• Anonym (Vill ha barn)

    Gravid vid 39? Omöjligt?

    Jag har aldrig velat ha barn men nu har något hänt och barn är det enda jag kan tänka på. Jag har nyligen blivit 39 och är frisk vad jag vet. Men samtidigt som denna barnlängtan har kommit så har också skräcktankar ploppat upp. Jag ser framför mig hur månad efter månad går och jag inte blir gravid. Hur jag får missfall. Hur jag blir för gammal för ivf. Och paniken i kroppen blir total. 

    Kan någon här inne ge mig lite hopp? Är jag heeeelt dum i huvudet som tror att en 39 årig kropp kan bli gravid för första gången? Lurar jag mig själv? Eller finns det en rimlig chans? (med individuella skillnader givetvis) Några solskenshistorier som jag kan få ta del av? 

  • Svar på tråden Gravid vid 39? Omöjligt?
  • Anonym (Esko)

    Givetvis kan en 39-åring bli gravid snabbt, men det kan också vara tvärtom att du inte blir gravid alls. Du vet ju inte förrän du har försökt om du har lätt eller svårt för att bli gravid.

  • Anonym (B)

    Självklart inte omöjligt, det finns de som är 45 och fortfarande får barn på naturlig väg.

  • Anonym (Utvägar)

    I stort sett alla jag känner som börjat efter 40 har fått barn. Vissa två barn. En fick 5 barn efter 37. Den äldsta fick enda barnet vid dryga 47,5. Däremot vet ju ingen hur det kommer gå förrän de försökt. Det gäller såväl 19-åringar som 39-åringar.
    Om det inte skulle gå spontant är IVF tillåtet privat till 43, I Danmark till 45 och ED till 49 ute i Europa. Så barn kan du garanterat få på nåt sätt.

  • SunnyP

    Det här är så otroligt individuellt. Det är lite fel också att säga att man alltid kan ta till IVF och lösa problemet, riktigt så enkelt är det tyvärr inte, det är långt ifrån alla som lyckas med hjälp av IVF och särskilt vid högre ålder så man ska absolut ha realistiska förväntningar och man vet aldrig innan man har försökt. 
    Jag är 41 år nu och gravid med mitt 5e barn. Jag hade väldigt lätt att bli gravid med mina 4 första som jag fick i 20 års åldern och av den anledningen så valde jag att sterilisera mig i samband med den sista förlossningen. Därför fick vi göra IVF för att lyckas bli gravida den här gången, jag hade en hög äggreserv kvar trots min ålder och skulle troligen inte ha haft några större problem att bli gravid naturligt heller om inte mina äggledare var kapade. Nu är vi inte bosatta i Sverige och här finns dessutom möjlighet att göra PGS test på embryon och se så att de har "rätt" kromosomuppsättning, för att minska risken för missfall. Det är väldigt hög procent av äggen som inte är ok längre vid min ålder, antalet friska ägg blir hela tiden sämre och efter 40 så är det ca 30 procent som är ok. 
    Om jag var du så skulle jag starta med att ta ett AMH prov, ett blodprov som talar om vilken äggreserv du har kvar (men det säger tyvärr inget om kvaliteten). Jag skulle också göra ett VUL för att se hur många follikar som finns kvar för att få ett hum om hur läget är och hur pass bråttom det är. Det är två enkla undersökningar som självklart inte kan ge dig ett definitivt svar men ändå en fingervisning, dessa tas också alltid innan man startar en IVF cykel för att veta om det är meningsfullt att försöka eller inte (de flesta kliniker har gränsvärden på när man får genomgå en IVF annars blir man nekad så det är inte enbart ålder som avgör).
    Om man kan tänka sig det så finns det också andra lösningar om det inte skulle fungera så som ägg eller embryodonation som ökar ens chanser enormt mycket när man är lite äldre. 
    Omöjligt är det verkligen inte och många blir fortfarande gravida enkelt vid din ålder men chanserna blir tyvärr hela tiden sämre och det är som sagt viktigt att vara realistisk. 

  • Anonym (Marie)

    Blev gravid med mitt tredje barn när jag var 39. Fertilitet är individuellt. Om du är orolig så tycker jag att du ska göra en privat fertilitetsutredning 

  • Friger

    Jag tycker att du ska agera och göra något på en gång. Inte vänta eller tveka.

    Sen är det väl bara att be lite till den gud du litar bäst på! För egen del är det mobil-guden. I yngre dar tillbad jag tvn mest.

Svar på tråden Gravid vid 39? Omöjligt?