Stooler skrev 2023-01-07 22:15:40 följande:
Att söka reda på fakta innebär inte automatiskt att man lär sig något annat än hur man gör en Googlesökning. Dvs, risken att man glömmer varför man sökte eller inte minns svaret är väldigt stor. Tro mig, samma sak händer på lektionerna!
Jag började vackla i mitt lärarkall för 7-8 år sedan. 85-90% av det som lärs ut i grundskolan kommer egentligen aldrig till användning i yrkeslivet om vi undantar basala saker som läsa, skriva, räkna och språk generellt. Jag tänker, bygger man sedan på dessa delar med praktiska ämnen, slöjd och bild för andra hjärnhalvan och för motoriken. Hemkunskap för att kunna laga mat, göra en budget osv. Gymnastik/Idrott för hälsan. Det skulle i princip kunna omfatta de 6 första skolåren för alla barn. Då skulle datorn lättare kunna funka som hjälpmedel för de teoretiska ämnena.
I 7:an fyller man på med alla läsämnen, Historia, Geografi, SO, Religion, gör Fysik, Kemi osv till mera praktiska ämnen än idag för att få eleverna intresserade. Sista 2 åren får de välja ur paletten av ämnen som de vill förkovra sig i. Där kan datorer göra betydligt mer nytta, det är iaf min åsikt. Klassisk inlärning i de basala, nödvändiga ämnena. Där det är fokus på pedagogik och lärare helt enkelt. I läsämnena finns det sen stort utrymme för datorstöttat, eget lärande.
My few cents...
Att lära sig googla betyder inte att man lär sig något, det håller jag absolut med om! Jag ville bara dra ett exempel för jag vet att jag och min familj framstår som extrema bakåtsträvare i bekantskapskretsen då vi begränsat rätt mycket av det digitala och är uttalat emot digitala läromedel. Som slöseriet med 1:1 tex. Det är väl fint om det finns tillgång till datorer eller paddor i skolan, att använda där det är lämpligt. Och att låna hem för den som inte har en dator om man ska skriva text. Men då är det avgränsade uppgifter och det betyder inte att man måste ha hela klassuppsättningar från åk4. Det är ett sånt slöseri. Och lägg därtill att man sällan begränsar det som barnen kommer åt.
I övrigt håller jag med dig, det är mycket man lär sig i skolan som man inte vet varken då eller senare varför man egentligen lärde sig det. En del behövs som byggsten för att kunna ta till sig annat senare, att ha något att binda upp informationen på. Det upplever jag saknas när barn får till sig att de ska använda nätet till att söka fram brottstycken av saker. De får inget grepp om helheten. Var i historien ska den här händelsen in? Till vad kan jag relatera det som hände här eller där. Världskrigen, industrialiseringen, urbaniseringen... det hänger liksom ihop.
Och lärare måste få mer stöd för sin profession. Lärare har gått utbildning och lärt sig om pedagogik och lärande. Där är Finland ett föregångsland, läroplaner etc har kopplats loss från politiken och sköts av en annan instans.