• Anonym (Sarah)

    Spädbarn på dagis, anknytning?

    I Sverige klagar vi på att ettåringar lämnas på förskola, och de som klagar mest är oftast de som inte själva behövt lämna ettåringar på förskola.
    Jag är mamma till fem barn, och har behövt lämna tre av mina barn som ettåringar, och en som tvååring.   
    Allt pga ekonomin, inte att jag velat lämna de så tidigt.
    MEN,  nu är det inte våra svenska barn det ska handla om,  utan hur föräldrar i andra länder löser situationen, de allra flesta måste tjäna pengar. 
    Mina föräldrar kommer från USA, och där är det helt normalt att lämna spädbarn på dagis.   
    För mig som just nu har en tremånaders baby, känns det så avlägset.  Hon är med och på mig hela tiden, att lämna bort henne på dagis hela dagarna känns helt overkligt!    Men i USA är det inte konstigt att lämna bebisar i den åldern hela dagarna från 8-16.30.
    Hur blir egentligen anknytningen 

  • Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 16:25:34 följande:
    Ja, håller helt med.
    Vi kan ju trösta oss med att barngrupperna nu kanske blir mindre framöver eftersom det verkar som att födelsetalen faller dramatiskt nu under 2022 och jag har svårt att se att 2023 skulle bli ett barnrikare år. 
    Med tanke på att vi är inne i en lågkonjuktur så ska man inte hoppas för mycket. Minskar antalet barn så kommer många kommuner/förskolor att minska på personalen. 
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 14:54:57 följande:
    Det var mer än tio år sen mina tvillingar gick på förskola och den var hyfsat bra. Den varprivat och var bara öppen mellan 07:30 och 17:00, det gjorde att de kunde ha mycket personal på plats när majoriteten av barnen var där 8-16. Jag har förstått att många förskolor har få personal på plats samtidigt om de skall ha öppet från 06:00 till 18:00. Då blir ju personaltätheten ännu sämre än den ser ut på pappret.
    Det är ju samma sak med skolan. Utesluter man en del av barnen från att gå där, så blir det bättre. Lika mkt skolpeng/förskolepeng, men bara det bästa kundunderlaget. Ingen öppnar ju en skola privat och tar emot barn med problem, samma med privata förskolor. Det är ju inte lönsamt med barn som behöver vara där på obekväm arbetstid. Så då utesluter man dom.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Q2) skrev 2022-12-29 17:43:51 följande:
    Det är ju samma sak med skolan. Utesluter man en del av barnen från att gå där, så blir det bättre. Lika mkt skolpeng/förskolepeng, men bara det bästa kundunderlaget. Ingen öppnar ju en skola privat och tar emot barn med problem, samma med privata förskolor. Det är ju inte lönsamt med barn som behöver vara där på obekväm arbetstid. Så då utesluter man dom.
    Ja , så är det. Men när det gäller skolan så var ju den gamla närhetsprincipen ännu mer exkluderande. Då måste man ha råd att köpa fina villan för att få plats i den bra skolan.
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 17:50:11 följande:
    Ja , så är det. Men när det gäller skolan så var ju den gamla närhetsprincipen ännu mer exkluderande. Då måste man ha råd att köpa fina villan för att få plats i den bra skolan.
    Lösningen är att alla skolor ska vara bra, inte att alla skolor ska få lika mkt pengar. Pengar ska betalas ut efter behov. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Q2) skrev 2022-12-29 18:16:33 följande:
    Lösningen är att alla skolor ska vara bra, inte att alla skolor ska få lika mkt pengar. Pengar ska betalas ut efter behov. 
    Ja, så görs ju också, skolor i utsatta områden får oftast väldigt mycket mer pengar i de flesta kommuner.
  • Anonym (Sarah)

    På Expressen är det nu en debatt där många naiva korkade människor dömer ut föräldrar som lämnar ettåringar på förskola i Sverige.
     "De borde vara hemma med mamma under småbarnsåren".   "Hemma med mamma är bäst för barnen" osv. 
    Visst, och vem ska försörja mamman under de 4-5  år hon står utan inkomst?   

