• Stiffy

    Passning av barnbarn känns som ett krav?

    Hej. Vi har 5 egna barn i åldrarna 7 till 26 och för drygt 2 år sedan blev vi morföräldrar då vår äldsta dotter fick sitt första barn. Vår inställning är att vara "bättre" morföräldrar än vad mina och min frus föräldrar varit som sällan passade våra barn. De gånger vi fick barnpassning under alla småbarnsåren kan lätt räknas på 10 fingrar.

    Så vi säger alltid ja när vi kan, men på senare tid börjar vi känna oss lite "utnyttjade" samtidigt som vi båda får lite skuldkänslor för att vi ibland känner att vi kanske inte vill passa barnbarnet.

    Barnbarnet går på förskola nära sitt hem och trivs bra där. Men får vår dotter nys om att vi planerar att gå hem tidigare från jobbet någon dag, ber hon genast om att vi ska hämta barnbarnet för att hen ska få lite kortare dag på förskola. Tar vi ledigt någon dag (vilket händer väldigt sällan) och hon får reda på det är det säkert som amen i kyrkan att hon frågar om barnbarnet får vara ledig och hemma med oss.

    Nu under julen tog vi båda ledigt länge efter ett lite slitsamt år. Återgången till kontoret från distansarbete med långa resor igen och slit med tiden med hämtningar och lämningar av vår egen 7-åring har gjort oss trötta och lite ledsna över det här "livspusslet".

    Under julen jobbar dotter och svärson och barnbarnets förskola stänger och erbjuder en annan förskola under mellandagarna. Det kräver ny inskolning så klart Så jag har full respekt för att det är bökigt.

    men jag visste att frågan om passning skulle komma och min fru framför allt klarade inte av att säga nej Och vi kunde inte heller komma på någon rimlig anledning att säga nej när vi ändå bara ska vara hemma, sova länge och göra ingenting och det vet vår dotter.

    Sedan jiddrar hon med tider, säger först att det bara är från 12--17 för att föräldrarna jobbar olika pass, men nu när det är aktuellt visar det sig att flera av dagarna är heldagar Då vi behöver ta emot barnbarnet tidigt på morgonen.

    På jobbet hörde jag en kollega uttrycka samma besvär, att hennes barn som just fått barn förväntade sig att mormor skulle vabba för att föräldrarna skulle kunna jobba, som om kollegans jobb (dessutom inom häälsohälso- och sjukvård) vore mindre viktigt.

    Vad är min fråga egentligen? Är vi egoistiska och hur tänker och gör ni andra? Vi har svårt att säga att vi inte vill passa barnet för att vi bara inte vill, så vad säger man när man inte har någon "bra" ursäkt? Vår dotter är dessutom ganska lättstött så när vi är ovilliga tror hon att vi hatar både henne och barnbarnet.

    Jag kan känna att vi haft vår beskärda del av småbarn redan. Många säger så glättigt att nu börjar guldåldern när man får ta hand om barnbarn, men vi känner att det mest är jobbigt. Jag har mer förståelse för varför vi kanske inte fick så mycket hjälp av våra föräldrar när barnen var små.

    Jag tycker det är stor skillnad på orsaken till att man behöver hjälp. Någon enstaka egen tid för föräldrarna att rå om varandra givetvis, det fick vi aldrig. Och givetvis om allt krisar ihop sig, folk blir sjuka och tågen spårar ur etc, men kanske inte för varje liten sak och kanske inte ta vår ledighet bara för att barnbarnet inte ska behöva gå på dagis?

    Situationen är lite ny för oss och vi är lite vilse i pannkakan

  • Svar på tråden Passning av barnbarn känns som ett krav?
  • fjanten
    Stiffy skrev 2023-01-02 15:10:12 följande:

    Ja, vi har definitivt själva skapat det här. FÖr att vi ville vara bättre än våra föräldrar, för att svärsonens familj aldrig tar hand om barnbarnet, så de har bara oss.

    När vi var yngre hade vi en tanke just om att det är fint att ställa upp för varandra ofta, men har upptäckt att vi inte riktigt orkar, som sagt för att vårt eget livspussel inte är slut ännu.

    Vi hade också lite andra förutsättningar när vi skaffade barn. Min fru ville och hade möjligheten att vara hemmafru i 20 år när alla barnen växte upp. Då var det liksom inget problem med att hämta och lämna i skolor, handla, följa med till fritidsaktiviteter. Men för drygt fem år när barnen blev stora och ekonomin krävde det, var hon tvungen att börja arbeta. Annars hade det varit en mardröm att ha så många barn. Nu har vi bara ett som behöver just den supporten.

