• Anonym (Halland)

    fd. Svågern är dum i huvudet...

    Min barns pappa dog för drygt ett år sedan (barnen 6 & 8 år). Vi var skilda sedan 4 år tillbaka.

    Exmannens bror är en man som jag hatar. Det är en lång historia men jag mår dåligt av att ha med honom att göra eller ens vistas i samma rum och jag försökte bryta med honom för ca 5 år sedan. Det har varit så skönt att slippa honom efter skilsmässan!

    När hans bror/barnens pappa dog sa jag typ: "vi drar inte jämnt men jag vill inte hindra dig och barnens kusiner från att upprätthålla en relation"

    Nu vill han att vi ska ses och fika varje gång någon fyller år, fira jul, åka ut och grilla korv m.m. och hela min kropp skriker "NEJ! JAG VILL INTE!" 

    Hur mycket ska jag stå ut med för att ge barnen möjlighet att ha relation med sin pappas släkt? Kan jag ställa ultimatum att de får låna barnen bara om jag slipper vara med? Ska jag le och vinka oh låtsas att vi är lyckliga familjen och följa med?

    Någon som varit i en liknande situation eller har någon input?

  • Svar på tråden fd. Svågern är dum i huvudet...
  • Anonym (ooo)

    Är det enbart vissa tillfällen så får man bita ihop OM det är viktigt för barnen att träffa kusiner. Ibland är det inte viktigt, du får väl avgöra det. 
    Och visst kan väl barnen åka på saker utan dig, de är inte så små, men det är väl också konstigt om du själv vägrar att vara i samma rum som denne man, men kan tycka det är ok om barnen är det? 

    Du behöver ju heller inte åka och grilla korv etc, utan enbart ta viktiga tillfällen som födelsedagar. 

    Jag har dålig kontakt med kusiner men har inte saknat det. Det berodde på att pappa inte drog jämt med sitt syskon. I ert fall är det kanske mer kännbart eftersom barnens pappa avlidit. Då kanske det blir viktigare att ha kontakt med släkten. 

  • Anonym (Reko)

    Han låter ju som en reko man som vill ha en bra relation med sina syskonbarn. Kanske du behöver sluta älta gammalt groll och ge honom en chans? Vad är det som gör att du hatar honom?

    jag hatar sällan människor och som förälder får man ibland bita ihop o le och spendera tid med andra man inte är speciellt road av för just barnens skull.

  • Anonym (Halland)

    Hmm. Han är en sådan person som alla tassar på tå för och jag har extremt svårt för att låta någon få rätt när den har fel... Det som fick bägaren att rinna över för min del var när han ville att hans föräldrar skulle betala hyra till honom när de bjöd med mig (och hans syskonbarn) till deras gemensamma stuga...

  • Anonym (Änka med 3 barn)

    Jag träffar barnens släkt på kalas och ibland på högtider.
    Däremellan ingenting.

  • Anonym (Slut)

    Jag har brutit med min ena svåger. Blir man anklagad att vara tjuv vill då inte jag ha med en sån att göra! Så maken får ta med barnen dit för att umgås med kusinerna. Om du inte hittar nån sån lösning och inte vill umgås med svågern för egen del så umgås inte då. Tvärtom vad många säger här på F.L finns det ingen lag som säger att man måste umgås med släkten. Inte på bekostnad av en själv. Livet är för kort för att slösa bort tid på idioter.

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Halland) skrev 2022-12-06 14:33:49 följande:

    Hmm. Han är en sådan person som alla tassar på tå för och jag har extremt svårt för att låta någon få rätt när den har fel... Det som fick bägaren att rinna över för min del var när han ville att hans föräldrar skulle betala hyra till honom när de bjöd med mig (och hans syskonbarn) till deras gemensamma stuga...


    Vad hade du med det att göra?
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym (Halland) skrev 2022-12-06 13:55:35 följande:
    fd. Svågern är dum i huvudet...

    Min barns pappa dog för drygt ett år sedan (barnen 6 & 8 år). Vi var skilda sedan 4 år tillbaka.

    Exmannens bror är en man som jag hatar. Det är en lång historia men jag mår dåligt av att ha med honom att göra eller ens vistas i samma rum och jag försökte bryta med honom för ca 5 år sedan. Det har varit så skönt att slippa honom efter skilsmässan!

    När hans bror/barnens pappa dog sa jag typ: "vi drar inte jämnt men jag vill inte hindra dig och barnens kusiner från att upprätthålla en relation"

    Nu vill han att vi ska ses och fika varje gång någon fyller år, fira jul, åka ut och grilla korv m.m. och hela min kropp skriker "NEJ! JAG VILL INTE!" 

    Hur mycket ska jag stå ut med för att ge barnen möjlighet att ha relation med sin pappas släkt? Kan jag ställa ultimatum att de får låna barnen bara om jag slipper vara med? Ska jag le och vinka oh låtsas att vi är lyckliga familjen och följa med?

    Någon som varit i en liknande situation eller har någon input?


    Det kanske är bättre att ha en bättre relation till någon annan i släkten som kan vara den du har kontakt med för ev. umgänge med barnens släktingar. LEVER fler människor, så se till att vara lite proaktiv och fixa till umgänge så att det passar dig och du slipper planera med någon du inte gillar.
  • Anonym (Halland)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-06 15:29:51 följande:
    Vad hade du med det att göra?
    För att han först ringde till sina föräldrar och bad dem säga till mig att jag skulle betala men jag vägrade, så då betalade de för att han skulle vara nöjd. 

    Jag har förklarat för honom varför jag tycker att han gjorde fel men han har uttryckligen sagt att han tyckte det var rätt och att jag borde be honom om ursäkt.
  • Anonym (Halland)
    Anonym (var tydlig) skrev 2022-12-06 15:35:34 följande:
    Det kanske är bättre att ha en bättre relation till någon annan i släkten som kan vara den du har kontakt med för ev. umgänge med barnens släktingar. LEVER fler människor, så se till att vara lite proaktiv och fixa till umgänge så att det passar dig och du slipper planera med någon du inte gillar.
    Hans fru känns som att hon inte har åsikter om någonting, kuvad och konflikträdd liksom. Om hon skulle vilja stå för kommunikationen skulle det nog funka men så fort han blir inblandad skiter sig allt. Svärmor håller honom bakom ryggen alla dagar i veckan så där har jag redan sagt att jag vill hålla dem var för sig. 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-06 15:29:51 följande:
    Vad hade du med det att göra?
    För att han först ringde till sina föräldrar och bad dem säga till mig att jag skulle betala men jag vägrade, så då betalade de för att han skulle vara nöjd. 

    Jag har förklarat för honom varför jag tycker att han gjorde fel men han har uttryckligen sagt att han tyckte det var rätt och att jag borde be honom om ursäkt.
  • Plupp73

    Tänker att ju fler vuxna runt barn, desto bättre (oftast). Låt den delen av familjen umgås med barnen. Du behöver ju bara träffa dem i den mån du önskar, kanske inte ens på kalas etc

Svar på tråden fd. Svågern är dum i huvudet...