• Tue 20 Dec 2022 14:55
    6865 visningar
    19 svar
    19
    6865

    Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam

    Ville bara ventilera om någon har ett liknade barn.
    Vår dotter går i första klass och har knäckt läskoden, men hon kommer efter i klassen för att hon är så väldigt långsam. Pratat med hennes lärare och de beskriver henne som inbunden och osäker.
    Här hemma pratar hon mycket mer och har hett temperament. Hon får utbrott och skriker några ggr per dag.
    Funderar vad det kan bero på? Diagnos?

  • Svar på tråden Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam
  • Tue 20 Dec 2022 17:47
    #2

    Ja hon är extremt blyg det är hon. Men det är mest att hon har svårt med det sociala och hennes kraftigta ilskeutbrott som bekymrar mig mest.

  • Tue 20 Dec 2022 19:17
    #4

    Jo förstås, det har de absolut.
    Men skulle gärna få höra från fler om de har fått höra samma från lärare.


    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 17:52:26 följande:
    Barn har ilskeutbrott. Det är något som kommer och går i perioder och beror på många olika saker. Det är helt naturligt. Anledningen att barn brukar ha ilskeutbrott hemma men inte i andra miljöer som t ex skola osv är för att det är där de känner sig trygga nog att släppa på garden, man får ta det som ett positivt tecken. Samtidigt så klart lära henne att det är ok att vara arg men att man då kan använda sina ord istället för att skrika eller t ex slå i dörrar och allt de nu kan få för sig.
  • Tue 20 Dec 2022 21:13
    #6
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 20:39:09 följande:
    Tja vad vet jag, jag är lärare själv så :)
    Ja men vad bra:) Då undrar jag om du skulle kunna säga så till dina elever eller vårdnadshavare? Och varför isf?
  • Wed 21 Dec 2022 07:41
    #12

    Autism? Nej ingen har det i släkten dock finns adhd 


    Anonym (också lärare) skrev 2022-12-20 21:51:28 följande:

    Det är klart att din dotter skulle kunna ha autism (vilket jag skulle tolka uttalandet som) men i så unga år kan allt hända och hon kan utvecklas till en helt annan typ av människa.

    De elever jag har med autism kan vara väldigt långsamma i tanken men duktiga om de bara får tid på sig, att vara introvert är ju också ganska vanligt så visst kan hon ha autism eller drag av det. Har ni det i släkten?


  • Wed 21 Dec 2022 10:25
    #15

    Ok. Tycker bara det känns hemskt att man måste passa in i en mall.


    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 21:45:41 följande:
    Jag skulle inte kalla en elev inbunden (främst för att nästan ingen förstår vad det betyder) men det är klart att man måste kunna berätta för vh om en elev verkar osäker på ett eller annat sätt, eller om hon är tystlåten, tillbakadragen osv om det är något som påverkar studierna eller det sociala samspelet med andra elever. Det ingår i dialogen med vh att vara öppen med det man ser (som är relevant). I samtal med eleven så säger man inte "du är så här" utan man ställer snarare frågor så att hen själv får beskriva hur hen har det, och så har man en dialog kring situationen. Det beror lite på vad det gäller. Om jag ger feedback till en elev utifrån kunskapskriterierna t ex så ingår sådant som säkerhet och då är det rätt självklart att man måste ta upp det när det är något som påverkar betyget.
  • Thu 22 Dec 2022 21:06
    #19

    Vad menar din med ? som jag tolkar uttalandet som?? 


     


    Anonym (också lärare) skrev 2022-12-20 21:51:28 följande:

    Det är klart att din dotter skulle kunna ha autism (vilket jag skulle tolka uttalandet som) men i så unga år kan allt hända och hon kan utvecklas till en helt annan typ av människa.

    De elever jag har med autism kan vara väldigt långsamma i tanken men duktiga om de bara får tid på sig, att vara introvert är ju också ganska vanligt så visst kan hon ha autism eller drag av det. Har ni det i släkten?


Svar på tråden Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam