 09:31
    Anonym (Matilda) skrev 2022-12-12 22:57:21 följande:

Förlåt alla också för att jag ältar och gnäller. Har ingen att bolla det med offline och är anonym här hoppas jag så jag tar tillfälle i akt men jag känner ju att jag är fruktansvärt jobbig. Nåt fel är det ju med mig, det förstår jag också :(

Du får gnälla och älta hur mycket du vill. Alla har vi olika sätt att hantera situationer. Du har skrivit att du inte tycker att han är manipulativ, men det är han. Finns vissa beteendemönster hos honom som tyder på detta. En sund människa uppför sig inte så. 
  • Anonym (Kimch­i)
    Tue 13 Dec 2022 10:54
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-13 09:07:30 följande:

Det där var knappast en MILD PUSH, du är otroligt hård i din text. Ber TS att skärpa sig och att sluta älta och ta sig samman, frågar henne om hon är medveten om vad hon håller på med!?. Som Molly skrev också så måste man få älta på saker och inte trycka undan det man känner. 

Att säga till någon skärp dig, ta dig samman är sjukt förminskande av personens känslor och resulterar ofta i att personen känner skam och börjar trycka undan sina känslor.

Sen undrar jag hur ni tolkar det att tycka synd? Att man är förståelig och bemöter personen där den är, är inte att tycka synd, det om något hjälper mer än att vifta bort hur någon känner genom att säga SKÄRP DIG. Läs lite om psykologi.

Älta och bearbeta ska man göra i terapin. När hon mör sjukdomsinsikt och är hjälpsökande så kommer det att då bra. Att bemöta hennes känslor är en sak i terapi. Kommer aldrig att tycka synd om någon. Döremot att ha medkönslan och förståelse. Det är en skillnad. 

Visst det finns nog en poäng att bli struken medhårs men det leder i den stans. Huvudsaken hon får tummenur och söker vård. Hon är inbokad eller så får hon söka mer akut. Finns bergis akuta team där hon bor. Kika in på 1177. 

Japp jag kan te mig hård. Efter många års erfarenhet av flickor på hvb gäller strikta ramar och många kramar. Numera inom övm. 

• Anonym (Hm)
    Tue 13 Dec 2022 11:13
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-12-13 10:54:01 följande:

Älta och bearbeta ska man göra i terapin. När hon mör sjukdomsinsikt och är hjälpsökande så kommer det att då bra. Att bemöta hennes känslor är en sak i terapi. Kommer aldrig att tycka synd om någon. Döremot att ha medkönslan och förståelse. Det är en skillnad. 

Visst det finns nog en poäng att bli struken medhårs men det leder i den stans. Huvudsaken hon får tummenur och söker vård. Hon är inbokad eller så får hon söka mer akut. Finns bergis akuta team där hon bor. Kika in på 1177. 

Japp jag kan te mig hård. Efter många års erfarenhet av flickor på hvb gäller strikta ramar och många kramar. Numera inom övm. 

Så på vilket sätt har någon i denna tråd tyckt synd? Kan du ge exempel?

Terapi är bra, absolut! Men då gäller det att få en bra terapeut, du har aldrig hört talas om folk som inte fått den hjälp de behöver trots att de har gått hos en terapeut? 
    Det gäller att ha hjärtat på rätt ställe också och inte endast en utbildning.

Sen så FÅR man älta saker utan att behöva höra skärp dig, sluta älta osv. Så som du skriver "vad hjälper det att älta?" Ja då undrar jag, vad hjälper det att säga till någon att sluta göra det?
    Livet är inte så enkelt att man bara kan sluta med saker eller skärpa sig bara för att någon säger det.

Hur som, jag tror att hårdhet oftast resulterar i att en person trycker undan sina känslor.
Svar på tråden Kan inte gå vidare
Logga in
Bli medlem