  • Anonym (Fel fokus)

    Istället för att diskussionen cirklar kring huruvida det är fel eller ej att lämna ettåringar på förskola så borde den handla om att möjliggöra för fler att kunna vara hemma med barnen längre än ett år. Många vill men kan inte av ekonomiska skäl. Forskning visar att barn mår bäst av sen förskolestart (utländska studier dock då denna typ av studier INTE görs i Sverige, av någon anledning).

    Varje barn som är inskrivet på förskola kostar samhället 30 000 kr /månad. Borde inte föräldern kunna få en ersättning istället då? Vinsten skulle ligga hos barnet, främst. 

  • Tow2Mater
    Anonym (Sarah) skrev 2023-01-09 00:44:08 följande:
    På Expressen är det nu en debatt där många naiva korkade människor dömer ut föräldrar som lämnar ettåringar på förskola i Sverige.
     "De borde vara hemma med mamma under småbarnsåren".   "Hemma med mamma är bäst för barnen" osv. 
    Visst, och vem ska försörja mamman under de 4-5  år hon står utan inkomst?   
    Var? Jag hittar bara debattinlägg (www.expressen.se/debatt) av dem som forespråkar det omvända, att det vore nu dags att skrota den heliga kon med så lång fl-ledighet.
  • Anonym (mini)
    Anonym (Q2) skrev 2022-12-29 17:43:51 följande:
    Det är ju samma sak med skolan. Utesluter man en del av barnen från att gå där, så blir det bättre. Lika mkt skolpeng/förskolepeng, men bara det bästa kundunderlaget. Ingen öppnar ju en skola privat och tar emot barn med problem, samma med privata förskolor. Det är ju inte lönsamt med barn som behöver vara där på obekväm arbetstid. Så då utesluter man dom.
    Ska man ha privata förskolor och skolor så ska man ta emot alla. Varför ska företag få sko sig på våra skattepengar men lämna över allt som är lite jobbigt till det kommunala?
    Helt vansinnigt!
  • Anonym (Eira)
    Anonym (mini) skrev 2023-01-09 05:51:28 följande:
    Ska man ha privata förskolor och skolor så ska man ta emot alla. Varför ska företag få sko sig på våra skattepengar men lämna över allt som är lite jobbigt till det kommunala?
    Helt vansinnigt!
    Det är ju generellt ett av de stora problemen med den ersättningsmodell vi har idag inom skola och förskola. Man ersätts mer eller mindre med samma peng men kommunen har ansvar (utbudsansvar) som de övriga helt enkelt kan välja bort. De etablerar sig var de vill, erbjuder de årskurser som de vill. Resten måste kommunerna stå för.
  • Anonym (mini)
    Anonym (Eira) skrev 2023-01-09 07:18:32 följande:
    Det är ju generellt ett av de stora problemen med den ersättningsmodell vi har idag inom skola och förskola. Man ersätts mer eller mindre med samma peng men kommunen har ansvar (utbudsansvar) som de övriga helt enkelt kan välja bort. De etablerar sig var de vill, erbjuder de årskurser som de vill. Resten måste kommunerna stå för.
    Ja jag förstår inte hur så många kan acceptera att man slänger skattepengar i storföretagens gap medan de "effektiviserar" (skär ned) för att kunna ta ut en enorm vinst helt utan tak helt utan insyn.

    Vanliga företag får väl ta ut vilken vinst de vill. Men när företagen drivs med skattepengar så kan jag inte förstå att inte folk protesterar mer.

    Däremot om någon är sjukskriven men en annan anser det vara på fel grunder, då är den sjukskrivna en bidragsberoende utsugare som borde straffas enligt dem som vanligtvis inte har något kritiskt att säga om detta system.

