• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • Citronella
    EpicF skrev 2022-12-14 15:14:20 följande:
    Det gäller oavsett. En fördel med fastpris är att man alltid har samma pris, och i princip får samma elräkning varje månad. Nackdelen är när elen är billig, då förlorar man. Nu när elen är dyr så vinner man på att ha fastpris. 

Det stämmer inte. Fast pris betyder att man betalar samma summa per kWh istället för att det varierar från månad till månad (eller per timme) Alla betalar alltid för varje kWh de använder. Elräkningen blir aldrig samma om man gör av med 10 000 kWh istället för 100. 

• EpicF
    Citronella skrev 2022-12-14 15:21:48 följande:

Det stämmer inte. Fast pris betyder att man betalar samma summa per kWh istället för att det varierar från månad till månad (eller per timme) Alla betalar alltid för varje kWh de använder. Elräkningen blir aldrig samma om man gör av med 10 000 kWh istället för 100. 

Vilket var det jag skrev. 
  • EpicF

Anonym: Så vad tror du fastpris innebär? Fast prist är att man alltid betalar samma, oavsett vad snittpriset är. 

• EpicF

Om jag har ett fastpris på 1kr per kWh så betalar jag alltid 1kr oavsett om priset är 50 öre per kWh eller 10kr per kWh. Förbrukar jag samma el varje månad så har jag samma summa på elräkning varje månad. Vilket är detsamma som man i princip har samma elräkning varje månad. 

• Aniiee
    EpicF skrev 2022-12-14 15:14:20 följande:
    Det gäller oavsett. En fördel med fastpris är att man alltid har samma pris, och i princip får samma elräkning varje månad. Nackdelen är när elen är billig, då förlorar man. Nu när elen är dyr så vinner man på att ha fastpris. 
    Nej, man har inte alltid samma pris på elräkningen om man har fast pris. Man debiteras per kwh, och använder man mer så blir elräkningen dyrare, och använder man mindre så blir elräkningen dyrare.

Förstår du, eller ska vi använda mindre bokstäver?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym
    EpicF skrev 2022-12-14 15:25:31 följande:

Anonym: Så vad tror du fastpris innebär? Fast prist är att man alltid betalar samma, oavsett vad snittpriset är. 

När (Fisk) skrev "Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el?"
    svarade du

"
    Inte om man har fastpris"

Ingen har skrivit att man skulle betala ett högre pris. Alla har hela tiden skrivit att man betalar MER om man förbrukar MER. På detta skrev du "inte om man har fast pris".
  • Anonym (Politik och enfaldighet)

Jo, jag håller med det är dåligt ur samhällsperspektiv och för en själv också. Det som hög elförbrukning kan orsaka är:
    -Bortkoppling av vissa områden under vissa tider (vilket även påverkar dem med fast pris eller de som bor i lägenhet)
    -Ökade elpriser i hela Europa vilket gör att andra länder ger efter för Rysslands och Putins krav eftersom de andra länderna inte kan låta sitt folk frysa ihjäl. 
    -Ökade elpriser i Sverige vilket leder till ökad fattigdom (även för barn).

Då till och med regeringen gått ut och bett alla att spara el fram till och med den 18/12 p g a högre risk för bortkoppling fram till dess måste det vara deras politiska agenda som driver dem till att ta risken att fortsätta slösa med el. Ingen vill väl bli bortkopplad från elnätet och därmed bli helt utan el?  Deras politiska slagord såsom 
    -Ukraina tillhör Ryssland!
    -Öka barnfattigdomen i Sverige!
    -Låt de gamla frysa ihjäl så vi kan sänka skatten!
    är inte riktigt rumsrena idag därför låtsas de som att det regnar och gör det till en privat ekonomisk fråga istället för en politisk som den faktiskt är.

Så de slösaktiga med fast pris har en politisk agenda bakom hur är det då med de som bor I hyresrätter och bostadsrätter? Ja, tyvärr är de bara enfaldiga och ser inte längre än vad näsan räcker. Klart det påverkar deras privatekonomi att inte spara in på varmvatten och värme det märks bara inte på en gång. Det kommer att visa sig med höjda bostadsrättsavgifter och hyreshöjningar framöver. Har de fjärrvärme däremot så påverkar det ju inte elförbrukningen.

• EpicF

Aniiee: Om man har samma elförbrukning så har samma summa i elräkning. Läs vad jag skrev innan du kommenterar. 

• Anonym (M)

Ja, såna människor lär aldrig ändra sig. Vi har lågt fast pris (30/kWh öre) men tänker ändå på vår förbrukning, just för som du säger, alla behöver hjälpas åt för att hålla nere totalförbrukningen så att vi dels slipper högre priser men också av miljöskäl. Inte så att vi dumsnålar, men vi fyller alla maskiner, använder inte golvvärmen för att värma utan bara så att fukten håller sig borta. Torktumlar inte i onödan. Fryser matvaror på balkongen nu när det är kallt och tinar upp morgondagens råvaror i kylen över natt för att minska energianvändningen i kyl/frys och slippa micra grejer. Kan inte styra värmen alls tyvärr (centralstyrd fjärrvärme där våra termostater är plomberade) så vi har behagliga 21 grader. Använder vattenkokare, har alltid lock på grytor. Vi har bekanta som just nu har elräkningar på över 20 000 kr för att de har poolen på 32 grader och värmer garaget till 20 grader, de har råd tycker de och är så sjukt osolidariska att man helst vill kräkas. Vi har tackat nej till middag och bad hos dem...

• Anonym
    EpicF skrev 2022-12-14 15:25:31 följande:

Vad tror du själv att det innebär, som skriver att det inte kostar mer att förbruka mer?
    "Inte om man har fast pris".
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris