• Anonym (J)
    Tue 6 Dec 2022 09:11
    904 visningar
    14 svar
    14
    904

    ISK

    Hej
    Jag har pengar på ett sparkonto. Är det bra nu att sätta in på invisteringssparkontot? Eller kommer det bara sjuka som i alla andra fonder?

  • Svar på tråden ISK
  • Anonym (Ekono­men)
    Tue 6 Dec 2022 09:15
    #1
    Anonym (J) skrev 2022-12-06 09:11:16 följande:
    ISK

    Hej
    Jag har pengar på ett sparkonto. Är det bra nu att sätta in på invisteringssparkontot? Eller kommer det bara sjuka som i alla andra fonder?


    Ingen vet hur det blir i framtiden, men tittar man historiskt så har börsen alltid gått upp på sikt.

    När behöver du pengarna? Om du ska spara på lång sikt, minst 5 år, så hade jag satt in dom i en ISK i global indexfond. Då hinner de gå upp även om de initialt går ner. Tänk att du handlar på rea, du får fler andelar när priset är lågt.

    Om du är tveksam, gör både och. Sätt in hälften på börsen och ha kvar hälften på bankkonto. Då blir det lite rätt hur det än utvecklar sig. 
  • Anonym (Mman)
    Tue 6 Dec 2022 09:27
    #2

    Att de ligger passivt på ditt ISK gör varken till eller från. 
    Vinst eller förlust blir det ju först då du investerar i fonder eller aktier. 

  • Anonym (Ekono­men)
    Tue 6 Dec 2022 09:35
    #3
    Anonym (Mman) skrev 2022-12-06 09:27:59 följande:

    Att de ligger passivt på ditt ISK gör varken till eller från. 
    Vinst eller förlust blir det ju först då du investerar i fonder eller aktier. 


    Om du läst TS inlägg ordentligt så ser du att hen i så fall ska sätta pengarna i fonder. Inte bara låta de stå oinvesterade. 
  • Anonym (Tranc­e)
    Tue 6 Dec 2022 09:45
    #4
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-06 09:35:40 följande:
    Om du läst TS inlägg ordentligt så ser du att hen i så fall ska sätta pengarna i fonder. Inte bara låta de stå oinvesterade. 
    Och då är ju frågan vilka fonder man väljer?
    Att man har pengarna i ISK är en sak, placeringarna man gör är en annan.
    Vill man investera i fonder så gör man det.
    Vill man säkra 2-3% eller vad nu fasträntekonto kan ge på årsbasis så lägger man dem där. 
  • Anonym (Mman)
    Tue 6 Dec 2022 12:34
    #5
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-06 09:35:40 följande:
    Om du läst TS inlägg ordentligt så ser du att hen i så fall ska sätta pengarna i fonder. Inte bara låta de stå oinvesterade. 
    Verkligen inte, TS frågade om pengarna på ISK skulle sjunka på samma sätt som pengarna gjort ''i alla andra fonder''. 
    ISK är mig veterligen ingen fond, sätter du över pengarna på kontot utan att investera så är de just på kontot och är inte upplåsta. 
  • Anonym (Ekono­men)
    Tue 6 Dec 2022 12:41
    #6
    Anonym (Mman) skrev 2022-12-06 12:34:08 följande:
    Verkligen inte, TS frågade om pengarna på ISK skulle sjunka på samma sätt som pengarna gjort ''i alla andra fonder''. 
    ISK är mig veterligen ingen fond, sätter du över pengarna på kontot utan att investera så är de just på kontot och är inte upplåsta. 
    OK, jag kan ha missuppfattat, men tog för givet att man sätter in pengar på ISK för att sedan investera dom. Eftersom TS pratar om fonder som går ner, så tog jag för givet att det handlar om investering. 
  • Tue 6 Dec 2022 12:41
    #7

    Just nu har många sparkonton en ränta på 2-3%, medan börsen (fonder och aktier) är betydligt mer osäker. Dessutom kommer skatten på ISK att höjas från årsskiftet. Så om du behöver pengarna inom en ganska kort tidshorisont, 1-5 år, kan du ha dom på sparkontot (beroende vilken bank du har nu behöver du ju ev flytta dom, till exempelvis SBAB).

    Om pengarna ska sparas långsiktigt, typ 10 år framåt eller som pensionsspar, kan det vara en bra investera nu i 1-3 breda indexfonder. Initialt finns risken att värdet sjunker, men historiskt sett har börsen gett god avkastning. 

    Beroende på hur stor summa kan du ju även välja att ex spara/investera 50/50.

  • Kockob­ello
    Tue 6 Dec 2022 12:43
    #8
    Anonym (Mman) skrev 2022-12-06 12:34:08 följande:
    Verkligen inte, TS frågade om pengarna på ISK skulle sjunka på samma sätt som pengarna gjort ''i alla andra fonder''. 
    ISK är mig veterligen ingen fond, sätter du över pengarna på kontot utan att investera så är de just på kontot och är inte upplåsta. 
    Sätter man över till ISK så dras väl överenskommet belopp varje månad för investering i fonder? 
  • Tue 6 Dec 2022 12:49
    #9
    Anonym (Mman) skrev 2022-12-06 09:27:59 följande:

    Att de ligger passivt på ditt ISK gör varken till eller från. 
    Vinst eller förlust blir det ju först då du investerar i fonder eller aktier. 


    Även oplacerade pengar på ISK beskattas, så att ha större summor där gör ju definitivt från. Även om det i viss mån kompenseras av höjd inlångsränta under 2023.
  • Tue 6 Dec 2022 12:51
    #10
    Kockobello skrev 2022-12-06 12:43:10 följande:
    Sätter man över till ISK så dras väl överenskommet belopp varje månad för investering i fonder? 
    Det beror helt på om du själv har gjort valet att ha automatiskt fondsparande.
  • Anonym (Ekono­men)
    Tue 6 Dec 2022 12:52
    #11
    Kockobello skrev 2022-12-06 12:43:10 följande:
    Sätter man över till ISK så dras väl överenskommet belopp varje månad för investering i fonder? 
    Inte per automatik, det är en inställning man gör i så fall.  Själv gör jag det alltid manuellt varje månad. 
  • Anonym (Mman)
    Tue 6 Dec 2022 12:53
    #12
    Kockobello skrev 2022-12-06 12:43:10 följande:
    Sätter man över till ISK så dras väl överenskommet belopp varje månad för investering i fonder? 
    Mig veterligen, ka  ju klart ha fel, så ligger pengarna passivt på ISK (som på ett vanligt konto) till den dagen du väljer att investera dem. 
    Det finns mig veterligen inget måste på tex Avanza om månatliga insättningar och investeringar.
  • Kockob­ello
    Tue 6 Dec 2022 13:02
    #13
    linani skrev 2022-12-06 12:51:07 följande:
    Det beror helt på om du själv har gjort valet att ha automatiskt fondsparande.
    Aha. Ja då är det väl så vi gjort då. Dålig koll faktiskt.
  • Anonym (Tranc­e)
    Thu 8 Dec 2022 09:58
    #14
    Anonym (Mman) skrev 2022-12-06 12:53:48 följande:
    Mig veterligen, ka  ju klart ha fel, så ligger pengarna passivt på ISK (som på ett vanligt konto) till den dagen du väljer att investera dem. 
    Det finns mig veterligen inget måste på tex Avanza om månatliga insättningar och investeringar.
    Helt rätt. Och att ha passiva pengar på ISK är inte jättesmart.
    Även om vissa nu går ut med en ränta på hela 0,25 (!) så finns det bättre ställen för pengar som bara ligger. 
Svar på tråden ISK