Inlägg från: Stooler |Visa alla inlägg
  • Stooler

    Hur motiverar man lärande?

    Jadu, det känns det som att många lärosäten också har snöat in på det digitala. Jobbade som lärare fram till 2021 men klev sedan av. Skolan jag jobbade på sista åren marknadsför sig som en digital högstadieskola och i princip all teoretisk undervisning sker via lap-top. Pennor är om inte förbjudna så väldigt sällsynta.

    Det är en klart bidragande orsak till de usla svenska Pisa-resultaten, det är jag helt övertygad om! När kidsen går ut 9:an kan de knappt stava, vokabulären knapphändig och inlärningen bristfällig. Många lektionsuppgifter i t.ex språk bygger inte längre på tragglande av grammatik som förr utan numera får de oftast sökuppgifter och Googlar fram svaren och klipper ut och klistrar in. På det sättet försvinner läroprocessen med att själv skriva svaren, vilket sen ofta innebär att dessa är bortglömda vid lektionens slut.

    De praktiska ämnena börjar också bli infiltrerade av datoranvändning även om slöjdämnet klarar sig bättre än andra ämnen.

    Så, en högstadie-elev tillbringar 5-6 timmar/dag framför en skärm i skolan. Då räknar jag med rasterna då laptopen byts ut mot en telefon. Lägger man sedan till de timmar de har utanför skoltid så finns det säkert ungdomar som tillbringar 12-14 timmar dagligen framför en bildskärm.

    Tycker det är konstigt att inte fler föräldrar reagerar som TS...

  • Stooler
    Remer skrev 2023-01-06 12:57:37 följande:

    Intressant skrivet.


    Men om vi ponerar att man inte kan stoppa skärmtiden, att den är oundviklig, hur kan man då använda den för att skapa engagemang, motivation och förhoppningsvis lärande ? Det är det jag och några vänner börjat diskutera.


    Om inte skolan lyckas värst bra, hur skall du och dina vänner göra det?
  • Stooler
    Tow2Mater skrev 2023-01-06 18:38:08 följande:
    Läroplikt hemma och inte skolplikt?
    Så föräldrarna skall utbilda sina barn hemma? Med digitala hjälpmedel? Glad Skolan kom till en gång för länge sedan just för att de flesta föräldrar varken hade tid eller kompetens att utbilda i något som de själva fått utbildning i. Både ämnen och pedagogik!
  • Stooler
    Anonym (förälder) skrev 2023-01-06 18:54:27 följande:

    Mitt barn var hemma större delen av högstadiet och tentade av ämnena sista året - fick A i nästan alla ämnen utan att ha deltagit i undervisning. Jag tror faktiskt inte att hen är extremt udda egentligen.


    Ditt barn är helt unikt enl. statistik som av tagits fram av en arbetsgrupp av speciallärare. Det är ca 3% av alla "hemmasittare" som blir godkända i grundskolan överhuvudtaget.
  • Stooler
    Anotherone skrev 2023-01-07 08:10:26 följande:
     Vi tar gärna reda på saker tillsammans och ibland är google/dator helt klart bättre än gamla böcker. När kriget i Ukraina bröt ut tex så pratade vi om geografin och kollade i en gammal atlas där det var uppenbart efter ett par minuter att SÅ ser det inte ut idag Så då fick vi använda en annan källa!
    Att söka reda på fakta innebär inte automatiskt att man lär sig något annat än hur man gör en Googlesökning. Dvs, risken att man glömmer varför man sökte eller inte minns svaret är väldigt stor. Tro mig, samma sak händer på lektionerna!

    Jag började vackla i mitt lärarkall för 7-8 år sedan. 85-90% av det som lärs ut i grundskolan kommer egentligen aldrig till användning i yrkeslivet om vi undantar basala saker som läsa, skriva, räkna och språk generellt. Jag tänker, bygger man sedan på dessa delar med praktiska ämnen, slöjd och bild för andra hjärnhalvan och för motoriken. Hemkunskap för att kunna laga mat, göra en budget osv. Gymnastik/Idrott för hälsan. Det skulle i princip kunna omfatta de 6 första skolåren för alla barn. Då skulle datorn lättare kunna funka som hjälpmedel för de teoretiska ämnena.

    I 7:an fyller man på med alla läsämnen, Historia, Geografi, SO, Religion, gör Fysik, Kemi osv till mera praktiska ämnen än idag för att få eleverna intresserade. Sista 2 åren får de välja ur paletten av ämnen som de vill förkovra sig i. Där kan datorer göra betydligt mer nytta, det är iaf min åsikt. Klassisk inlärning i de basala, nödvändiga ämnena. Där det är fokus på pedagogik och lärare helt enkelt. I läsämnena finns det sen stort utrymme för datorstöttat, eget lärande.

    My few cents...
Svar på tråden Hur motiverar man lärande?