• Moffe Greven

    Videokamera?

    Tjenixen,

    Letar efter en bra videokamera för att föreviga en mini-me som är leveransbeställd till juni. Har kollat lite och kommit fram till att jag vill ha en kamera med hårddisk alternativt SD-kort. Någon här som har erfarenhet av videokameror eller tips på vad man ska köpa?

  • Svar på tråden Videokamera?
  • NiklasG

    Alltid trevligt med ny teknik.

    Själv kör jag med gammal, har en Sony TRV-25 (DV-Band). Den fungerar utmärkt. Och så passar den i dykhuset oxå :)

    Skulle jag köpa ny idag så skulle det bli med hårddisk förmodligen.

    Berätta gärna vilken du köper och varför.. *nyfiken*

    Lycka till

  • Moffe Greven

    Lutar mot en JVC GR-X5:
    www.jvc.se/product.php&catid=100035

    Är sugen på en hårddisk alternativt SD-kort baserad kamera, men de verkar inte hålla nån vidare hög kvalitet.

  • Mr Smurf

    Hårddiskar klarar inte den misshandel som kamerorna utsätts för och minneskorten är fortfarande för dyra för att det ska gå använda i en filmkamera..

    Ett 60/90 mini-dv band rymmer mellan 12 - 18 Gb lite beroende på kompression i lp, och mellan 8 - 12 i sp.. Ett minneskort på 1Gb kostar väl ungefär 900:- idag, så samma kapacitet på minneskort skulle kosta runt 9 000:- och då har man bara 60 minuters inspelningstid.

    Kan rekomendera följande site www.simplydv.co.uk

    Dom har resensioner av många kameror och ett jättebra forum med många proffsfotografer som kan svara på alla typer av frågor.

  • Moffe Greven

    Vad jag förstått så finns det hårddiskar med inbyggt skydd för att klara lite tuffare behandling, men de är nog inte i närheten lika tåliga som DV-band.

    Minneskorten ärt dock mycket billigare än de priser du har, man kan hitta SD-kort på 4 gig för under 1500:- Fortfarande dock en ganska stor prisskillnad mot DV-band, men betydligt smidigare att hantera och man slipper strul med banden som en del haft.

    Har läst ett par recensioner med kameror som har hårddiskar alt. SD-kort men de har inte samma bildkvalitet som DV-kameror. Förstår faktiskt inte riktigt varför?

  • Master J

    Var tidigt ute med anskaffning av videokamera på sin tid. En gigantisk bandare hängande på axeln, en än mera gigantisk kamera med en fet sladd.
    Självklart byttes denna svart vita tingest ut och väskan blev mindre liksom kameran, nu i färg.
    Slutligen dök då VHS-C och Video8 upp på marknaden och peppar peppar nu behövde man inte längre vara styrkelyftare för att hantera tingesten.
    Ska man nu skaffa ännu en dylik mackapär med inbyggd HD?
    Mitt svar blir ett defenetivt NEJ. anledningen är enkel. Lika lite som man använde Super 8 filmkamerorna, Videokamerorna uppräknade här lika lite kommer man garanterat att använda de nya moderna HD basrade kamerorna trots deras makalösa finesser. Av någon anledning är produkten av dem enbart kul för ett kort ögonblick i livet, vilket gör att det är en extremt dyr investering.
    Beräkna ca 2 timmars total speltid av trevlig film a xxxxxxxx tusen kronors inköp av kamera.
    Filmkameror i alla dess former har alla visat sig bli gigantiska hyllvärmare. Äger numera ett flertal videokameror som alla ligger där. Troligen kommer någon att plockas fram när lite kommer till världen, men samma kamera kommer att stoppas undan kort därefter.
    Väljer man istället en äldre VHS el Video8 kamera, lär kostnaden inte bli allt för hög och en ytterligare fördel är faktiskt att man kan vara ganska säker på att de klarar av att användas även efter ett tiotal år på hyllan.

  • Moffe Greven

    Har funderat fram och tillbaka och nu kommit fram till att en Panasonic NV-GS280, dsv samma som Panasonic NV-GS300 utan DV-in.

  • wahlstromp

    En kamera med HD eller SD-kort komprimerar säkert bilden mer än en kamera med dv-band. Kanske för att kunna få längre inspelningstider.
    Om jag skulle köpa en videokamera så skulle jag välja en med band. Tänk dig att du åker iväg på semester med en HD-kamera. Inte lätt att tömma den efter en vecka! Sen tror jag att band är mest stabilt i längden, lätt och billigt att arkivera. HD-material måste ju tankas ut på något annat lagringsmedia (tar tid och är inte lika beständigt om man lägger på dvd).
    Dessutom kan man spela upp banden i en mängd olika kameror och bandare.

    /pelle

  • wahlstromp

    Det är väl inget fel på band... än så länge iaf!
    Tycker att dvd och annat mest krånglar. Band är enklast just nu.

  • Lajm

    När vi köpte kamera på Scandinavian Photo (utmärkt butik) så var det solklart för säljaren att vi skulle ha DV-kamera och inte DVD eller HD-kamera.

    Det fanns två orsaker till det.

    1. Priset. För samma peng får du en mycket bättre DV-kamera. Vi valde en Panasonic GS-180 och den är väldigt bra.

    2. Standby-tiden. Den är fortfarande oslagbar på samma Ah med en DV-kamera. DVD tar oerhört mycket ström. HD inte lika mycket men det går en hel del där med för att snurra diskarna. Rena flash-hd-kameror drar minst MEN är svindyra.

  • Moffe Greven

    So far är DV-band den bästa lagringskällan om man söker bästa bildkvalitet.

    Slog till för ett tag sen på en Panasonic GS-300, känns än så länge som ett hyfsat köp med tanke på pris/kvalitet.

  • cruZZe

    Har själv en Sony DCR-HC45E som jag är mkt nöjd med. Som Moffe säger så är band oslagbara som lagringsmedia än. Rådata-film tar en oerhörd plats.

Svar på tråden Videokamera?