Inlägg från: Olga Stevens Barnmorska Kry |Visa alla inlägg
  • Olga Stevens Barnmorska Kry

    Frågor om Sex till barnmorskan Olga Stevens

    Måste man gilla sex? Kan sex göra ont i ibland? När kan man börja ha sex efter förlossningen? Hur får man tillbaka sexlusten? Varför blir jag inte våt?

    Sex - avgörande för människans fortplantning och en källa till närhet och njutning. Sex, en naturlig del av människans liv, trots det är sex ett laddat och delvis stigmatiserat ämne. Många kan uppleva att det finns krav på vad ett "perfekt sexliv" ska innehålla, med vi kan berätta att det inte finns något perfekt sexliv. Vi är och ser olika ut, går igenom många olika faser i livet och har olika relationer.

    Under december kommer du kunna ställa alla dina frågor som rör sexuell hälsa till Krys barnmorska Olga Stevens. 

    I annonssamarbete med Kry
  • Svar på tråden Frågor om Sex till barnmorskan Olga Stevens
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Idadenfina02 skrev 2022-12-12 18:31:37 följande:

    Varför hittar inte jag g-punkten trots jag är kåt och avslappnad??? mår skit över detta då penetration inte ger mig nåt 


    Hej!

    Förstår din frustration över den "berömda" punkten. G-punkten är egentligen inte en punkt utan snarare ett område med mycket nerver i slidans framvägg. I samband med upphetsning så svullnar området och hårdnar något. Det gör att man genom ganska så kraftig beröring och stimulering kan få en tillfredställande stimulering av området. En del tycker att det fungerar bäst att stimulera med hjälp av fingrar i pulserande rörelser. Andra försöker optimera stimulering av området i samband med samlag genom att till exempel lägga en kudde under rumpan för att komma åt med killens penis mer optimalt mot området. 

    Sex ska vara kul och skönt. Tycker därför det är jättebra att du blir frustrerad och lösningsorienterad.  Om du inte få ut så mycket av penetrerande sex så föreslår jag som alltid, ta med en vibrator i samband med penetrerande samlag med förhoppning att maximera njutningen och kanske kommer den vaginala (mer lokala) orgasmen lite oväntat när du som minst anar det. 

  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym skrev 2022-12-17 20:32:14 följande:

    Vad är det för mening med att "kunna ställa alla frågor" när ingen svarar? Måste man vara barnmorska för att inte logga in och svara?


    Mänskliga faktorn. Barnmorskan åkte på den årliga vinterkräksjukan men är nu åter redo för era frågor! Kör! :D
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (behandla mig som de andra) skrev 2022-12-13 16:26:50 följande:

    Kan min seriösa fråga faktiskt få stanna kvar om jag förenklar den???


    Fråga: Finns det broschyrer att dela ut om kvinnokroppen hos gyn för de som behöver information?


    Hej! Det finns bra information i digital form om kvinnokroppen via vår hemsida Kvinnohälsa, besvär som oftast drabbar kvinnor | Kry

    P
    å RFSU hemsida Kropp och kön (rfsu.se) finns det också bra information. 
    På en barnmorskemottagning kan du boka en tid för att ställa specifika frågor gällande kroppen eller för att genomgå en enklare gyn-undersökning om det är något du känner dig osäker på eller känner dig orolig över. 

    Det kan finnas en del material i fysisk form på mottagningarna också men de allra flesta hänvisar i dag till digitala sidor. 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Mikael) skrev 2022-12-16 06:26:21 följande:

    Jag går igång på att min sambo och blivande fru har vi sex med andra än mig. Hur vanligt är detta enligt forskningen?


     


    Har försökt enligt bästa förmåga att se över aktuell forskning inom området, men svaret du eftersöker verkar ännu ej vara besvarat. Ställer mig tveksam till att man någonsin kommer kunna inhämta någon exakt statistik kring den typen av frågeställning. Relationer är ju trots allt dynamiska och ständigt i förändring. En person eller ett par som finner det upphetsande att se sin partner ha sex med en tredje part kanske några år senare känner något annat i frågan. På samma sätt, om vi frågar par i dag, kanske en del par svarar att det skulle vara direkt avtändande att vara i den typen av situation, för att senare ändra sig vid en annan tid i livet eller i en ny typ av gemensam situation. För en del kanske tanken är upphetsande men sedan väljer att aldrig gå längre än så. 
     
    Det finns en hel del forskning kring Polyamorösa relationer, kanske är det den beskrivningen som bäst passar in på er relation om man skall vilja titta närmare på forskning i ämnet? En artikel finns publicerad i fulltext från Terri D. Conley mfl. från 2013, en sammanställning av flera publikationer. I referenslistan finns det "tips" flertalet andra publicerade artiklar inom ämnet. Inga siffror för hur vanligt förekommande det är att man tänder på att en tredje part är engagerad i sovrummet, men en hel del kring upplevelserna av det.


    The Fewer the Merrier?: Assessing Stigma Surrounding Consensually Nonmonogamous Romantic Relationships (umich.edu) 
     
    Det finns många normer kring sex och de är i konstant förändring i takt med ett föränderligt samhälle. Det som fungerar för er och bidrar till en god sexuell hälsa är ju främjande för er hälsa i stort och dessutom ert förhållande.

     


  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Osynlige jag skrev 2022-12-12 21:10:06 följande:

    Är det normalt att få stånd enkelt/ fort? känns som om det inte ?ska? vara så, att det inte är ?okej? att få fullt stånd på typ 10 sekunder. 


     


     


    Du beskriver att du snabbt får stånd i samband med upphetsning vilket låter helt normalt. Det är delvis individuellt hur lång tid det tar, men är i stort ett sundhetstecken att du får en snabb reaktion vid lust.

    Penisen består av svällkroppar som är en särskild form av vävnad som fylls med blod i samband med erektion. Koppens nervsystem reagerar på sexuell upphetsning till följd av de nervimpulser som uppstår genom beröring, hör-, syn- eller luktförnimmelser; eller till följd av en fantasi. Signaler skickas till ryggmärg och hjärna därefter tillbaka, ett snabbt förlopp och reaktionen sker därför inom sekunder. 

    Det finns ingen exakt tid för att beskriva "normalförloppet" men, vad du beskriver är att förknippa som förväntat.
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    19mark82 skrev 2022-12-12 18:40:34 följande:

    Hej!

    min fråga: kan man komma genom enbart anal penetration? 


    Svaret på din fråga är ja! Analen är en erogen zon. 

    Orgasm (maximal klimax) är inte nödvändigtvis kopplat till en specifik zon eller aktivitet. Orgasm kan nås genom olika tekniker, för en del genom att tänka sexuellt upphetsande tankar, knipa med bäckenbottenmuskulaturen eller särskilda andningsövningar. Genom stimulering av olika erogena zoner i vagina eller i analen finns därmed goda möjligheter om rätt förutsättningar råder till orgasm.  
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Lovisa) skrev 2022-12-23 15:25:27 följande:

    Jag har en fråga om orgasmer och om det finns olika sorters orgasmer? Hos kvinnor brukar man ju prata om t ex klitorisorgasm och vaginal orgasm. Är det egentligen någon skillnad förutom i vilket sorts stimulans som ger orgasmen? Jag kan få orgasm genom att stimulera klitoris, vaginalt och ibland analt. Har även fått orgasm av bröststimulering, men upplever kanske inte att det är så stor skillnad. Vad vet man om skillnaden rent fysiologiskt? Detsamma kanske även gäller män och då om det är skillnad på t ex en vanlig orgasm vid stimulering av kuken eller analt? 


    Orgasm beskrivs bäst som en reflex som utlöses då stimulering av en specifik zon når över ett viss tröskelvärde.

    Klitorisorgasm involverar nerver som går via perifiera nervsystemet, pelvisnerverna samt känselnerver i nervus pudendus. Orgamser från klitoris blir därmed ofta en helkroppsorgasm. Från slidans insida upplevs orgasmen kanske mer ?lokalt? eftersom vaginalorgasm främst utlöses via det parasympatiska nervsystemet och pelvisnerverna.

    Orgasm kan ju också utlösas från andra hudytor, exempelvis från bröstvårtorna, eller från bäckenet vid anal stimulering och får då olika intensitet och känsla beroende på vilka nerver som involveras och vilket tröskelvärde som uppnås.

    Ett väldigt "medicinskt" svar på frågan. Men sammanfattningsvis, orgasmen kan upplevas olika intensivt och mer lokalt, eller som en helkroppsorgasm beroende på vilka nerver och vilka nervsystem som involveras.


     
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Lite deppig) skrev 2022-12-12 17:22:18 följande:

    Hej hej, 

    Ja alltså bara tanken av att jag aldrig kommit vaginalt gör mig lite deppig. Jag kan däremot få orgasm med hjälp av beröring på andra delar av kroppen som är väldigt känsliga, jag borde kanske ändå vara tacksam, men tänk om man går miste om att inte ha kommit vaginalt..
    Har knipövningar med det att göra, då kanske man är slapp? 


    Hej! Har svarat i ett annat inlägg också om ungefär det här som du kan läsa om längre ner. 

    Svårt att ställa olika orgasmer mot varandra och utvärderar vilken typ av orgasm som är "bäst". Orgasm är inte alltid ett kvitto på grad av njutning, även sex som avslutas innan orgasm kan vara väldigt tillfredställande och avslappnande. Men, rent medicinskt så involveras olika typer av känselnerver och nervsystem beroende på vart orgasmen utgår ifrån, vilket kanske delvis ger lite olika typer av sensation eller tillfredställelse. 

    Det kan finnas en vinst i att inte jaga "belöningen" som orgasmen för många innebär utan öva på att tillfullo närvara i sexet för att på så sätt få större känslighet och njutning. Om man inte tar den korta vägen till orgasm så finns det en större sannolikhet för att intensiteten ökar i orgasmen, samt att fler zoner involveras. Detta gäller för både män och kvinnor. 

    Involvera fler zoner och ta dig tid för att verkligen känna. Pausa om det känns avlägset och koncentrera er på något annat, prova sedan igen när lusten faller på. Kanske når du enklare vaginalorgasm genom klitorisstimulering samtidigt? 

    Visa tillit inför din partner om hen närvarar i samband med försöket att nå vaginalorgasm.  
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Blöder vid sex) skrev 2022-12-25 15:06:27 följande:

    jag har testat negativt för könssjukdomar (även cellprov- hpv) och gynekolog har undersökt mig och sagt att allt ser fint ut. Ändå blöder jag ibland lite efter samlag, kan det ha med klimakterie att göra? Jag börjar närma mig det tror jag. 


    Står du på något preventivmedel eller har spiral? Det kan nämligen vara en orsak till oregelbundna mindre blödningar. Även graviditet skall alltid uteslutas. 

    Svårt att svara på varför du blöder i samband med sex. Men bra att du tagit cellprov och testat dig för könssjukdomar. 

    Det finns ingen direkt koppling mellan mellanblödningar och klimakteriet. I bland kan blödningar som uppstår i samband med samlag bero på polyper i livmodertappen. Upplever du slemhinnorna som torra? Mindre sprickor eller torra slemhinnor är en annan möjlig orsak till blödningarna, glidmedel och receptfria krämer kan vara en lösning i så fall. 

    När det handlar om oregelbundna blödningar så skall dessa alltid handläggas av en läkare eller barnmorska. Så mitt råd är egentligen att åter ta kontakt med gynekolog för att få mer information om orsak.
Svar på tråden Frågor om Sex till barnmorskan Olga Stevens