• Anonym (Exet)
    Mon 5 Dec 2022 23:17
    2987 visningar
    9 svar
    9
    2987

    Hur får jag han att sluta ?

    Jag lämnade honom för väldigt länge sedan men vi hade av och på förhållande länge för jag trodde han skulle bättra sig varje gång tills jag idag äntligen gått vidare och mår efter omständigheterna bra. Han har varit väldigt manipulativ i vårt förhållande. Reglerna var extremt många och han bestämde allt från vem jag fick vara med till när till maten till sömnen och sexet. Min kropp blev plötsligt hans att äga och blåmärkena blev fler och fler. Jag anmälde han tillslut och det lades ner i brist på bevis men jag tänkte kanske får jag vara ifred men känner snarare tvärtom.. 
    Nu har det gått 1.5 år sen jag lämnade helt och har då ny pojkvän som är fantastisk. 
    Men nu när vi ses med vårat barn, sprungit på varandra ute osv så är han ibland hemsk eller så är det jag som tänker uppfattar fel ibland. Men det är antydningar, mm om min kropp, sex mm. Sen nu i det sista har han utan jag är beredd så drar hAn mig hårt i håret så som har gjort tidigare när jag skulle lyda. Han är närgången och ska taffsa, kolla i tröjan, ge äckliga kommentarer när jag kanske böjer mig fram för hjälpa dottern med något osv. Blir sur för jag inte lyder och vill pussa han på ex kinden när han beordrar mig etc. 
    Jag är så stelfrusen när detta sker. Han tar min hand när vi är ute bland folk med. Vi lämnar alltid över offentligt om det inte sker via andra människor.han hAr gjort så grova saker med mot mig som jag inte vill gå in på men det är alltid mitt fel. Men jag har alltid heltäckande kläder på mig och aldrig håret uppsatt men det är inte alltid så när det är att man springer på han på stan liksom. Men av ren vana sen allt skit så går jag oftast klädd så.. tyvärr.. men vad gör man ? Är jag knäpp som kanske bara överdriver ?tänker hjärnan spelar en .. nej jag vet inte men det är ändå något jag inte vågar berätta för någon för jag vet innerst inne det inte är bra. Men jag är rädd. Min kropp är aldrig min med han.. 

  • Svar på tråden Hur får jag han att sluta ?
  • Anonym (Oxe)
    Mon 5 Dec 2022 23:36
    #1

    Så äcklig han är. Du måste verkligen markera att det inte är ok att bete sig så.

    Byt på förskolan så behöver ni inte träffas vid byten. Springer du på honom på stan så gå bara vidare.  Förstår inte varför ni umgås så länge så att han hinner göra dig illa eller ta din hand. 

  • Anonym (llik)
    Mon 5 Dec 2022 23:37
    #2

    Fy fan vad hemskt. Jag har inga fredliga förslag tyvärr. Denna typen av människor ger sig inte utan fysisk tillrättavisning som gör att de aldrig kan fortsätta med det även om de skulle vilja.

  • Tue 6 Dec 2022 04:08
    #3
    +1
    Anonym (Exet) skrev 2022-12-05 23:17:41 följande:
    Hur får jag han att sluta ?

    Jag lämnade honom för väldigt länge sedan men vi hade av och på förhållande länge för jag trodde han skulle bättra sig varje gång tills jag idag äntligen gått vidare och mår efter omständigheterna bra. Han har varit väldigt manipulativ i vårt förhållande. Reglerna var extremt många och han bestämde allt från vem jag fick vara med till när till maten till sömnen och sexet. Min kropp blev plötsligt hans att äga och blåmärkena blev fler och fler. Jag anmälde han tillslut och det lades ner i brist på bevis men jag tänkte kanske får jag vara ifred men känner snarare tvärtom.. 
    Nu har det gått 1.5 år sen jag lämnade helt och har då ny pojkvän som är fantastisk. 
    Men nu när vi ses med vårat barn, sprungit på varandra ute osv så är han ibland hemsk eller så är det jag som tänker uppfattar fel ibland. Men det är antydningar, mm om min kropp, sex mm. Sen nu i det sista har han utan jag är beredd så drar hAn mig hårt i håret så som har gjort tidigare när jag skulle lyda. Han är närgången och ska taffsa, kolla i tröjan, ge äckliga kommentarer när jag kanske böjer mig fram för hjälpa dottern med något osv. Blir sur för jag inte lyder och vill pussa han på ex kinden när han beordrar mig etc. 
    Jag är så stelfrusen när detta sker. Han tar min hand när vi är ute bland folk med. Vi lämnar alltid över offentligt om det inte sker via andra människor.han hAr gjort så grova saker med mot mig som jag inte vill gå in på men det är alltid mitt fel. Men jag har alltid heltäckande kläder på mig och aldrig håret uppsatt men det är inte alltid så när det är att man springer på han på stan liksom. Men av ren vana sen allt skit så går jag oftast klädd så.. tyvärr.. men vad gör man ? Är jag knäpp som kanske bara överdriver ?tänker hjärnan spelar en .. nej jag vet inte men det är ändå något jag inte vågar berätta för någon för jag vet innerst inne det inte är bra. Men jag är rädd. Min kropp är aldrig min med han.. 


    Undvik att vara själv när ni möts. Ha din pojkvän eller annan vän med.
  • Anonym (Exet) Trådstartaren
    Tue 6 Dec 2022 10:38
    #4

    Man har bestämt via familjerätt att vi måste ha lite längre överlämningar då dottern inte knytit an än för han lägger fokus på mig.. men han tar min hand tex för han vill folk ska se ute för jag vet han försöker sabba mellan mig och min nya.. men jag har sagt ifrån, knäat han, mm ibland när jag är modig men oftast så blir jag stel som en pinne. Han älskar ju se mig svag och jag vill inte det. 

  • Anonym (Y)
    Tue 6 Dec 2022 15:09
    #5

    Ring en kvinnojour och be om råd. Eller polisen. Kanske klassas som ofredande?

  • Anonym (Ta hjälp)
    Tue 6 Dec 2022 15:34
    #6
    +2

    Det han gör är ofredande och misshandel (det räknas faktiskt som det).
    Ta med någon mer vid överlämnandet, helst en man som du litar på.

    Sen tar du hjälp av kvinnojouren tex. som någon föreslog.
    Du behöver få hjälp att träna dig i hur du kan stå upp för dig själv. Du behöver vara stark och våga säga ifrån.

    När han närmar sig så måste du kunna säga, BESTÄMT.
    - DU RÖR INTE MIG!

    Kvinnojouren har säkert fler goda lösningar som hjälper dig.
    Du har rättigheter - och det han gör är INTE ok.


    Mitt förslag och argument till familjerätten skulle vara precis tvärtom.
    Barnet knyter inte an eftersom han fokuserar på dig när ni träffas.
    Om ni inte behöver träffas har han inget val annat än att ägna uppmärksamhet till barnet när han hämtar (tex. på dagis).


    Även om din anmälan inte ledde vidare till åtal så ska du kunna ta upp det med familjerätten, att du inte känner dig trygg och att han inte respekterar dig.


    Har du nån familj eller nära vän som kan hjälpa dig?

  • Anonym (Oxe)
    Tue 6 Dec 2022 15:53
    #7
    Anonym (Exet) skrev 2022-12-06 10:38:05 följande:

    Man har bestämt via familjerätt att vi måste ha lite längre överlämningar då dottern inte knytit an än för han lägger fokus på mig.. men han tar min hand tex för han vill folk ska se ute för jag vet han försöker sabba mellan mig och min nya.. men jag har sagt ifrån, knäat han, mm ibland när jag är modig men oftast så blir jag stel som en pinne. Han älskar ju se mig svag och jag vill inte det. 


    Du har fått bra svar redan, men jag tänker att kan du inte ta med dig någon vid överlämnandet? 
  • Anonym (!!!)
    Tue 6 Dec 2022 17:28
    #8

    Skrik högt rör mig inte! Så att omgivningen hör och uppmärksammar honom nästa gång. 

  • Anonym (aaa)
    Tue 6 Dec 2022 17:30
    #9
    +1
    Anonym (Exet) skrev 2022-12-06 10:38:05 följande:

    Man har bestämt via familjerätt att vi måste ha lite längre överlämningar då dottern inte knytit an än för han lägger fokus på mig.. men han tar min hand tex för han vill folk ska se ute för jag vet han försöker sabba mellan mig och min nya.. men jag har sagt ifrån, knäat han, mm ibland när jag är modig men oftast så blir jag stel som en pinne. Han älskar ju se mig svag och jag vill inte det. 


    då tar du med en till person. Blir han arg på det så säger du bara att det är enda sättet att han får överlämning, för du tänker inte vara ensam. 

    Det är ju heller ingen lösning att ni fortsätter så som det sett ut om han lägger fokuset på dig. Har du däremot med en till person kanske han inte vågar utan faktiskt lägger fokus på barnet i stället. 
Svar på tråden Hur får jag han att sluta ?