• Anonym (Mamma med dåligt samvete)

    När kunna lämna till pappan

    Hur gammal bör barnet vara för att kunna lämna bebis med sin pappa knappt 4 timmar  tar flaska så mat inga problem. 

  • Svar på tråden När kunna lämna till pappan
  • Anonym (Mamma)

    När bebisen började kunna äta med flaska.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Teoretiskt från dag 1, eftersom det bara är några timmar och eftersom barnet tar flaska. 

    Det finns ingen åldersgräns för när barn kan vara själva med sina pappor, det beror helt på omständigheterna. 

  • Anonym (VvV)

    Från början om barnet äter ur flaska och pappan inte har någon sorts antisocial personlighetsstörning, gravt intellektuellt funktionshinder eller liknande. 

  • Friger
    Anonym (VvV) skrev 2022-12-09 07:17:24 följande:

    Från början om barnet äter ur flaska och pappan inte har någon sorts antisocial personlighetsstörning, gravt intellektuellt funktionshinder eller liknande. 


    Har allt det där enligt mina ex. Förmodligen mer. Men det är ju trots allt ett forum, utrymmet är begränsat.

    Det har varit olika med barnen. Senaste ungen bara skrek om jag var nära eller tog hand om honom när han var liten.

    Då var det inte lämpligt att han var ensam med mig. Det växte bort. Nu vill han mest vara med mig.

    Men det har varit lite olika med de olika barnen. En del har tytt sig till mig redan från början.
  • Anonym (Wtf)

    Från dagen det föds? Vad är det ens för fråga? Det hela insinuerar att mamman på något sätt är viktigare eller oumbärlig för barnet och så är det inte. Barnet behöver trygg anknytningsperson och det både kan och bör vara även fadern till barnet, inte endast mamman. Kvinnor som tänker annat får själva skylla sig för den situation de riskerar att skapa - att barnet vägrar vara hos pappan eller någon annan än henne och att allt eller större delen av ansvaret och jobbet kring barnet hamnar på henne. Inte bara under spädbarnstiden utan hela uppväxten. Pappan måste släppas fram till sitt eget barn, anknytning mellan honom och barnet måste ske från start och vanan att vara en lika delaktig och ansvarstagande förälder skapas med en gång. Fäder som inte vet hur de ska ta hand om sina egna barn, för att de aldrig fått göra det, är ju tyvärr inte särskilt ovanligt. Sen klagar mamman på att allt ansvar hamnar på henne, att hon måste förklara/skriva listor etc till mannen hur han ska göra, att hon blir ?projektledare? kring barnen. No shit. Som sagt, kvinnor som själva skapar en sån situation genom att vägra släppa fram andra och tro sig vara viktigast får skylla sig själva. Gäller för övrigt också i relation till mor- farföräldrar och andra nära anhöriga. Vägrar man släppa fram dem att anknyta till och lära sig ta hand om sina egna barnbarn från start ska man inte bli förvånad när den rätta relationen för att de ska kunna och vilja passa och ha en varm och nära relation inte uppstår senare heller.

  • Anonym (Freja)
    Friger skrev 2022-12-09 07:36:52 följande:
    Har allt det där enligt mina ex. Förmodligen mer. Men det är ju trots allt ett forum, utrymmet är begränsat.

    Det har varit olika med barnen. Senaste ungen bara skrek om jag var nära eller tog hand om honom när han var liten.

    Då var det inte lämpligt att han var ensam med mig. Det växte bort. Nu vill han mest vara med mig.

    Men det har varit lite olika med de olika barnen. En del har tytt sig till mig redan från början.

    Precis, det är ju olika med olika barn. Så svaret på frågan är väl att det är praktiskt så snart barnet tar flaskan för då är maten inget problem.


    Men sen kan det finnas annat i relationen eller så som gör att man kan behöva avvakta, ta en kortare tid än 4h, att barnet plötsligt när det funkat i en månad inte är nöjd längre osv. Men man får väl testa, det är ingen som dör. 

Svar på tråden När kunna lämna till pappan