• Thu 5 Jan 2023 13:38
    1775 visningar
    7 svar
    7
    1775

    Språkresa

    AnnaSturesson skrev 2023-01-04 22:22:58 följande:
    Språkresa

    Min dotter är intreserad av att åka på språkresa.
    Någp som har haft ungdommar som varit i väg?
    Är det värt det? Blir språket bättre? Syns det på betyget mm?
    Vilken ålder är lämpligt att åka?

    Tror inte det är någpn ide att man svarar om man själv var i vag för 30-40år sen :)


    Min son var på språkresa i en europeisk storstad för några år sen. Tre veckor efter nian. Gick från att haft svårt att hänga med i språket till att få A i moderna språk i gymnasiet, och dessutom massor av upplevelser och ökat självförtoende, han åkte med EF och vi är väldigt nöjda med resan. Det enda negativa var att det var väldigt dyrt.
  • Thu 5 Jan 2023 13:47
    #6

    EF har väldigt mycket högre standard idag än hur språkresor var förr. Väldigt mycket aktiviteter och mycket personal. Ungdomarna har ganska lite fri tid, just för att de inte skall bli problem. De hade både en ledare från Sverige och även massor av lokala ledare och professionella lärare. Men det är också dyrare än det var förr. STS bedömde vi ha lägre kvalitet så vi valde EF.
    De flesta eleverna är inte från Sverige, utan från välbärgade familjer från andra länder. Det är bara ungdomar från välbärgade familjer, enligt min erfarenhet. Jag har ett annat barn som åkte med EF till ett annat land och det var lika bra. Men också dyrt.

  • Thu 5 Jan 2023 14:06
    #7

    EF har strikta regler. Blir man påkommen med att dricka alkohol blir man hemskickad på föräldrarnas bekostnad. Det hände en svensk i min sons grupp. 

Svar på tråden Språkresa