    Vissa verkar anse att de personligen betalar för all invandring och för alla med bidrag, men inte när det kommer till skolor och äldrevård som bedrivs av riskkapitalister. Då kan man inte protestera för tänk om man blir kallad kommunist om man är emot att företag ska få tjäna så mycket de bara kan på offentliga medel:-O
  • Anonym (Maxine)

    I de länder där man lämnar barnen tidigt så är ju inte barnomsorgen det minsta lik den vi har i Sverige. Australien, exempelvis, brukar ge kvinnan ca 6 månaders betald föräldraledighet (detta är lite beroende på hur länge hon jobbat, anställningsform o.s.v.) och ibland 6 månader till obetalt eller att man väljer att ta halva lönen de första 6 månaderna och sedan 6 månader halvlön igen. Plus att många sparat ihop en del semester och tar några månader ledigt på det viset. Så det brukar gå att knåpa ihop en hyfsad föräldraledighet där, även om alla inte gör det. I de sämsta fallen är båda föräldrarna tillbaka på jobbet inom några månader, men det är inte alls ovanligt att (i synnerhet) mamman arbetar deltid - i alla fall tills barnen börjar kindergarten, ofta längre. Deltid är då kanske runt 15-25 timmar per vecka. Tror ärligt talat inte att den tiden har någon enorm påverkan på anknytningen till mamman.

    Barnomsorgen ser lite olika ut. Det är inte helt ovanligt att anställa en nanny eller au pair att ta hand om barnet/barnen, för det kan ofta vara ett billigare alternativ än barnomsorg på dagis/förskola (beroende på situation kan man få göra avdrag på ca 50 % av omsorgskostnaden, men får man inte det så brukar det vara billigare att anställa en nanny), eller bara för att det är smidigare jämfört med att fara iväg och hämta/lämna, barnet får vara i trygga hemmet o.s.v. Vissa är hemmaföräldrar till skolstart - vanligare än i Sverige men inte det vanligaste alternativet. Så lämnar vissa förstås hos släktingar också, att mor- och farföräldrar tar hand om barnet om dagarna.

    Tror knappast att australier lider av otrygg anknytning jämfört med svenskar, men jag tycker inte för den skull att det är eftersträvansvärt att lämna bort barn så tidigt som möjligt. Ska vi börja lämna barnen tidigare i Sverige, då tycker jag att vi behöver se över vår omsorgsmodell:

    - Barn 0-3 år ska ha OMSORG i första hand, helst i en lugn och bebis-småbarnsanpassad miljö med få barn och 1 vuxen på maximalt 2 barn.
    - Barn 4-6 år kan ha UTBILDNING och omsorg, med läroplan o.s.v. (idag är ju läroplanen exakt samma för alla barnen som går där oavsett ålder, men en 1-åring och en 5,5-åring är ju inte alls på samma nivå...). Även då med ökad personaltäthet än idag, men framförallt mindre barngrupper.
    - Ska vi även göra intrång på VAB-rätten så bör vi göra som man gör på sina håll i övriga världen: ha "sjukavdelningar" på förskolan, där man har de krassliga ungarna medan päronen arbetar. Kanske bara tillåta VAB om barnen blir magsjuka eller behöver läkarvård.

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Har inte exakt koll på Sveriges regler historiskt, men vet att min kollega som är strax över 70 nu berättat att de lämnade bort sina barn från 9 månaders ålder. Detta var på 70-talet och föräldraförsäkringen såg antagligen helt annorlunda ut då.

    Båda hennes barn är i alla fall väletablerade vuxna med egna familjer och välordnade liv.
  • Anonym (Eira)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-01-09 09:11:29 följande:
    Har inte exakt koll på Sveriges regler historiskt, men vet att min kollega som är strax över 70 nu berättat att de lämnade bort sina barn från 9 månaders ålder. Detta var på 70-talet och föräldraförsäkringen såg antagligen helt annorlunda ut då.

    Båda hennes barn är i alla fall väletablerade vuxna med egna familjer och välordnade liv.
    Min mamma arbetade inom barnomsorg på 70-och 80-talet och då hade man hand om riktigt små barn. Men då såg det också helt annorlunda ut, barngrupperna var mindre och personaltätheten högre. Inte för att det motsvarar att vara hemma med en eller två föräldrar men det var mer "rimligt" än det man ser idag. Idag vore det omöjligt att ha säg 4 st sexmånaders i en barngrupp på småbarnsavdelning där du har totalt 19 barn på 3-4 personal. 
  • Anonym (Eira)
    Anonym (mini) skrev 2023-01-09 07:56:17 följande:
    Ja jag förstår inte hur så många kan acceptera att man slänger skattepengar i storföretagens gap medan de "effektiviserar" (skär ned) för att kunna ta ut en enorm vinst helt utan tak helt utan insyn.

    Vanliga företag får väl ta ut vilken vinst de vill. Men när företagen drivs med skattepengar så kan jag inte förstå att inte folk protesterar mer.

    Däremot om någon är sjukskriven men en annan anser det vara på fel grunder, då är den sjukskrivna en bidragsberoende utsugare som borde straffas enligt dem som vanligtvis inte har något kritiskt att säga om detta system.

    Vissa verkar anse att de personligen betalar för all invandring och för alla med bidrag, men inte när det kommer till skolor och äldrevård som bedrivs av riskkapitalister. Då kan man inte protestera för tänk om man blir kallad kommunist om man är emot att företag ska få tjäna så mycket de bara kan på offentliga medel:-O
    Jag tror att det är många som tycker att det är fel. Men tyvärr så är makten inte alls intresserad av att ändra om i detta pga starka personliga kopplingar mellan de som lobbar för friskolor och det ersättningssystem vi har å ena sidan, och en demokratisk rätt till likvärdig grundskola för alla å andra sidan. Det är nog ganska väl befäst idag att dessa kopplingar finns. Och så länge vi låter friskolekoncerner hänvisa till bolagslagar för att skydda sina intressen kommer vi inte kunna jämföra rakt av heller. Håller helt med om att den som får del av offentliga medel också ska bidra med transparens, vill man inte det så ska man inte få ett sådant uppdrag helt enkelt. 
  • Anonym (Sarah)

    Tow2Mater:  Det var på Expressens facebooksida.  En artikel om en "kändis" som skrev om sin ångest att lämna sin ettåring på förskola, eftersom hon behövde jobba och studera.
    Det var några tanter som tyckte att man ska vara hemma med barnen tills de börjar skolan,  vem ska då betala deras löner, undrar jag? 

  • Anonym (Maxine)
    Anonym (Sarah) skrev 2023-01-24 23:53:05 följande:

    Tow2Mater:  Det var på Expressens facebooksida.  En artikel om en "kändis" som skrev om sin ångest att lämna sin ettåring på förskola, eftersom hon behövde jobba och studera.
    Det var några tanter som tyckte att man ska vara hemma med barnen tills de börjar skolan,  vem ska då betala deras löner, undrar jag? 


    Å andra sidan kostar en dagsisplats i sig ganska mycket - beroende på kommun, förskola o.s.v. så är det uppåt 30 000 kr. Många småbarnsmammor har inte det i lön, så det hsde ju varit billigare för samhället om hon höll sina barn hemma. Kanske rentav återinförde vårdnasbidraget som man betalade ut för några år sedan till föräldrar som höll sina barn hemma. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maxine) skrev 2023-01-25 11:47:38 följande:
    Å andra sidan kostar en dagsisplats i sig ganska mycket - beroende på kommun, förskola o.s.v. så är det uppåt 30 000 kr. Många småbarnsmammor har inte det i lön, så det hsde ju varit billigare för samhället om hon höll sina barn hemma. Kanske rentav återinförde vårdnasbidraget som man betalade ut för några år sedan till föräldrar som höll sina barn hemma. 
    Eller att man kan vara dagmamma till sin egna barn. Det kan man i Danmark, om de är under tre år.
  • Anonym (Maxine)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 12:31:34 följande:
    Eller att man kan vara dagmamma till sin egna barn. Det kan man i Danmark, om de är under tre år.
    Men precis.
Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?