Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

    Min son är kortvuxen, kan jag hjälpa honom växa?

    Tow2Mater skrev 2023-01-02 02:10:56 följande:

    Dricka (ko)mjölk

    nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-6-28


    Ja, det finns en hel del studier som påvisar att barn som dricker mycket mjölk blir längre.
    Vitamin D är också viktigt eftersom brist på vitamin D gör att man inte kan ta upp tillräckligt med kalcium, du ger väl pojken vitamin D dropparna ?


    Läkare Lars Gelander har studerat fenomenet att barn växer mer på sommaren och framför allt på molnfria dagar, han har doktorerat på detta.

    Så se till att han äter mycket och bra, mjölk, kött, fisk , frukt och grönt. Ge vitamin D droppar och se till att han får vara ute mycket.

    Mina tvillingar var små, vi var en sommar på solsemester på Rhodos två veckor med all inclusive, de var sju år och fick äta så mycket glass de ville och sola och bada , oj vad de växte! Anekdot från mitt liv, jag vet , men läs om Lars Gelanders forskning!

  • TvillingmammaVästgöte
    Dustpuppy skrev 2023-01-02 10:13:42 följande:
    Inget fel med att vara kort, men barn som avviker från sina tillvxtkurvor kan ha någon sjukdom som orsakar det. Min unge har astma och innan vi fick hjälp av BUM så störtdök viktkurvan och längdkurvan planade ut. Ändringar i kurvorna kan alltså vara en indikation på något som är fel.
    Ja, det är därför som barnläkare är så noga med att följa barnets tillväxtkurva.
    TS, äter barnet bra, hur är det med vikten, är den också låg?
Svar på tråden Min son är kortvuxen, kan jag hjälpa honom växa?