• Wed 7 Dec 2022 13:13
    5094 visningar
    45 svar
    -1
    45
    5094

    Preventivmedel utan att träffa BM, går det?

    Jag har googlat runt för att hitta gamla FL-trådar men denna fråga verkar inte ha dykt upp tidigare. 

    Kan man på något sätt få nytt recept på preventivmedel utan att behöva träffa någon barnmorska innan? För visst är det så att mvc brukar kräva att man kommer dit, eller brukar de kunna göra undantag ibland? Eller har någon här kanske lyckats få recept via någon vårdapp (men då utan att behöva mäta blodtryck och sånt hemma)? 

  • Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?
  • Wed 7 Dec 2022 13:36
    #2
    -1
    Anonym (Anna) skrev 2022-12-07 13:33:16 följande:

    Jag kan förnya mitt på telefon eller via 1177.se vartannat år. Vartannat år måste jag dit.


    Ja förnya verkar ju gå smidigt, men tänkte mer på ett nytt recept på ett preventivmedel man inte haft innan. 
  • Wed 7 Dec 2022 13:58
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-07 13:55:50 följande:

    Jag har fått både piller och p-spruta utskrivet via "min doktor". Appen alltså. Men för sprutan behöver man ju ändå besöka bm för att ta den. Piller är dock lugnt.

    Jag har aldrig undersökts inför det och hade inte haft prev.medel på över tio år när jag fick genom dem.


    Jag kollade upp min doktor och man behövde tydligen mäta blodtryck hemma eller hos vc/mvc.. behövde inte du göra det alltså?  
  • Wed 7 Dec 2022 17:23
    #7
    -1
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-07 14:03:11 följande:
    Nej. Fyllde i ett formulär om migrän etc och så var det inget mer med det.
    Tack, då får jag kolla upp det igen, kanske är det så att en del barnmorskor förbiser det. 

    Om någon annan här lyckats på ett annat sätt så skriv gärna (ifall att det inte skulle fungera hos min doktor) för vill absolut inte behöva träffa en BM. 
  • Wed 7 Dec 2022 18:34
    #9
    -3
    Anonym (Gullan) skrev 2022-12-07 17:47:17 följande:
    Varför inte träffa bm eller gynekolog?
    Vill helst inte träffa otrevliga/dryga människor om jag inte måste, tar för mycket av min energi. 

    Gynekologer träffar man väl bara om man har besvär och behöver undersökas? Eller brukar man kunna besöka dem för preventivmedel bara (utan att behöva visa underlivet) också? 
  • Wed 7 Dec 2022 19:04
    #11
    Anonym (Nilla) skrev 2022-12-07 18:37:52 följande:
    Är problemet att visa underlivet så kanske du kan säga det när du ringer och bokar tid?

    Ibland känns det ju som att undersökningar görs bara för "att".
    Dock behöver du nog ändå ta ett blodtryck.
    Nä alltså problemet är att jag inte vill träffa någon bm pga hur de ofta beter sig. Men uppsöker man en gynekolog (om man nu brukar göra det för preventivmedel?) så tänkte jag att man kanske tvingas visa underlivet också för att det är deras jobb, och det vill man ju inte heller utsättas för. 

    Men får kolla upp med min doktor och hoppas att det går att göra undantag, annars får man väl lösa det på något sätt.
  • Wed 7 Dec 2022 21:47
    #14
    Anonym (RH) skrev 2022-12-07 21:11:34 följande:
    Och vad är det farliga i att visa upp sitt underliv för någon där det behövs? Du verkar ju ovanligt pryd  // Skål
    Varför skulle man behöva visa upp sitt underliv om man ska skaffa preventivmedel? Förutom spiral då. 
  • Thu 8 Dec 2022 08:39
    #18
    +1
    Anonym (att visa punanin) skrev 2022-12-08 05:27:35 följande:

    Vad har barnmorskorna gjort dig Gullvivor?

    Varför är det så hemskt att visa underlivet för en utbildad person som jobbar med det hela dagarna? Är ditt underliv speciellt på något sätt? 
    Att det är ovanligt är inget konstigt. De tittar på underliv hela dagarna och har sett alla varianter.

    Förstår dock om du blivit utsatt för tex kvinnlig könsstympning. Då kan nog chocken över det hemska övergrepp du blivit utsatt för göra att vissa bm har svårt att hålla neutral min och förstår då att det blir jobbigt för dig. 
    Observera att detta endast är en spekulation och inget som jag tror måste vara sant.
    Många somaliska kvinnor (även om inte du är det), även i Sverige, har varit med om detta hemska övergrepp. Så visst har nog de flesta barnmorskor och gynekologer sett det. Förstår att de blir ledsna för en sån sak, men det hjälper ju inte den som varit utsatt för det.

    Lite samma som när jag ska ta blodprov och personalen bli helt chockade när de ser mina armar som har haft stora skador som inte liknar något vanligt vilket gett konstig ärrbildning. Tänk typ syrakastning.


    De är dryga helt enkelt, tilltalar en på ett hånfullt sätt och ställer dumma och fördomsfulla frågor när det inte behövs. 

    Nu gällde dock det här preventivmedel och då ska man inte behöva visa upp sitt underliv. 
    Men om man bortser från det, varför skulle man behöva ha blivit utsatt för ett övergrepp bara för att man inte uppskattar att andra människor tittar på och rör ens underliv? 
  • Thu 8 Dec 2022 14:11
    #28
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-08 14:08:44 följande:
    Konstigaste jag har hört. Är det fler yrkesgrupper du anser vara dryga mot dig? 
    Nä, alla andra är snälla. Bara barnmorskor på mvc som stör sig bara jag andas. 
Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?