• Anonym (ensam)

Ångest av att vara hemma och inte göra någonting

Ikväll är en tuff kväll. 

Det är inget som har hänt, snarare tvärtom: det händer inget.

Jag är en tjej på 25 år, normal, social kompetens, ser rätt bra ut tycker folk, trevlig osv. Har ett helt vanligt mån-fredag jobb. 

Men ikväll känner jag mig som jordens mest ensammaste människa. Jag har inga planer på hela helgen förutom en tvättid. Har inte jätte bred vänkrets utan snarare 3 nära vänner och några ytliga. Men absolut ingen är tillgänglig för att umgås i helgen. Min familj bor en bit bort och mamma ligger i influensa så dom kan man ej heller hälsa på. Jag träffar även en kille hyfsat regelbundet som jag tycker om och uppskattar enormt i sällskap men han är borta till dagen innan julafton på sitt håll. 

Jag försöker njuta av lite egentid men det går inte. Jag njuter inte någonstans av det. Det känns som ett straff och jag längtar redan till måndag morgon nu. Varje timma känns evighetslång. Bara jag, mina tankar och alla andras mysiga inlägg på sociala medier nu i juletider. Blir jätte uttråkad här i lägenheten, har heller inte jätte mycket pengar just denna månaden så är för fattig för att göra något kul för mig själv för allt kostar ju pengar idag. Jag vet ju om att det är jul nästa vecka och därför kommer jag vara med folk hela nästa helg, förmodligen ska jag och killen också åka iväg 2 nätter i mellandagarna och sen ska han och jag fira nyår ihop med hans vänner. MEN det känns som en evighet dit. Kom igen, hjälp mig. Jag får sån ångest här hemma och känner stress över att en hel helg som ska vara behövlig/rolig/mysig osv bara går till spillo. 

Har sån FOMO att det är sjukt. Och nej jag har inte ADHD. Det känns bara som fel tid att vara ensam just nu. I dessa tider.

• Svar på tråden Ångest av att vara hemma och inte göra någonting
  • Fröken Allvar

Du är ung, normal och har social kompetens. Du tillhör den välmående och optimistiska delen av befolkningen. Gör dig inte till ett offer för din ensamhet. Att vara fattig en månad är inte så illa. 

• Anonym (ensam)

Varför skulle jag va det?

• Anonym (Singel)

Oxå ensam. Som tur är jobbar jag i helgen så det märks inte att jag inte har nån att umgås med. 

• Fjäril kär

Ibland behöver man ha en tid av tråkighet för att börja uppskatta sitt eget sällskap och att kunna använda fantasin till att hitta sätt att sysselsätta sig med. Det är liksom inte farligt att vara själv, man måste inte umgås med folk jämt. Det är ju lite därför många människor har svårt att sysselsätta sig när dom väl får ensam tid. De är vana med att andra människor är drivande och gör saker och en annan människa blir liksom hela "aktiviteten". 
    Har du ingen hobby eller intressen du kan aktivera dig med och liksom passa på att nyttja tiden?

Simhallen och simma och njuta av varmt vatten, bastu och kanske jacuzzi? Kostar inte så mycket.

Baka? Passa på att läsa böcker? Se om det finns nån kyrka i närheten som har julkonsert? Lösa korsord? Lägga pussel? Använda symaskin? Gå ut och ät något för dig själv? Ring någon du inte pratat med på länge? Städa? Skriv brev? Teckna/rita? Handarbete? Träna? 

Den här tiden på året brukar det finnas massa aktiviteter och uppträdanden kopplad till julen på olika sätt. Marknader av olika slag tex. Kolla vad som finns där du bor.  Brukar stå på tex kommunens hemsida eller i lokala Facebook-grupper. Gå dit och spendera lite tid och se lite folk.

Var lite kreativ helt enkelt! 

• Fröken Allvar
    Fjäril kär skrev 2022-12-16 19:40:46 följande:

Ibland behöver man ha en tid av tråkighet för att börja uppskatta sitt eget sällskap och att kunna använda fantasin till att hitta sätt att sysselsätta sig med. Det är liksom inte farligt att vara själv, man måste inte umgås med folk jämt. Det är ju lite därför många människor har svårt att sysselsätta sig när dom väl får ensam tid. De är vana med att andra människor är drivande och gör saker och en annan människa blir liksom hela "aktiviteten". 
    Har du ingen hobby eller intressen du kan aktivera dig med och liksom passa på att nyttja tiden?

