• Anonym (Ts)

    Är det ok att dejta en ”bekants” ex?

    Min tjejkompis har en nära tjejkompis som var tillsammans med en kille för ca. 6-7 år sen. Jag har genom min vän träffat denna tjejen flera gånger genom åren när vi umgåtts I större sällskap, och det har alltid varit i festsammanhang. Jag har den här tjejen på sociala medier sedan många år tillbaka då vi som sagt är bekanta genom vår gemensamma vän, men jag skulle liksom inte kalla den tjejen för min vän. Jag har alltid tyckt att hon varit Snäll mot mig och jag vet att hennes ex var ett väldigt känsligt ex för henne efter att de gjorde slut för flera år sen.

    Nu till problemet. jag och hennes ex har alltid vetat vilka varandra är men vi har aldrig känt varandra (vi gick i samma grundskola när vi var yngre), jag tror dock att han alltid haft ett gott öga för mig. Jag minns en festkväll för 5 år sen då det var slut mellan den här killen och tjejen, och hon fråga mig ifall hennes ex någon gång försökt flörta med mig. Jag svarade att det inte stämmer då han aldrig hade försökt kontakta mig eller liknande.

    Nu har åren gått och vi har blivit lite äldre. Jag träffade på hennes ex ute på krogen i somras då vi har gemensamma vänner så vi hängde under kvällen, som vänner. efter det la han till mig på instagram och tidigt i höstas skrev han till mig och ville bjuda ut mig när han kommer till min stad (han bor inte längre kvar här). Jag var lite osäker först på plats jag ville det men efter att vi skrivit med varandra dagligen så gick sms över till samtal och vi märkte att vi klickar ganska bra. Det fick mig att träffa honom tidigare i höstas när han var här på besök, och det var verkligen hur trevligt som helst. Vi båda blev förvånade över hur bra vi hade det tillsammans. Därefter har vi hållit kontakten dagligen och nu är han här igen På semester i en månad Och vi har redan träffats igen och lär fortsätta dejta under tiden han är här då vi tycker om varandra och vill se vart det kan leda.

    Gör jag fel mot tjejen som jag är bekant med att träffa hennes ex? Även om jag inte känner henne så väl och det var flera år sedan de var tillsammans? Kan inte hjälpa att jag tycker att det känns lite lustigt samtidigt som jag också känner att det var så längesen de var tillsammans och hon har liksom ny pojkvän så det borde inte vara en stor grej? Men vet inte hur hon hade tagit det ifall hon fick veta hur det ligger till. Vad tycker ni är rätt/fel?
  • Svar på tråden Är det ok att dejta en ”bekants” ex?
  • Anonym (l)

    Ni är bekanta, inte vänner och det var flera år sedan. Nej ser inget som helst problem här, ingen kommer att göra det.

  • Anonym (Ts)

    Kan tillägga att jag oroar mig lite över att hon anser oss vara vänner medan jag ser oss som bekanta. Jag har liksom aldrig haft intresse av att lära känna henne djupare och på ett mer vänskapligt plan. När vi väl ses ett par gånger om året är det alltid hon som ?kommer till mig? dvs ställer frågor till mig, vill prata om olika saker, engagerar sig.

  • Anonym (''')

    Men om ni inte ser mer än så, så är ni som sagt inte nära vänner. Vill du vara schysst får du väl tala om för henne att du mött hennes ex (du kan ju vänta tills du ser om det blir en fortsättning), men egentligen tycker jag inte att du har den skyldigheten. 
    Ryktet lär sprida sig om ni ses tillsammans av andra som känner även henne, så på det viset brukar folk pårida på om någon träffat en ny. 
    Du kanske ska fråga honom egentligen, hur han ser på det? Det är ju han som är hennes ex, inte du. 

  • Anonym (Kompisar)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 16:18:55 följande:

    Kan tillägga att jag oroar mig lite över att hon anser oss vara vänner medan jag ser oss som bekanta. Jag har liksom aldrig haft intresse av att lära känna henne djupare och på ett mer vänskapligt plan. När vi väl ses ett par gånger om året är det alltid hon som ?kommer till mig? dvs ställer frågor till mig, vill prata om olika saker, engagerar sig.


    Du kommer att såra henne djupt, men det vet du redan, och det är därför du startar tråden, eftersom er relation redan är ojämn. Du är en vän hon vill lära känna närmre, för dig är hon en bekant vars ex är intressant. Självklart kommer det att ställa till det. Han bor inte ens i staden. Är det värt det? Det är den frågan du måste ställa dig. Och så ska du vara kylig mot henne och inte fortsätta att uppmuntra hennes kontaktförsök. På så sätt kan hon se dig som den bitch du är på väg att bli i hennes liv.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (''') skrev 2022-12-09 16:22:22 följande:

    Men om ni inte ser mer än så, så är ni som sagt inte nära vänner. Vill du vara schysst får du väl tala om för henne att du mött hennes ex (du kan ju vänta tills du ser om det blir en fortsättning), men egentligen tycker jag inte att du har den skyldigheten. 
    Ryktet lär sprida sig om ni ses tillsammans av andra som känner även henne, så på det viset brukar folk pårida på om någon träffat en ny. 
    Du kanske ska fråga honom egentligen, hur han ser på det? Det är ju han som är hennes ex, inte du. 


