• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • theotherone
    Anonym (Har bundet elavtal) skrev 2022-12-14 16:58:34 följande:
    Och du som är så otroligt klimatengagerad , jag räknar med att du aldrig någonsin flyger?
    Det stämmer att jag inte flyger, ja. Men varför detta plötsliga intresse kring mina resvanor?
  • Anonym (Har bundet elavtal)
    theotherone skrev 2022-12-14 17:02:39 följande:
    Det stämmer att jag inte flyger, ja. Men varför detta plötsliga intresse kring mina resvanor?
    De flesta klimatengagerade flyger och det tycker jag är höjden av hyckleri då flyget är bland de allra värsta när det gäller koldioxidutsläpp. Men då vet jag att du precis som Greta alltid tar båten om du skulle resa till annan kontinent.
  • Anonym (Långduscharen)

Jag hade gärna sparat el, men vet inte hur. Jag vill faktiskt duscha varje dag - känner mig äcklig annars. Och jag vill torktumla underkläder, sängkläder och handdukar för det är bara i torktumlaren som bakterier dör. Jag vill kolla på TV om kvällarna. Vad ska jag spara på då?

Bor i lägenhet, men vi har solpaneler på både tak och fasad, så egentligen borde elen vara gratis.

• Anonym (Har bundet elavtal)
    Anonym (Långduscharen) skrev 2022-12-14 17:15:46 följande:

Jag hade gärna sparat el, men vet inte hur. Jag vill faktiskt duscha varje dag - känner mig äcklig annars. Och jag vill torktumla underkläder, sängkläder och handdukar för det är bara i torktumlaren som bakterier dör. Jag vill kolla på TV om kvällarna. Vad ska jag spara på då?

Bor i lägenhet, men vi har solpaneler på både tak och fasad, så egentligen borde elen vara gratis.

Släcka lampor i rum man inte är i , köra fulla tvättmaskiner och torktumlare. 

De stora besparingarna kan göras av de som bor i dåligt isolerade villor med direktverkande el, de konsumerar stora mängder el.

• theotherone
    Anonym (Har bundet elavtal) skrev 2022-12-14 17:10:36 följande:
    De flesta klimatengagerade flyger och det tycker jag är höjden av hyckleri då flyget är bland de allra värsta när det gäller koldioxidutsläpp. Men då vet jag att du precis som Greta alltid tar båten om du skulle resa till annan kontinent.
    Ja, flyget är en stor utsläppare av växthusgaser - så man bör undvika att flyga om det inte är helt nödvändigt. Nöjesflyg har jag mycket svårt för, men jag har full förståelse för att det ibland inte finns något alternativ. Vi kan nog inte sluta flyga helt, men vi bör minska vårt flygande så mycket det går.

Oavsett - det viktiga är att vi alla funderar på vår livsstil och försöker dra ner på onödig konsumtion och undvika att bidra med onödiga utsläpp. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
  • Anonym (de Hex)

Det är ännu inte förbjudet att vara en moralisk sopa.

Men som boende i ett landskap där några skolor fick stänga idag pga ingen el/värme tycker jag att din svärmor är sämre än smuts och jag hade skämts för att ha sådana släktingar.

Må dessa idioter få mardrömmar från Ate, Nyx och Melinoe för resten av vintern.

• Aniiee
    Anonym (de Hex) skrev 2022-12-14 17:48:15 följande:

Det är ännu inte förbjudet att vara en moralisk sopa.

Men som boende i ett landskap där några skolor fick stänga idag pga ingen el/värme tycker jag att din svärmor är sämre än smuts och jag hade skämts för att ha sådana släktingar.

Må dessa idioter få mardrömmar från Ate, Nyx och Melinoe för resten av vintern.

Varför står inte det i tidningen?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (....)
    Aniiee skrev 2022-12-14 18:02:40 följande:
    Varför står inte det i tidningen?
    Det brukar inte stå i tidningen när kommunen slarvar med att betala elräkningen... 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (xxx) skrev 2022-12-14 14:02:58 följande:
    Sedan att skylla på MP, ja det kan man ju göra. Men det hjälper liksom inte när elen stängs av för att vi använt för mkt. De skiter i vilket parti folk röstar på, elavbrott drabbar alla. Den sortens människor brukar inte kunna tänka hela vägen fram. 
    Resonemanget blir ju aningen bakvänt....

Denna katastrof med tillgången på el drabbar mycket riktigt alla, just nu genom groteskt höga priser på el och i förlängningen kommer det bli tal om brist och nedsläckningar.....

Men man måste ju även tänka tanken klart och fundera på HUR I HELA HEL*ETET vi kommit hit...... Vilka beslut har orsakat detta? Och framförallt VEM har fattat dem...
    Man behöver sätta sig ner och reda ut varför något gått åt HEL*ETE, så man förstår VARFÖR och inte gör samma misstag igen.... Eller förvärrar läget genom att fortsätta med mer av samma IDIOTI som orsakat katastrofen från början.

Hur tusan det kunnat gå så fel att en klick ideologiskt drivna extremister fått detta inflytande över nått så grundläggande som landets energiförsörjning är inget annat än skandalöst.
  • Anonym (Mimmi)
    theotherone skrev 2022-12-14 17:26:59 följande:
    Ja, flyget är en stor utsläppare av växthusgaser - så man bör undvika att flyga om det inte är helt nödvändigt. Nöjesflyg har jag mycket svårt för, men jag har full förståelse för att det ibland inte finns något alternativ. Vi kan nog inte sluta flyga helt, men vi bör minska vårt flygande så mycket det går.

Oavsett - det viktiga är att vi alla funderar på vår livsstil och försöker dra ner på onödig konsumtion och undvika att bidra med onödiga utsläpp. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
    Jag älskar att flyga utomlands, känslan när man sitter där och vet att det är varmt och härligt när man går av planet. Den känslan är så oerhört skön!

Själv åker jag utomlands ett par gånger varje år. Med flyg såklart.
    Ibland  känner jag mig lite skadeglad när jag tänker på alla klimataktivister! Eller rätt mycket faktiskt.

Dock slösar jag inte på el här hemma. Tvärtom faktiskt.
Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris