• Anonym (Samhället då?)

Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris

Har lite folk i min närhet som gör en grej av att de kan förbruka mycket el eftersom de har fast pris eller bor i lägenhet. Var tex hemma hos svärmor. Pratade stolt om hur varmt hon kan ha hemma och att hon inte alls behöver tänka på förbrukningen eftersom det ändå går via föreningen. JO MEN DU FÖRBRUKAR ÄNDÅ EL SOM BELASTAR SYSTEMET LIKSOM. Vilket påverkar ALLA. Allt handlar inte om en själv. Allt handlar inte om pengar. 

En killkompis är likadan. "jag kan ha så varmt hemma för jag har fast pris". Skönt för dem att inte tänka på räkningen men det blir ju en påverkan för hela samhället om alla med fast pris skiter i hur mycket de förbrukar. 

Någon som håller med? 

• Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris
  • Anonym (Man med klös)
    Anonym (T) skrev 2022-12-14 18:47:55 följande:
    Tycker att irritationen riktas fel...den borde riktas mot "samhället" alltså de styrande som inte fixar situationen. Istället börjar folk i vanlig ordning hacka på varandra och skapa ett angivarsamhälle, och de verkligt ansvariga spelar på det för att slå ifrån sig ansvaret. I ett land som Sverige ska man inte behöva tänka på "varje kilowattimme" eller vad den där myndighetsreklamen säger. Vi har världens högsta skatter och producerar dessutom tillräckligt med el egentligen. 
    Någon med hjärna som insett exakt hur det är.

Folk som hackar på varandra för sådana skitsaker är idioter. Det är fakta.
  • jeanette02
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-12-15 05:42:23 följande:
    Någon med hjärna som insett exakt hur det är.

Folk som hackar på varandra för sådana skitsaker är idioter. Det är fakta.
    Nej men det är väl ändå så att det är ett gemensamt arbete att försöka minska förbrukning och inte slösa resurser i onödan. Oavsett vad och vilka politiker vi har.

Det är inte skitsaker. I ett större perspektiv. 
    Man behöver inte ha onödigt varmt inomhus. Man kan se över belysning på vissa platser i det offentliga. 
    Som Postman säger blir det kris på riktigt så kommer det bli nedsläckning. 
  • Anonym (Ola)

Självklart sparar vi på el fast vi har bundet elpris! Om alla sparar höjs inte elpriset lika mycket, och det bidrar till att dämpa inflationen. Lägre inflation ger också lägre räntor. Att vi sparar kommer således alla till del. Tänk på det ni som slösar!

• Anonym (T)
    jeanette02 skrev 2022-12-15 06:21:13 följande:
    Nej men det är väl ändå så att det är ett gemensamt arbete att försöka minska förbrukning och inte slösa resurser i onödan. Oavsett vad och vilka politiker vi har.

Man behöver inte ha onödigt varmt inomhus. Man kan se över belysning på vissa platser i det offentliga. 
    Men vi ska fråga oss varför vi plötsligt uppmanas spara el, som är vad hela vårt moderna samhälle bygger på. Alldeles nyss hette det att framtiden är eldriven... Så hette det fram tills typ förra året. sedan vintern 2021/22 har plötsligt flera saker hänt som vi haft full möjlighet att påverka....ändå låter man det bli såhär.
  • Anonym (Man med klös)

Nej. Vi lever i ett modernt samhälle. Skulle det blivit något äkta reaktorhaveri eller något av den kalibern, en komet som flög in i något kärnkraftverk så ja, då hade jag inte ens suttit vid datorn. Men nu är det en politiskt skapad situation. Detta har folket röstat på och nej, då ska skulden hamna DÄR DEN BÖR! PÅ POLITIKERNA. FATTAR DU!?
  • jeanette02
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-12-21 22:29:04 följande:
    Nej. Vi lever i ett modernt samhälle. Skulle det blivit något äkta reaktorhaveri eller något av den kalibern, en komet som flög in i något kärnkraftverk så ja, då hade jag inte ens suttit vid datorn. Men nu är det en politiskt skapad situation. Detta har folket röstat på och nej, då ska skulden hamna DÄR DEN BÖR! PÅ POLITIKERNA. FATTAR DU!?
    JAHA. 
  • Anonym (Man med klös)

Man får ha så varm inomhus man känner för det. Vi lever på 2000-talet. Inte på medeltiden.
  • jeanette02
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-12-27 11:10:32 följande:
    Man får ha så varm inomhus man känner för det. Vi lever på 2000-talet. Inte på medeltiden.
    Gör vad du vill
    Vi har fjärrvärme och en fantastisk kamin som vi eldar ved i som sprider värme fint.
    Vi kan ha hur varmt som helst inne. Lever i ett välisolerat hus, bra fönster. Inte så skönt dock med för varmt. 
    Föredrar faktiskt svalare inomhus. 

Ditt svar säger mig noll och åter noll. Skriva anonymt också. Lol. 
  • TvillingmammaVästgöte

Läste att det är ohälsosamt att ha det för kallt, ökar risken för högt blodtryck, stroke och hjärtinfarkt. Det kan även öka risken för lung och andningsproblem och psykisk ohälsa. 20 till 21 grader verkar vara optimalt, utbett hälsoperspektiv. 

Dessutom kan det skada huset om man inte värmer det tillräckligt, mögel och förfrysningsskador, 

Nu har jag fjärrvärme och välisolerat hus så jag lider ingen nöd, men jag hoppas att alla som har direktverkande el planerar att byta till bättre uppvärmningssystem, så att de har råd att värma sina hus .
    Märker det på mina kollegor , de investerar nu i solceller, bergvärme och luftvärmepump. 

• Anonvm

Jag bara älskar min polare som är lite "white trash" av sig, han har fortfarande låst elavtal med lågt pris över vintern o han flyttade sitt spabad till altanen på framsidan.... Där i sitter han och ölar så ofta han hinner och vinkar till grannarna med ett hånflin när de åker förbi....

Svar på tråden Folk som inte bryr sig om elförbrukningen pga fast pris