• Wed 4 Jan 2023 09:47
    3118 visningar
    10 svar
    10
    3118

    Orolig för barn som ska börja skolan

    Sazzo88 skrev 2023-01-04 00:39:35 följande:
    Orolig för barn som ska börja skolan

    Hej,jag har börjat tänka på hur starten inför skolan kan tänkas bli för min dotter som börjar förskoleklass till hösten.
    Hon är en känslig tjej som kräver en del kontinuitet och rutiner i hennes vardag.  Tex vem som hämtar/lämnar på förskolan osv. Det tar en viss tid för henne att skapa en relation och anknytning med nya personer som i detta fallet blir lärarna på skolan. Hon är beroende av kända pedagoger nu på förskolan. Annars kan hon bli ledsen och något orolig. 


    Jag kan redan nu föreställa mig att det kommer bli tufft för henne att vara både på fritids samt skola. Hon behöver få bli trygg i den nya klassen samt lärare först och deras rutiner. Annars skulle det förmodligen bli kaos.

    Men hur löser jag detta? Jag kan inte ta ut såpass mycket semester. Möjligtvis att jag kan ta ut föräldraledighet för min yngsta dotter men att vara borta från förskolan såpass länge känns inte heller bra.

    Då jag jobbar på förskola kan jag inte anpassa mina arbetstider. Finns det någon annan ersättning eller lösning? 


     Örjan bli stressad över denna situatio. 

    Mvh 


    Hon kan börja på fritids och ha inskolning där först.
Svar på tråden Orolig för barn som ska börja skolan