• Anonym (Hanna)

    Blir inte bokad för jobb längre

    Varit timvikarie på ett äldreboende i 1,5 år nu och har tyckt att det funkat bra. Fått hyffsat mycket jobb fram tills för några veckor sedan.

    Var en dag då jag tog bort kvällens tillgänglighet eftersom det började bli sent och jag inte skulle hinna dit i tid om jag skulle få en sen bokning, jag brukar göra så. En halvtimme efter att jag tog bort min tillgänglighet så blev jag bokad just den kvällen ändå! SMSade direkt till poolen och bad dem att inte boka när jag inte är tillgänglig, i vänlig ton. De svarade att jag måste ha glömt att trycka på "spara" när jag tog bort tillgängligheten (vilket jag tvivlar på då jag alltid dubbelkollar). Jag svarade inte på det då jag trodde saken var ur världen.

    Men efter det så har jag inte fått en enda bokning. På flera veckor. Det har inte hänt innan så har fått en växande dålig magkänsla pga detta då det känns som om jag inte kommer få fler jobb där. Mitt kontrakt skulle även förlängas i januari och jag sitter nu och undrar om det kanske inte blir tal om förlängning då jag inte jobbar för tillfället.

    Är det allt som krävs för att man inte längre ska få jobba kvar? Är det kört för mig att få fler bokningar där tror ni? Har inget annat jobb så hade verkligen behövt detta jobbet just nu. Vad är bäst att göra just nu?

  • Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre
  • Anonym (Katt)

    Jag hade sökt massa nya jobb. Skulle aldrig sitta på röven och vänta, inte i dessa tider. 

  • EpicF

    Det bästa du kan göra är att söka jobb. Och ja, självklart blir man inte bokad något mera när inte dyker upp till ett pass man är bokad till. 

  • AstridElizabeth

    Kontrollerade du att passet togs bort? Om inte, kanske de inte förstod att du inte kunde ta passet. Att man ber om att inte bli bokad och att säga ?tack men nej tack jag kan inte ta det här passet? är två helt skilda saker. Om du inte dök upp på ett bokat pass så är det ogiltig frånvaro och skäl för avslutande av kontrakt. 


    Och ja, det är tufft att få en anställning. En miss - även en olycklig som denna - räcker för att ryka som timmis.

    Kontakta chefen. Be om ursåkt. Förklara missförståndet utan att beskylla poolen. Får du inte jobbet tillbaka så kanske du ändå kan rädd dina referenser.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Katt) skrev 2022-12-05 15:26:13 följande:

    Jag hade sökt massa nya jobb. Skulle aldrig sitta på röven och vänta, inte i dessa tider. 


    Jag har sökt jobb sedan en vecka tillbaka och tänker fortsätta med det oavsett hur det går med timjobbet.
  • Anonym (Hanna)
    AstridElizabeth skrev 2022-12-05 16:40:43 följande:

    Kontrollerade du att passet togs bort? Om inte, kanske de inte förstod att du inte kunde ta passet. Att man ber om att inte bli bokad och att säga ?tack men nej tack jag kan inte ta det här passet? är två helt skilda saker. Om du inte dök upp på ett bokat pass så är det ogiltig frånvaro och skäl för avslutande av kontrakt. 


    Och ja, det är tufft att få en anställning. En miss - även en olycklig som denna - räcker för att ryka som timmis.

    Kontakta chefen. Be om ursåkt. Förklara missförståndet utan att beskylla poolen. Får du inte jobbet tillbaka så kanske du ändå kan rädd dina referenser.


    Jag dubbelkollar som sagt alltid att det blir bortplockat så jag har svårt att tro något annat.

    Jag tog kontakt med poolen direkt när jag fick bokningen, och de avbokade direkt efter. Så var inte så att personalen på boendet stod och väntade på mig den dagen.
  • EpicF
    Anonym (Hanna) skrev 2022-12-05 16:52:58 följande:
    Jag dubbelkollar som sagt alltid att det blir bortplockat så jag har svårt att tro något annat.

    Jag tog kontakt med poolen direkt när jag fick bokningen, och de avbokade direkt efter. Så var inte så att personalen på boendet stod och väntade på mig den dagen.
    Fick du bekräftelse på att passet faktiskt var avbokat? 
  • Anonym (Hanna)
    EpicF skrev 2022-12-05 16:27:34 följande:

    Det bästa du kan göra är att söka jobb. Och ja, självklart blir man inte bokad något mera när inte dyker upp till ett pass man är bokad till. 


    Jag blev ju avbokad när jag tog kontakt med poolen direkt efter bokningen. Tog inte mer än några minuter från att de bokade mig till det att de avbokade. Ca 1,5h innan passet skulle ha börjat.
  • Anonym (Hanna)
    EpicF skrev 2022-12-05 16:53:50 följande:
    Fick du bekräftelse på att passet faktiskt var avbokat? 
    Ja, vi får alltid sms både vid bokning och avbokning. Står även på poolens sida när jag loggat in där så visst var det avbokat ca 1,5h innan passet skulle börjat.
  • Anonym (Reality check)

    Ja ts, det är allt som krävs. Du kommer antagligen inte få förlängt.

  • Citronella

    Så viktigt kan jobbet inte ha varit för dig om du inte dyker upp till ett bokat pass. Jag tycker inte du ska räkna med att få komma tillbaka så du får söka annat jobb tänk på att det här kan komma fram om du anger vikariepoolen som referens. 

Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre