• Thea och Ebba

    Fyrfingerfåra

    Hej jag undrar om era handikappade barn har en fyrfingerfåra????

  • Svar på tråden Fyrfingerfåra
  • Minda

    Är det inte bara barn med DS som har det, eller är jag helt fel ute? Anton har DS och han har fyrfingerfåra på ena handen.

  • apriltjej

    Min son har ds men han har ingen fyrfingerfåra...
    Jag vet de som är "normalstörda" som också har fyrfingerfåra ...
    Men generellt sett är väl att de flesta som har ds också har fyrfingerfåra..

    Varför undrar du??

  • Minda

    I handflatan finns två streck, ett som går från vänstersidan och in mot mitten och en från högersidan och dom ligger parallellt med varandra i normala fall. Hos en del människor som har DS sitter strecken ihop så att det ser ut som ett streck som går tvärs över hela handflatan. Eftersom det strecker sig under alla fyra fingrarna så kallas den alltså fyrfingerfåran!

    Däremot är det inte alla som har det och precis som apriltjej skrev så finns det människor som inte har DS som har den.

  • Norpan81

    Ok, tack så mycket för svaret. Jag har hört begreppet så ofta men aldrig riktigt fått kläm på vad det är. Men nu vet jag alltid kul med nya kunskaper.

  • downismor

    Nu blev jag osäker om det är båda händerna, men jag vet i alla fall att Alice har det på ena handen, hon har ds.

  • Thea och Ebba

    Ok tack för svaren. nä min dotter har en fyrfingerfåra men hon e fullt "normal" hoppas jag iaf....

    Kram

  • Mosaik

    min son har fyrfingerfåra, han har ej ds men en annan kromosomavvkielse, många kromosomavvikelser ger sk fyrfingerfåra.. ofta om ett normalstört barn har fyrfingerfåra är det någon förälder eller morförälder som också har det.

  • Isaxgården

    Min dotter med ds har det inte men det har däremot jag på ena handen.

  • Ullet14

    Vid många kromosomskador är det vanligt med fyrfingerfåra. Det var det första tecknet vi såg på Plorp när han föddes. Även "normala" kan ha fyrfingerfåra men det är mindre vanligt förekommande än hos individer med olika kromosomskador.

Svar på tråden Fyrfingerfåra