• Lindax1988

    Ville välja namnet Nils

    Hej!

    Förra veckan valde vi namn till våran son, det blev Nils. När jag sen berättade det för släkten så säger alla att det är en Nisse. Jag gillar inte smeknamnet och påpekar det att han heter Nils inget annat. Men dom fortsätter 😔

    Tyckte att dom kunde respektera det men inte... detta ledde till att jag helt tappade lusten för Nils och fick välja ett annat namn snabbt eftersom han ska döpas och 3 månaders tiden går ut osv.

    Det blev Leon istället men vi är inte riktigt nöjda iallafall då han egentligen är en Nils för oss. Hur går man vidare här?

    Har ni några tips på mjuka pojknamn? Storebror heter Oliver 🙂

  • Svar på tråden Ville välja namnet Nils
  • Mortiscia80

    Man måste förstå att man inte kan bestämma vad andra ska kalla ens barn. Ett barn som heter Nils kommer nästan alltid kallas för Nisse, det måste ni ju ha förstått? Det är ingen vits att ni bråkar med släkten om smeknamnet.

  • Tooja

    Det är klart att ni skall välja Nils! Ni kan kalla honom Nils, men tyvärr håller jag med de häröver som säger att man inte kan ?tvinga? någon att inte använda smeknamn. Nisse kommer nog att komma, om inte inom släkten, så på förskola, skola eller bland kompisar, så om Nisse stör er såpass mycket så välj kanske bort. 

  • Jbn
    Tooja skrev 2022-12-27 19:48:43 följande:

    Det är klart att ni skall välja Nils! Ni kan kalla honom Nils, men tyvärr håller jag med de häröver som säger att man inte kan ?tvinga? någon att inte använda smeknamn. Nisse kommer nog att komma, om inte inom släkten, så på förskola, skola eller bland kompisar, så om Nisse stör er såpass mycket så välj kanske bort. 


    Jag håller inte med om att man inte kan få de närmsta att hålla sig till ett namn. Vi har några bekanta som döpt sin sitt barn till ett vanligt namn både i Sverige och engelsktalande länder och familjen och föräldrarna ville ha det engelska uttalet och det är vad hen kallas än idag. Tänk tex Sophie (istället för Sofie) som uttalas på engelska av alla bekanta för att föräldrarna ville det. 
  • Stello
    Jbn skrev 2022-12-27 20:09:05 följande:
    Jag håller inte med om att man inte kan få de närmsta att hålla sig till ett namn. Vi har några bekanta som döpt sin sitt barn till ett vanligt namn både i Sverige och engelsktalande länder och familjen och föräldrarna ville ha det engelska uttalet och det är vad hen kallas än idag. Tänk tex Sophie (istället för Sofie) som uttalas på engelska av alla bekanta för att föräldrarna ville det. 
    Precis... Vet en vars son heter William. Det är totalföbjudet (av föräldrarna) att kalla honom för Wille, och det är det ingen som vågar hellerTungan ute Nu är han vuxen och jag tror inte ens att någon i skolan sa Wille till honom. Det är ju annars ett typiskt namn som blir smeknamn...
  • EliS86

    Tänker att det kan bli svårt att ducka Nisse ändå? Räcker det inte med att ni väljer att säga Nils? kanske har fel men tror det blir Nisse för de flesta Nils så fort de börjar skolan. 


    Tycker både Nils och Nisse är gulligt for what it?s worth!
    Hade det på min lista med men blev en liten Otis till slut, kanske funkar bra med Oliver om det faller er i smaken dvs :) 

  • FuckGoggleAskMe

    Välj ett namn vars smeknamn ni också gillar. Det gjorde jag.
    Mycket riktigt, på dagis använde de ett av de tänkbara smeknamnen och nu använder kompisar ett annat tänkbart smeknamn. Men jag tycker att alla är ok, även om jag föredrar det riktiga namnet som jag och släkten använder. 
    Det funkar inte att döpa honom till Nils om ni hatar Nisse. Själv tycker jag båda namnen är ok. 

