• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • Aniiee
    EpicF skrev 2022-12-14 15:46:04 följande:

Aniiee: Om man har samma elförbrukning så har samma summa i elräkning. Läs vad jag skrev innan du kommenterar. 

Läs själv, vad du skriver och ffa vad du svarar på!
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EpicF
    Aniiee skrev 2022-12-14 16:10:10 följande:
    Läs själv, vad du skriver och ffa vad du svarar på!
    Jag har läst mitt egna inlägg (alla), vilket inte du har. 
     Men det verkar vara vanligt att inte läsa inläggen man kommenterar. 
  • EpicF

Anonym: Jag har dock aldrig skrivit att set inte kostar mer om man förbrukar mer. För det är en självklarhet att set gör, vilket jag även har bekräftar. 

• Anonym
    Anonym (Fisk) skrev 2022-12-14 14:33:46 följande:

Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el? 

EpicF skrev 2022-12-14 14:34:50 följande:
    Inte om man har fastpris. 
    EpicF skrev 2022-12-14 16:18:09 följande:

Anonym: Jag har dock aldrig skrivit att set inte kostar mer om man förbrukar mer. För det är en självklarhet att set gör, vilket jag även har bekräftar. 

• Anonym
    EpicF skrev 2022-12-14 16:18:09 följande:

Igen:
    På trådens första sidan svarar du "Inte om man har fastpris" direkt på (Fisk)s inlägg "...kostar ju mer att använda mer el"
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fisk) skrev 2022-12-14 14:33:46 följande:

Fast man betalar väl ändå per kWh? Så det kostar ju mer att använda mer el? 

Ja, så är det. Men om priset per kWh är låst till t ex 60 öre, så slipper man de skyhöga räkningarna. 
  • Anonym (Asså va e det med er)

Alla ni som har fast elavtal och har de varmt och slösar. Duschar länge och så.. ni förtjänar att frysa ute i skogen och inte få komma in på länge 

• theotherone

De flesta förstår nog att anledningen till att vi ska spara ström är inte för att vi ska få lägre elräkningar, utan för att vi ska undvika nedstängning av elnätet. Vilken prissättningsmodell man har i sitt elavtal är alltså fullständigt irrelevant.

De flesta förstår nog också att konsumtion, oavsett om det är varma 7-minutersduschar eller om det är +26 grader inomhus, visst det påverkar klimatet. Varje enskild person gör kanske endast en ytterst liten skillnad, men många människor som gör samma sak gör definitivt skillnad. Jämför med att rösta i riksdagsvalet. Din enstaka röst gör väldigt liten skillnad, men trots det gör din röst skillnad om många andra röstar som du.

De flesta förstår nog också att även om Sveriges utsläpp är små jämfört med Kinas, så är detta på intet sätt ett argument för att vi svenskar då skulle ha rätt att släppa ut så mycket vi vill. Om man bortser från det moraliskt förkastliga i att påstå att Sverige inte behöver ändra sig men alla andra behöver göra det, så är det ett tankemässigt dubbbelfel eftersom det hela tiden går att dela in mänskligheten i populationer om Sveriges storlek, som då inte heller behöver ändra sig. Och om inga behöver ändra sig, då kommer vi aldrig att kunna komma någon vart. Slutsatsen kan bara bli att alla måste ändra sig.

• Anonym (Har bundet elavtal)
    Anonym (Asså va e det med er) skrev 2022-12-14 16:44:07 följande:

Alla ni som har fast elavtal och har de varmt och slösar. Duschar länge och så.. ni förtjänar att frysa ute i skogen och inte få komma in på länge 

Vi som har ett fast elprisavtal betalade mer än ni när elpriserna var låga, det glömmer alla nu väldigt snabbt. Att binda elpriset är som att binda räntan , en försäkring man betalar för att slippa extrema elpriser eller räntor.
    Så att man skall ha råd att duscha.
    Det är ju förutom att spara akut nu också väldigt viktigt att ni som konsumerar mycket mer ser till att investera i era hus, täta fönster och dörrar, tilläggsisolerar vinden, installerar bergvärmepump eller åtminstone en luftvärmepump!

Enligt experter kommer det vara brist på el i minst tio år.
  • Anonym (Har bundet elavtal)
    theotherone skrev 2022-12-14 16:53:01 följande:

De flesta förstår nog att anledningen till att vi ska spara ström är inte för att vi ska få lägre elräkningar, utan för att vi ska undvika nedstängning av elnätet. Vilken prissättningsmodell man har i sitt elavtal är alltså fullständigt irrelevant.

De flesta förstår nog också att konsumtion, oavsett om det är varma 7-minutersduschar eller om det är +26 grader inomhus, visst det påverkar klimatet. Varje enskild person gör kanske endast en ytterst liten skillnad, men många människor som gör samma sak gör definitivt skillnad. Jämför med att rösta i riksdagsvalet. Din enstaka röst gör väldigt liten skillnad, men trots det gör din röst skillnad om många andra röstar som du.

De flesta förstår nog också att även om Sveriges utsläpp är små jämfört med Kinas, så är detta på intet sätt ett argument för att vi svenskar då skulle ha rätt att släppa ut så mycket vi vill. Om man bortser från det moraliskt förkastliga i att påstå att Sverige inte behöver ändra sig men alla andra behöver göra det, så är det ett tankemässigt dubbbelfel eftersom det hela tiden går att dela in mänskligheten i populationer om Sveriges storlek, som då inte heller behöver ändra sig. Och om inga behöver ändra sig, då kommer vi aldrig att kunna komma någon vart. Slutsatsen kan bara bli att alla måste ändra sig.

Och du som är så otroligt klimatengagerad , jag räknar med att du aldrig någonsin flyger? Jag skulle tro att en flygresa till Thailand eller liknande släpper ut mer koldioxid än mina varma duschar under ett år, minst.
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris