• Sat 17 Dec 2022 08:01
    6745 visningar
    13 svar
    13
    6745

    Gå tillbaka till jobbet tidigt som mamma

    Du bör läsa föräldraledighetslagen, där har du §4 Mammaledighet som ger att två veckor före ELLER efter ska vara obligatoriska.
    I övrigt så är föräldraledighetslagen en skyddslag som är till för att värna förälderns rätt gentemot arbetsgivaren. Så resterande paragrafer handlar i princip om dina rättigheter och vad som gäller vid förläggning av partiell ledighet, återgång i tjänst mm. 
    Jag började jobba efter 3 mån med mitt första barn, det kändes lagom. Då gick jag tillbaka på deltid och jobbade på det viset tills hen var ett år. Funkade bra!


    Mammaledighet

    4 §   En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen. Om hon inte är ledig på annan grund skall två veckor av denna mammaledighet vara obligatoriska under tiden före eller efter förlossningen.


    Arbetstagaren har också rätt att vara ledig för att amma barnet.


    Mammaledighet behöver inte vara förenad med att föräldrapennning betalas ut. Vid ledighet för att amma barnet gäller inte 10-15 §§. Lag (2000:580).

  • Sun 18 Dec 2022 07:28
    #7
    TurkosDream skrev 2022-12-17 20:10:06 följande:
    Tack!
    Jag tycker det kan vara svårt att tolka lagar, så det är eg mestadels för ens egens trygghet att få vara hemma det finns men inget mer än två veckor som är obligatoriskt att vara hemma, om man inte VILL vara hemma mer?
    Kan jag då, i teorin, gå tillbaka direkt barnet är fött, om jag tagit ut mina två veckor innan?
    Det är så jag tolkar det?
    Nu kommer jag lägga de efteråt i alla fall, för att hinna repa sig kroppsligt och förhoppningsvis räcker det men de är 10 dagar man pratar om, alltså? Det blir ju 2 fulla veckor.
    Ja precis, det kan du.
    Sen kan arbetsgivaren förstås ha synpunkter på det, då det är extremt normbrytande. Min äldsta son är 16 nu och det var inte vanligt när han föddes att man var så flexibel i sitt föräldraskap sinsemellan i relationen att pappan tog över så pass tidigt. Men stå på dig!
    Och känn efter! Säg att du bara söker 2v -3v ledighet totalt och kommer åter i tjänst medan barnet är väldigt litet och sen känner att nej, det här funkar inte. Då behöver du på 2 mån varsel (kan vara 3 mån beroende på kollektivavtal) söka ny f-ledighet så att arbetsgivaren hinner förbereda och ordna ersättare.
    Oavsett om den ledigheten är på hel-eller deltid. Om du inte har en väldigt flexibel arbetsgivare förstås, då kan ni ju ändra upplägg direkt. 

    Jag kan bara säga hur jag kände för egen del och det var att deltidsarbete var perfekt. Det tillät mig att "prestera" och göra något som jag visste att jag var bra på ett antal dagar per vecka. Och sen vara 100% bebismamma övriga dagar. Och då kunde jag helt släppa jobb och bara vara för det var mixen som gjorde att jag klarade det. Jobba helt hade jag inte pallat för den tiden kommer faktiskt inte igen. Och vara 100% ledig var inte min grej heller, då vi hade haft en väldigt tuff förlossning och varit på sjukhus mycket de första veckorna. Jag ska dock lägga till att vi gjorde på ett helt annat sätt med andra barnet, men då var jag äldre och behoven såg annorlunda ut. Men man ska göra precis så som man känner!
  • Sun 18 Dec 2022 23:09
    #12
    Räkan77 skrev 2022-12-18 22:53:30 följande:

    Frågan är vad som händer om du inte är kroppsligen återställd efter två veckor, tex om det blir akut kejsarsnitt. Är nog värt att kolla upp om en sjukskrivning kommer att godkännas av försäkringskassan eller om de kommer att hänvisa till att du ksn vara föräldraledig. Men det behöver du ju anmäla flera månader innan.

    Jag skulle nog ta ut fyra veckors ledighet för att ha lite marginaler om jag inte hade ett jobb med god flexibilitet. 


    Försäkringskassan kommer att hänvisa till f-ledighet om det inte gäller något väldigt specifikt som läkare styrker och som gör att man inte alls kan ta hand om sitt barn. Annars är det ju standard även efter kejsarsnitt att det är f-penning som gäller. Och har man sökt och beviljats föräldraledighet så är inte arbetsgivaren inblandad heller som annars. Så det är bra synpunkter. 
Svar på tråden Gå tillbaka till jobbet tidigt som mamma