• Anonym (L)
    Fri 9 Dec 2022 17:10
    1344 visningar
    17 svar
    17
    1344

    Bra städrutiner för stökiga?

    Jag eftersöker bra städrutiner för stökiga personer, alltså inte personer som är superbra på att hålla efter. 


    Jag har på senare tid sorterat igenom skåp och annan förvaring och märkt lådor med vilket innehåll som ska vara i just den lådan. Jag har också effektiviserat förvaringen så att sådant vi använder ofta är närmast till hands. Självklarheter för vissa men inte för mig. 


    Under en period blev det väldigt stökigt hemma med prylar precis överallt. Det var stressigt på jobbet och jag verkade ha en  begynnande depression. 

    Innan någon skriver att det bara är att städa upp så kan jag tillägga att jag sannolikt har högfungerande autism. Jag har blivit uppmuntrad av två olika psykologer att göra en utredning men inte känt mig redo. 

    Jag är alltså inte bara lat. Jag presterar väldigt bra på jobbet enligt chefen och har alltid varit en överpresterare när det gäller jobb och studier. Jag är alltid ren och fräsch och snyggt klädd så jag är inte heller en galen hoarder.

    Jag får bara inte till städningen. Det blir en ond cirkel där jag mår sämre ju stökigare det blir och det gör att jag tappar motivationen.

    Det är jag och min tonåring som bor här och han bryr sig inte ett dugg om stöket, trots att vi inte kan bjuda hem folk när det är som värst. 
    Jag måste alltså vara drivande i städningen.

    Innan jag ska börja städa kan jag bli som förlamad av ångest ibland så jag blir sittande utan att göra något. Jag vet inte varför det blir så och varför det är så svårt att komma igång. 

    Till slut gör jag en storrensning och städar hemmet minutiöst. Just nu är jag inne i en sådan fas. Vi kommer att ha gäster över jul så det är en positiv konkret motivation.

    Mot bakgrund av ovanstående - vilka konkreta råd skulle ni ge mig för att undvika ännu en period av stök?

    Sorteringen och märkningen av lådorna  har faktiskt gjort skillnad för både tonåringen och mig men jag behöver fler råd. 


     

  • Svar på tråden Bra städrutiner för stökiga?
  • Anonym (L) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 18:43
    #10
    +1

    Tack snälla för alla bra tips! Glad Jag läser och tar till mig. 


    Fjäril kär skrev 2022-12-09 18:15:16 följande:

    Jag lever med autism och mitt bästa tips är att göra en lista för varje rum där det står vad som behöver göras och när. Då får du bättre översikt och vet bättre hur och vart du ska börja.

    Då är det enkelt att börja när du helt enkelt kan välja ett rum eller område. 

    Tex Hallen 
    Plocka undan skor och ställ på hyllan och i garderoben, häng upp jackorna, lägg mössa och vantar på hatthyllan, ta bort saker som inte ska vara i hallen, häng väskor på krokar, ruska av dörrmattan, sopa golvet. En gång i veckan lägger du till att dammsuga och torka golvet i hallen


    Det brukar fungera för mig med. Jag behöver skriva i minsta detalj vad som ska göras, inte bara ?städa hallen?. Jag laddade ner Fly Lady nu och den verkar fungera så. Himla bra!
Svar på tråden Bra städrutiner för stökiga?