    Det som bekymrar mig är också att min dotter strävar efter många barn, det kommer garanterat flera.

    Nu låter det som att jag typ avskyr mitt barnbarn och tycker "den" är asjobbig. :) Så är det naturligtvis inte. Bortsett från att jag känner mig obekvämt ung för att kallas morfar, så är det naturligtvis fantastiskt att åter igen se en ny varelse växa upp, lära sig gå och prata, någon som ser upp till en och sträcker armarna upp mot en. Just i den här tråden har jag valt baksidan av myntet. :)


    Men det är ju bara att bita i det sura äpplet och ta konversationen med henne. Det går ju att säga på ett snyggt sätt också (men tydligt) så det inte alls måste bli det minsta infekterat mellan er alla.  

    Så KAN det ju vara att eftersom hon tar med er sjuåring i diverse sammanhang att hon därför känner att det verkligen är okej med er att i gengäld ta hennes tvååring betydligt mer än nödvändigt. Så ni kanske ska lyfta att ni från båda håll kanske i första hand ska ha hand om varandras barn primärt om det krisar, ibland för särskilda icke-krisgrejer (typ om ni eller dottern vill iväg på något särskilt en kväll), och sällan eller aldrig på det sättet som blev nu under mellandagarna.
  • Anonym (att våga se)
    Stiffy skrev 2023-01-02 15:10:12 följande:

    Ja, vi har definitivt själva skapat det här. FÖr att vi ville vara bättre än våra föräldrar, för att svärsonens familj aldrig tar hand om barnbarnet, så de har bara oss.

    När vi var yngre hade vi en tanke just om att det är fint att ställa upp för varandra ofta, men har upptäckt att vi inte riktigt orkar, som sagt för att vårt eget livspussel inte är slut ännu.

    Vi hade också lite andra förutsättningar när vi skaffade barn. Min fru ville och hade möjligheten att vara hemmafru i 20 år när alla barnen växte upp. Då var det liksom inget problem med att hämta och lämna i skolor, handla, följa med till fritidsaktiviteter. Men för drygt fem år när barnen blev stora och ekonomin krävde det, var hon tvungen att börja arbeta. Annars hade det varit en mardröm att ha så många barn. Nu har vi bara ett som behöver just den supporten.

    Det som bekymrar mig är också att min dotter strävar efter många barn, det kommer garanterat flera.

    Nu låter det som att jag typ avskyr mitt barnbarn och tycker "den" är asjobbig. :) Så är det naturligtvis inte. Bortsett från att jag känner mig obekvämt ung för att kallas morfar, så är det naturligtvis fantastiskt att åter igen se en ny varelse växa upp, lära sig gå och prata, någon som ser upp till en och sträcker armarna upp mot en. Just i den här tråden har jag valt baksidan av myntet. :)


    Jag tycker det är ett väldigt bra steg att faktiskt SE att ni inte riktigt känner er bekväma med MÄNGDEN barnpassning som ni ställer upp på.

    När ni säger ja till barnpassning, så säger ni nej till egen makt över er tid och även till den återhämning som ni faktiskt behöver. Dessutom MISSAR er dotter att planera för ett hållbart vuxenliv, eftersom hon räknar med att ni finns tillgängliga, när ni faktiskt inte gör det.

    Jag tänker att ni faktiskt målar in er i ett hörn genom att finnas tillgängliga. Att du dessutom tror att barnvaktandet är en förutsättning för relation... är ju en varningsklocka. Ni har ju fyra barn till, varav en som är 7 år att ta in i beaktande. Att låta äldsta barnet ta för sig blir olyckligt. 

    Börja med att faktiskt stå upp för ert inre "ja till annat" och sätt igång och öva på att säga nej. Troligen har ni det i er, eftersom ni har 5 barn... Nån gång var de ju tre år och nån gång var ju flera av dem i tonåren.
  • Anonym
    Stiffy skrev 2023-01-02 15:10:12 följande:

    Ja, vi har definitivt själva skapat det här. FÖr att vi ville vara bättre än våra föräldrar, för att svärsonens familj aldrig tar hand om barnbarnet, så de har bara oss.

    När vi var yngre hade vi en tanke just om att det är fint att ställa upp för varandra ofta, men har upptäckt att vi inte riktigt orkar, som sagt för att vårt eget livspussel inte är slut ännu.

    Vi hade också lite andra förutsättningar när vi skaffade barn. Min fru ville och hade möjligheten att vara hemmafru i 20 år när alla barnen växte upp. Då var det liksom inget problem med att hämta och lämna i skolor, handla, följa med till fritidsaktiviteter. Men för drygt fem år när barnen blev stora och ekonomin krävde det, var hon tvungen att börja arbeta. Annars hade det varit en mardröm att ha så många barn. Nu har vi bara ett som behöver just den supporten.

    Det som bekymrar mig är också att min dotter strävar efter många barn, det kommer garanterat flera.

    Nu låter det som att jag typ avskyr mitt barnbarn och tycker "den" är asjobbig. :) Så är det naturligtvis inte. Bortsett från att jag känner mig obekvämt ung för att kallas morfar, så är det naturligtvis fantastiskt att åter igen se en ny varelse växa upp, lära sig gå och prata, någon som ser upp till en och sträcker armarna upp mot en. Just i den här tråden har jag valt baksidan av myntet. :)


    Då är det hög tid att sätta ner foten så inte er dotter tänker "ja  tre fyra barn vore toppen, jag har ju  mina föräldrar som back-up" 
    Lura henne inte att tro att hon klarar av hur många barn som helst, det är ju redan nu ni som gör att hon klarar av ett barn
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Men TS, du skriver att svärsonens familj aldrig ställer upp, så de har bara er. Nu låter jag lite hård, men och?

    De är uppenbarligen TVÅ föräldrar. De har ETT barn, än så länge. Vad behöver de hjälp med? Någon gång ibland förstår jag, men så ofta? 


    Det finns ensamstående med flera barn och NOLL avlastning. Det är naturligtvis inte optimalt, men måste man så måste man. NI måste däremot inte ställa upp så ofta bara för att barnbarnets andra familj inte gör det. Ibland ja, särskilt om er äldsta dotter har ställt upp för sina syskon. Men känner ni att ni inte orkar, är det så.

    Vi är två vuxna som har tagit hand om våra två barn nästan helt själva. Visst, vi har haft viss avlastning, men inte så mycket, särskilt inte när barnen var små. Man dumpar inte två livliga tvillingar på sina pensionerade föräldrar hur som helst. Ni är yngre, men just därför jobbar ni fortfarande, plus att ni har egna hemmavarande barn. Jag gissar att ni är runt 50. Ni orkar förmodligen mer än en genomsnittlig 70-åring, men har å andra sidan fullt upp själva. 

  • fjanten
    Anonym (att våga se) skrev 2023-01-02 15:37:55 följande:
    Jag tycker det är ett väldigt bra steg att faktiskt SE att ni inte riktigt känner er bekväma med MÄNGDEN barnpassning som ni ställer upp på.

    När ni säger ja till barnpassning, så säger ni nej till egen makt över er tid och även till den återhämning som ni faktiskt behöver. Dessutom MISSAR er dotter att planera för ett hållbart vuxenliv, eftersom hon räknar med att ni finns tillgängliga, när ni faktiskt inte gör det.

    Jag tänker att ni faktiskt målar in er i ett hörn genom att finnas tillgängliga. Att du dessutom tror att barnvaktandet är en förutsättning för relation... är ju en varningsklocka. Ni har ju fyra barn till, varav en som är 7 år att ta in i beaktande. Att låta äldsta barnet ta för sig blir olyckligt. 

    Börja med att faktiskt stå upp för ert inre "ja till annat" och sätt igång och öva på att säga nej. Troligen har ni det i er, eftersom ni har 5 barn... Nån gång var de ju tre år och nån gång var ju flera av dem i tonåren.
    Precis detta!

    Plus TS att era andra fyra barn kanske också skaffar ett antal barn. I det läget kan ju de andra barnen känna avund om inte ni ställer upp med passning med deras barn i ungefär samma mängd som äldsta systern har haft. Det blir många år med mycket passning! Inte rimligt alls. Därför är det nog ganska vettigt att redan nu sätta en nivå som är betydligt mer "kris"-baserad (nåja, kanske att ni vill passa mer än så, men mer åt "när det finns ett rimligt behov av passning"-hållet), så ser också era andra barn att ja, ni ställer upp, men det ska inte vara för minsta lilla - ni behöver tid för återhämtning, fritid, varandra.
  • Anonym (Otacksam dotter)

    Vid lång ledighet kan man använda föräldradagar samt man kan också anpassa barnets vistelse på förskolan genom att ta ut föräldradagar på 25-50% då och då. Om man tar vab mycket  just nu då gör det inget att barnet är på förskolan när barnet är frisk eftersom man är hemma med barnet ändå vid minsta förkylning osv 

  • Anonym (Otacksam dotter)

    Men jag förstår ungdomar att det är mysigt och bra när det finns avlastning och ni ska vara tacksamma att de inte ber er att ta hand om ett sjukt barnbarn dvs ersätter deras VAB.Glad

  • Soppatorsken677

    Svårt det där med barnvakt. Jag tänker att det som huvudregel måste vara så att föräldrarna själva tar hand om sina barn, men det är ju en fantastisk tillgång att veta att man alltid kan få hjälp i KRIS av sina föräldrar. 


    Min svärmor har hjälpt mig oerhört mycket genom åren, men hon har gått i pension och jag kan knappt hindra henne från att hjälpa till. 


    I ert fall så låter det ju som att ni aldrig pratat om vad som gäller och i vilken utsträckning ni kan ha möjlighet att hjälpa till. Jag tror att er dotter tänker att ni ändå har hela huset fullt med ungar och att en till inte spelar roll.

    Troligen har ni varit alldeles för tjänstvilliga och glada så varför skulle hon tro att ni inte ville ha barnet? Säg till henne att det inte passar nästa gån mest för att börja träna på att säga nej.

  • Anonym (korven)
    Stiffy skrev 2023-01-01 19:01:13 följande:

    Magnus: Ja det är nog ett fel man ofta gör och en strategi en del frågeställare har, att man får frågan när man är oförberedd och ger ett för hastigt svar. Det brukar ju inledas med "ska ni vara lediga över jul? Ja men då kan ni passa Pysen?" Vi tänker lika och vill samma sak men är lite olika bra på att tänka efter innan man svarar.

    Tidigare brukade jag fråga en kollega på jobbet som bor nära mig; "ska du hem efter jobbet? Vad bra får man åka med?" Jag tänkte inte ens på att jag fångade honom i en fälla. Då blir det ju svårt att säga nej om man bara inte har lust av någon anledning. Jag har tänkt på det på senare tid när jag själv får sådana frågor.

    För vårt bekymmer är ju, att ja, vi är lediga i tre veckor och har ingenting för oss. Vi ska sova länge och äta frukost långsamt men vi har ingen lust/orkar inte passa barnbarnet x antal hela dagar medan föräldrarna jobbar. Visst, det är inte juste mot så små barn att behöva byta dagis ett par dagar med helt ny personal. Det blir som en ny inskolning och då känner man sig bokstavligen som en skit som ens överväger att säga nej.

    Stort tack för alla svar så långt och så många seriösa, fantastiskt!


    Om man skjuter länge på en konflikt kan man reagera på den precis när timingen inte är bra. Att barnet ska behöva skolas in på en annan förskola låter rätt osjysst, där borde ni faktiskt hjälpa till. Men alla andra gånger under terminen kanske ni borde sagt nej.

    Det låter som alla i er familj är lite omogna. Ni som föräldrar till er dotter måste ju bestämma er för hur ni vill ha det och hur ni vill ställa upp. Tex att de alltid meddelar minst 2 veckor i förväg om de behöver hjälp så länge det inte är akut.
    Tex så vet man ju redan i början av terminen när förskolan är stängd. Då kan ni ju säga till er dotter att ni vill veta sådant redan i början av terminen, just för att inte hamna i läget "ska du hem, vad bra får man åka med?" och bli tagna som gisslan. Rimligen har er dotter och partner föräldradagar kvar just för tillfällen då fsk är stängd.

    Med detta vill jag ha sagt att just nu beter ni er lika omoget som dottern. Ni får helt enkelt ställa motkrav. Ja, vi kan passa barnet varannan onsdag. Ja, vi finns där när det är kris. Nej, på lov kan vi inte passa barnet generellt alt meddela två veckor innan osv.

    Ta en mogen diskussion med dottern nu.
  • Core

    För det mesta väntar vi på att våra föräldrar erbjuder sig och vill ha ungarna. Skulle ALDRIG räkna in mor och farföräldrar i livspusslet. Visst, nån gång i månaden hör jag efter om det är nått, men aldrig tagit det för givet.

    Jag har barn nu, när jag får barnbarn nån dag ska det vara på en mysig nivå, inget annat.