Simhallen och simma och njuta av varmt vatten, bastu och kanske jacuzzi? Kostar inte så mycket.

Baka? Passa på att läsa böcker? Se om det finns nån kyrka i närheten som har julkonsert? Lösa korsord? Lägga pussel? Använda symaskin? Gå ut och ät något för dig själv? Ring någon du inte pratat med på länge? Städa? Skriv brev? Teckna/rita? Handarbete? Träna? 

Den här tiden på året brukar det finnas massa aktiviteter och uppträdanden kopplad till julen på olika sätt. Marknader av olika slag tex. Kolla vad som finns där du bor.  Brukar stå på tex kommunens hemsida eller i lokala Facebook-grupper. Gå dit och spendera lite tid och se lite folk.

Var lite kreativ helt enkelt! 

Det här är fina och generösa råd. Jag tror ändå mer på att ts kommer att ägna sig åt chilla med netflix och hatefollowing. Men om hon ger det du beskriver en chans så kan det vara bra för henne. 
  • Anonym (Em)

Jag förstår hur du känner! fram tills att jag var nästan 35 år hade jag stora problem med att ha en helg obokad, jag blev så rastlös och mådde så dåligt. Min fomo började nog när jag var typ 13 och man började hänga ute med vänner, jag var alltid ute och ville inte missa något. Men sen kom coronan och jag tvingades vara hemma och nu tycker jag att det är otroligt skönt med en obokad helg :) Får jag för tråkigt men inte har nån jag vill Hälsa på så brukar jag åka till stans stora köpcentrum så man får se lite folk och typ alltid stöter man på nån bekant som man kan småprata lite med. Då brukar det kännas bättre. 

• Anonym (ensam)

Tack för kloka råd. Får se vad jag hittar på. 

Kan liksom inte beskriva tankarna som uppstår och känslan som infinner sig i kroppen men känner mig typ tom. Och liten. Sen såklart otroligt uttråkad vilket leder till ängslan. Gjorde dock precis en meditation och efter den kändes det lite bättre. Den handlade om avslappningsövningar och kärlek till andra och sig själv. 

Mel ändå kan jag inte låta bli att längta till nästa vecka för då får jag äntligen träffa killen jag träffar, min familj och mina vänner. Jag är även resande säljare så jag pratar inte med någon som jag känner på dagtid heller så på onsdag som först ska jag träffa lite släkt. Tills dess är jag ensam?

• Anonym (Nippe)

Segt. Men det är helt ok att kolla tv en hel helg för att döda tid. Och käka chokladbollssmet direkt ur skålen. :) 

Jag försöker komma ihåg vad jag gjorde när jag var ung och det där hände. (Jag hade ingen tv och smartphones fanns inte.) Tror jag brukade försöka hitta på nåt projekt som tog lång tid (sy, sortera böcker, göra nåt litet foto- eller filmprojekt, baka bröd). Och så ringde jag och pratade strunt med min syster. 

• Fröken Allvar

Av någon anledning, till exempel trådarna om ensamhet som kapats av människor som påstår att de känner miljarder ensamstående som är så lyckliga ensamstående, där de skriver att det är viktigt att inte inta en offerroll, så kliar det verkligen i mig att kapa den här tråden. Men man ska väl vara den större människan antar jag.

Köpcentrum kan nog passa. Köpa lite läppglans. Försöka fånga någon snyggings blick. Lite bekräftelse på sin normala existens. 

• Anonym (Nippe)
    Anonym (ensam) skrev 2022-12-16 20:17:14 följande:

Tack för kloka råd. Får se vad jag hittar på. 

Kan liksom inte beskriva tankarna som uppstår och känslan som infinner sig i kroppen men känner mig typ tom. Och liten. Sen såklart otroligt uttråkad vilket leder till ängslan. Gjorde dock precis en meditation och efter den kändes det lite bättre. Den handlade om avslappningsövningar och kärlek till andra och sig själv. 

Mel ändå kan jag inte låta bli att längta till nästa vecka för då får jag äntligen träffa killen jag träffar, min familj och mina vänner. Jag är även resande säljare så jag pratar inte med någon som jag känner på dagtid heller så på onsdag som först ska jag träffa lite släkt. Tills dess är jag ensam?

Går det att vända längtanskänslorna till något positivt? Att tänka på hur härligt det ska bli att träffa alla igen, vad ni ska göra mm. Kanske ringa någon och göra upp planer? 
Svar på tråden Ångest av att vara hemma och inte göra någonting