• Anonym (Ts)

    Mor - och farföräldrar, känner ni någon press?

    Min man och jag har två barn (3 och 6 år). Min mamma är den mest barnkära person jag känner och hon älskar mer än något annat att spendera tid med sina barnbarn, hon kan leka och pyssla och läsa och spela i timmar. Barnen älskar ju såklart det och jag tycker det är fint då jag också växte upp med morföräldrar som var mycket närvarande i mitt liv.

    Min makes föräldrar tycker också det är roligt att träffa barnbarnen, när vi ses brukar de prata en stund med barnen, och ofta får de nån present som farmor noga valt ut och som inte bara är ännu en leksak utan som har nån liten historia eller mening bakom sig. Efter en stund vill de dock mer rikta in sig på oss vuxna, och även om det händer att de någon gång kan leka en stund med barnen eller möjligtvis spela ett spel, så sker det efter en del övertalning från barnen.

    Jag tycker inte detta är något problem. Jag tycker inte att mor - eller farföräldrar per automatik måste älska att leka och greja och fixa. Alla är olika, och man kan älska sina barnbarn ändå. De har ju trots allt redan gått igenom småbarnsåren osv med sina egna barn. Och det är heller inget som säger att de inte får en bra relation till sina barnbarn. Jag tycker barnens farföräldrar är engagerade på sitt vis, de frågar alltid om dem i telefon, vi ses ganska ofta, de är alltid intresserad av att prata med barnen först kring deras vardag och äventyr. Detta stressar dock min man, han vill att de ska vara mer som min mamma, och han försöker nu hela tiden att schasa iväg sina föräldrar ut till lekparker och pulkabackar och jag riktigt ser på dem att de inte riktigt vill detta. De är friska och pigga, men jag kan förstå att de inte vill bli lekkamrater så fort vi ses. Hur upplever ni det? Känner ni som har barnbarn press på er att underhålla era barnbarn?

  • Svar på tråden Mor - och farföräldrar, känner ni någon press?
  • Tecum

    Jag som aldrig varit bekväm med barn känner en viss press även om jag givetvis älskar mina barnbarn. Så din man har fel och du rätt, man ska varken pracka på barnen eller de vuxna någon slag tvångssamvaro. Vissa passar bättre ihop med barn än andra, man är inte sämre för det.

  • Anonym (W)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 14:34:18 följande:
    Mor - och farföräldrar, känner ni någon press?

    Min man och jag har två barn (3 och 6 år). Min mamma är den mest barnkära person jag känner och hon älskar mer än något annat att spendera tid med sina barnbarn, hon kan leka och pyssla och läsa och spela i timmar. Barnen älskar ju såklart det och jag tycker det är fint då jag också växte upp med morföräldrar som var mycket närvarande i mitt liv.

    Min makes föräldrar tycker också det är roligt att träffa barnbarnen, när vi ses brukar de prata en stund med barnen, och ofta får de nån present som farmor noga valt ut och som inte bara är ännu en leksak utan som har nån liten historia eller mening bakom sig. Efter en stund vill de dock mer rikta in sig på oss vuxna, och även om det händer att de någon gång kan leka en stund med barnen eller möjligtvis spela ett spel, så sker det efter en del övertalning från barnen.

    Jag tycker inte detta är något problem. Jag tycker inte att mor - eller farföräldrar per automatik måste älska att leka och greja och fixa. Alla är olika, och man kan älska sina barnbarn ändå. De har ju trots allt redan gått igenom småbarnsåren osv med sina egna barn. Och det är heller inget som säger att de inte får en bra relation till sina barnbarn. Jag tycker barnens farföräldrar är engagerade på sitt vis, de frågar alltid om dem i telefon, vi ses ganska ofta, de är alltid intresserad av att prata med barnen först kring deras vardag och äventyr. Detta stressar dock min man, han vill att de ska vara mer som min mamma, och han försöker nu hela tiden att schasa iväg sina föräldrar ut till lekparker och pulkabackar och jag riktigt ser på dem att de inte riktigt vill detta. De är friska och pigga, men jag kan förstå att de inte vill bli lekkamrater så fort vi ses. Hur upplever ni det? Känner ni som har barnbarn press på er att underhålla era barnbarn?


    Tycker din man gör fel. Sedan kan det ju ändras när barnen blir större, att farmor och farfar tycker det är roligare att göra saker med större barn. Alla tycker ju inte om att leka med barn, inte ens alla föräldrar gör det. 
  • Anonym (Lina)

    Vad fint det låter! Tänk att få ha så engagerade mor- och farföräldrar. 
    Mormor, morfar och farmor bor cirka 20-25 minuter ifrån oss med bil. De är pigga, friska, har bil och god ekonomi. 
    Men de träffar sina barnbarn kanske var 4e månad och då på vårt initiativ. Intresset finns inte.

  • Postman

    Jo ja vi kan känna lite press ja. Visst det är underbart med barnbarn och självklart vänder vi oss ut och in för att umgås med våra barn och barnbarn men vi är själva lite för unga och aktiva i vardagen så vår energi räcker inte riktigt till.

    Sen har vi ett problem till, vi har våra egna föräldrar att ta hand om också, de kräver en viss insats så man kan krasst säga att vi blir klämda mellan två generationer. Båda generationerna kräver vår energi och uppmärksamhet. Sist av allt kommer vår egen relation som då självklart blir oerhört haltande. Jag vill inte klaga men det är en svår situation när alla drar i en så och kräver att man ska vara på ett visst sätt.

  • Punkmormor

    Jag har två barnbarn, 1 o 3 år gamla, som jag älskar att leka med, riktigt roliga ungar med mycket humor. Men det är klart att en kan bli lite trött ibland när det varit intensiva timmar, ser fram emot när de blir äldre så vi kan gå på bio eller ha en brädspelskväll.

    När jag själv var liten hade jag en farmor som var galet bra på att leka, och en mormor som tog mig med på Skansen, konstmuseer och liknande. Älskade att hänga med dem båda, även om umgänget kanske var lite stillsammare med den ena parten :)

    Det bästa är nog när man själv får välja hur umgänget med barnbarnen blir, annars kan det ju bli krystat och konstlat. Det blir ju inte bekvämt för varken barn eller far/morföräldrarna.  

Svar på tråden Mor - och farföräldrar, känner ni någon press?