  • Tooja
    Jbn skrev 2022-12-27 20:09:05 följande:
    Jag håller inte med om att man inte kan få de närmsta att hålla sig till ett namn. Vi har några bekanta som döpt sin sitt barn till ett vanligt namn både i Sverige och engelsktalande länder och familjen och föräldrarna ville ha det engelska uttalet och det är vad hen kallas än idag. Tänk tex Sophie (istället för Sofie) som uttalas på engelska av alla bekanta för att föräldrarna ville det. 

    Det kräver ju att även barnet själv vill som föräldrarna, i skolan eller bland kompisar exempelvis är ju inte föräldrarna med och ?styr? och blir Alexander en Alex och barnet tycker om det, så har ju föräldrarna inte så mycket att säga till om längre. Har själv en kompis med just en Nils (absolut inte Nisse inom familjen), men bland kompisarna är han nu Nisse. Hade även en kompis som barn (Jonathan) som kallades Jonte, vilket jag vet att mamman avskydde, men barnet var helt okej med det. 


    I fallet ovan har ju föräldrarna bett släkten att använda Nils vid ett flertal tillfällen utan att bli hörsammade. Känns lite som en lost cause, och även om de till slut skulle gå med på Nils, så är det ju så som jag skrev i mitt första inlägg att det ändå kan bli Nisse sedan i skolan / bland kompisarna och man bör därför fundera noga på hur mycket man avskyr namnet Nisse. ?Risken? är ju relativt hög att barnet själv börjar kalla sig för Nisse och det känns som att barnets rätt att bestämma trumfar föräldrarnas i det fallet.  


     

  • Jbn
    Tooja skrev 2022-12-27 20:59:04 följande:

    Det kräver ju att även barnet själv vill som föräldrarna, i skolan eller bland kompisar exempelvis är ju inte föräldrarna med och ?styr? och blir Alexander en Alex och barnet tycker om det, så har ju föräldrarna inte så mycket att säga till om längre. Har själv en kompis med just en Nils (absolut inte Nisse inom familjen), men bland kompisarna är han nu Nisse. Hade även en kompis som barn (Jonathan) som kallades Jonte, vilket jag vet att mamman avskydde, men barnet var helt okej med det. 


    I fallet ovan har ju föräldrarna bett släkten att använda Nils vid ett flertal tillfällen utan att bli hörsammade. Känns lite som en lost cause, och även om de till slut skulle gå med på Nils, så är det ju så som jag skrev i mitt första inlägg att det ändå kan bli Nisse sedan i skolan / bland kompisarna och man bör därför fundera noga på hur mycket man avskyr namnet Nisse. ?Risken? är ju relativt hög att barnet själv börjar kalla sig för Nisse och det känns som att barnets rätt att bestämma trumfar föräldrarnas i det fallet.  


     


    För mig är det ju en annan sak om barnet accepterar det. Vårat barn heter något som väldigt ofta kallas smeknamn istället men ingen kallar honom smeknamnet. Och på vår förskola tror jag absolut pedagogerna hade sett till att det blev det namnet vi ville om vi bad om det. Eftersom det oftast är samma kompisar man flyttas upp med i klasser så tror jag det går satt påverka. Visst att enstaka Kanske använder smeknamnet men oftast går det att hålla sig till det man vill? 
  • Lönnsirap

    Det är svårt att helt veta vad ett namn innebär innan namnet möter sin verklighet. Nils har ett klassiskt smeknamn som i mångas värld faktiskt är Nisse! 
    Till viss del bestämmer ni som vuxna vad barnet heter, kallas och "vad som är okej", men i viss utsträckning är det också en fråga om att verkligheten runt om ett barn faktiskt gör sig påmind. 

    Tycker ni barnet är en Nils, så har ni ju på en nivå bestämt er. Ni har naturligtvis en chans att byta... Men oavsett vad för namn ni väljer kommer det finnas aspekter av namnet som ni idag som bebisföräldrar inte kan överblicka. 

  • fluu

    Vissa namn har självklara smeknamn, så är det bara. Det betyder att barnet kommer att kallas så och du kan inte hålla på och rätta folk hela tiden. Så antingen accepterar du Nisse eller så får ni tänka om. Jag har själv valt bort många namn för att jag inte gillar ett självklart eller troligt smeknamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ville välja namnet Nils