  • Anonym (Pih)

    När jag läser tråden får jag en känsla av att eran dotter är bortskämd. Det som gör att hon låter bortskämd är två saker:

    1: För det första är det ju att hon verkligen har gått för långt i detta hur ofta hon frågar samt för vilken typ av saker hon frågar om. Man ber inte om hjälp för struntsaker som att det är skönt att barnet går kortare dag bara för att ni slutat tidigt. Aldrig hört på maken. Så frekvensen och anledningarna är helt uppåt väggarna. Hon vet ju också att ni jobbar och har egna småbarn. Hon måste ju ha fått nåt helt fel tänk i huvudet. Man ber ju inte någon som har mer att göra än en själv om hjälp för stuntsaker. 

    2. Det andra som gör att hon låter bortskämd är det faktum att ni är rädda att säga ifrån. Har ni generellt under uppväxten haft svårt att säga nej till henne eftersom ni har så svårt att säga nej nu? För det låter lite som att hon är van att få det hon vill ha eftersom ni är rädda för hur hon skulle reagera om ni sa ifrån. 

  • Anonym (Fanny)

    Detta är ju stor skillnad på att vara morförälder och jobba heltid och ha ett eget barn i ung ålder än att vara pensionär med massor av tid över till barnbarnen. 


    Det måste ni förklara för henne. Ni är minst lika trötta som hon eftersom ni lever under samma förutsättningar. 

  • Stiffy

    Jag vill tacka för era svar och erfarenheter, det stärker en verkligen i hur man bör göra. Vi har lite att jobba med.

    Som någon skrev, vi är kanske lite "omogna" eller konflikträdda. Vår dotter är lättsårad och det har helt klart gjort att vi dragit oss för att säga nej och istället sagt ja och lite bitit ihop. Och som någon annan skrev, våra 4 andra barn kommer helt säkert också skaffa barn framöver och då vill vi gärna räcka till till alla Lika mycket.

    Min stora uppskattning för den trevliga tonen. Inte en enda onödig kommentar, olika åsikter kan man ha ändå.

  • Anonym (Tidsbegränsning)

    Min pappa har vaktat mina barn i princip varje dag från att dom föddes ungefär. Jag har hästar och vi driver ett lantbruk så det måste ju skötas.
    Men min pappa satte en tidsgräns på två timmar. Sen var hans ork och nerver slut. Barnen var väldigt vilda och intensiva när dom var små. 
    Höll jag inte tiden på exakt två timmar blev han skitförbannad.


    Men jag lärde mig att effektivt använda dom där två timmarna. Hann rida två hästar och mocka om jag var riktigt snabb.
    Nu är barnen tonåringar och har världens finaste relation till sin morfar. Dom säger att han både är som en förälder och en bästa kompis. 

  • Anonym (Pih)

    Ni måste lärare er skilja på när det är vettigt och ovettigt att säga nej till barnvakt.

    När det är jourdagis kan det ju vara vettigt. Men när ni har ledig dag/halvdag och barnet har tillgång till sin vanliga barnomsorg är det ovettigt. 

    Man måste inte alltid vara hundra procent ärlig heller. Vid något tillfälle när hon frågar skulle ni ju bara kunna säga att ni har planer/ärenden/måste städa. Att ni är trötta och behöver sovmorgon är en väldigt bra ursäkt som ju är sann dessutom.

    Jag förstår att det inte är kul att svara att man inte har lust. Men att man inte orkar eller har planer kan hon väl ändå inte bli stött över?

    Börja med att sitta ner du och din fru och kom överens om hur ni vill ha det. 

    Nästa steg är ni alltid hädanefter aldrig ger svar direkt till er dotter. När hon frågar svarar ni att ni ska kolla upp det och återkomma. 

    Sedan, när ni hamnar på en nivå som ni vill ligga på, så vore det ju trevligt också om barnvakt inte alltid var något eran dotter bett om. Utan att ni kanske kunde planera in något med barnbarnet som ni själva tog initiativ till. Tex att "den dagen har vi semester och tar gärna lillen". Så att ni känner att det kommer från er på ett sätt som ni kam styra. Då blir det ju kanske inte heller lika jobbigt att tacka nej till någon annan dag som inte passade er.

    Om ni tex vet att ni ska vara lediga på sportlovet. Då är det enklare att förekomma henne och säga med lång framgörhållning att "vi är lediga den veckan och tar honom gärna mån--tid men resten av veckan har vi lite att pyssla med så då får ni kolla upp en annan lösning". Då vet hon också med god framförhållning. 

  • Anonym (Ö)

    Det är inte mor och farföräldrars skyldighet att passa barnbarn - jag tycker det är fräckt av barn att ta detta för givet. Visst, trevligt med föräldrar som engagerar sig men inget som man kan räkna med

Svar på tråden Passning av barnbarn känns som ett krav?