    Ja med tanke på hur många gemensamma vänner vi alla har så lär det sprida sig, just nu har vi hållit det ganska lowkey tills vi vet vad vi verkligen känner för varandra. 


    jag tog upp detta med honom redan innan vi sågs för första gången. Han anser inte att det är något problem alls och sa i princip att jag och hon inte är nära vänner så hon har egentligen inget att säga om saken, vilket jag typ håller med om.

    Vill bara inte att det ska bli någon grej av det, men kan inte hjälpa att tycka att det känns jobbigt ifall hon skulle ta åt sig och känna sig ?sviken?. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kompisar) skrev 2022-12-09 16:28:21 följande:
    Du kommer att såra henne djupt, men det vet du redan, och det är därför du startar tråden, eftersom er relation redan är ojämn. Du är en vän hon vill lära känna närmre, för dig är hon en bekant vars ex är intressant. Självklart kommer det att ställa till det. Han bor inte ens i staden. Är det värt det? Det är den frågan du måste ställa dig. Och så ska du vara kylig mot henne och inte fortsätta att uppmuntra hennes kontaktförsök. På så sätt kan hon se dig som den bitch du är på väg att bli i hennes liv.
    Jag har träffat henne ca 2 gånger om året under alla dessa år. Hennes ex har aldrig varit intressant för mig tills att vi faktiskt började lära känna varandra. Att jag inte haft intresse för att bli vän med henne under åren har inget med hennes ex att göra överhuvudtaget utan pga att jag Tycker att vi är väldigt olika.

    Om det är ?värt det? eller inte är svårt för mig att veta såpass tidigt.
  • Anonym (My)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 16:34:54 följande:
    Jag har träffat henne ca 2 gånger om året under alla dessa år. Hennes ex har aldrig varit intressant för mig tills att vi faktiskt började lära känna varandra. Att jag inte haft intresse för att bli vän med henne under åren har inget med hennes ex att göra överhuvudtaget utan pga att jag Tycker att vi är väldigt olika.

    Om det är ?värt det? eller inte är svårt för mig att veta såpass tidigt.
    Men kontakta henne och berätta hur det ligger till. Visst hon har inte med saken att göra men av respekt för henne känns det ju mest ärligt att lägga korten på bordet.
  • Anonym (Kompisar)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 16:34:54 följande:
    Jag har träffat henne ca 2 gånger om året under alla dessa år. Hennes ex har aldrig varit intressant för mig tills att vi faktiskt började lära känna varandra. Att jag inte haft intresse för att bli vän med henne under åren har inget med hennes ex att göra överhuvudtaget utan pga att jag Tycker att vi är väldigt olika.

    Om det är ?värt det? eller inte är svårt för mig att veta såpass tidigt.
    Jag förstår dig, men jag tvivlar på att hon gör det. Hon söker sig till dig 2 ggr om året. Låt henne veta att du inte är intresserad av henne. Säg varje gång hon säger något att du ser er två som väldigt olika. Det kommer att göra att hon får upp ögonen för att er relation är ojämn. Alldeles oavsett om du blir tillsammans med hennes ex eller inte så är det bättre för henne att veta att du absolut inte ser på henne som en vän. Det kommer också att bli lättare att acceptera att du, lite tillspetsat var en bitch som tog resterna av hennes gamla kille. För det är så det kommer att kännas i henne, även om övriga bekanta väljer din sida. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kompisar) skrev 2022-12-09 16:40:52 följande:
    Jag förstår dig, men jag tvivlar på att hon gör det. Hon söker sig till dig 2 ggr om året. Låt henne veta att du inte är intresserad av henne. Säg varje gång hon säger något att du ser er två som väldigt olika. Det kommer att göra att hon får upp ögonen för att er relation är ojämn. Alldeles oavsett om du blir tillsammans med hennes ex eller inte så är det bättre för henne att veta att du absolut inte ser på henne som en vän. Det kommer också att bli lättare att acceptera att du, lite tillspetsat var en bitch som tog resterna av hennes gamla kille. För det är så det kommer att kännas i henne, även om övriga bekanta väljer din sida. 

    Självklart förstår hon att TS inte är hennes vän, de umgås ju inte överhuvudtaget. Bara för att hon går fram till TS och pratar ett par gånger om året så förstår hon ju att de inte är vänner. Tycker du nervärderar vännen, hon är inte så korkad som du får det att låta.


    TS har ingen anledning att prata ut med henne om någon vänskap, de är bara bekanta och umgås aldrig på tu man hand. Tvärtom kan det bli pinsamt för TS, att förutsätta att tjejen ser dom som vänner, när de aldrig umgås. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-09 16:18:55 följande:

    Kan tillägga att jag oroar mig lite över att hon anser oss vara vänner medan jag ser oss som bekanta. Jag har liksom aldrig haft intresse av att lära känna henne djupare och på ett mer vänskapligt plan. När vi väl ses ett par gånger om året är det alltid hon som ?kommer till mig? dvs ställer frågor till mig, vill prata om olika saker, engagerar sig.


    Tror inte du ska oroa dig. Ni umgås inte, så hon ser nog dig på samma sätt, ni är bekanta. Hon vill kanske bli vän med dig, men det är inte samma sak som att hon anser ni är vänner.
Svar på tråden Är det ok att dejta en ”bekants” ex?