Inlägg från: Anonym (''') |Visa alla inlägg
  • Anonym (''')

    Min tonåring förskjuter mig pga skilsmässa

    Jag antar att du bara kan intyga för honom att du finns den dagen han vill prata med dig. Han är myndig, vuxen och gör som han vill. 

    Låt honom landa. I bästa fall kan hans pappa försöka förklara för honom att han inte har med vad som föregått mellan er två, att göra. Att ni båda älskar honom oavsett hur ni föräldrar har det mellan er. Du är hans mamma oavsett. Viktigt att inte "tjata" utan låta honom tänka färdigt. 

    Antar att han vill ha kontakt med sina syskon och är de tex hos dig på en födelsedag, så bjuder ni in storebror till kalas osv. Den typen av saker, 

    Jag har en bonusson som nu är 20, men han hade en period under högstadiet när han bröt med sin mamma (av fullt rimliga orsaker) och bodde bara hos oss. Han svarade inte när hon ringde och vid de tillfällen hon var här, så kom han inte och hälsade. Han mådde rätt dåligt under den perioden och vi andra stöttade honom så klart. Vi förstod hans beslut men det var ändå svårt för honom. Hans syskon bodde varannan vecka. 
    När han fyllde försökte hon lämna en present till honom men han vägrade ta emot den. 
    Det som bröt isen var ca 8 månader senare när mamman fyllde stort, och skulle ha kalas och bjöd in honom, och då valde han att gå dit. Efter det blev det bättre. Han har inte bott där igen men han åker dit och äter middag ibland. Deras relation fungerar, och han mår så mycket bättre än under de där 8 månaderna, även om han då nog tänkte att han aldrig skulle prata med henne igen, eller behövde henne i sitt liv.

Svar på tråden Min tonåring förskjuter mig pga skilsmässa