• Friger

    Tips på bilbarnstol för 3-åring!!!

    Jag vet vad de säger, bakåtvänt tills de är 4 år. Men det är ju hysterisk. Har de testat att pressa ner en 4-åring i en bakåtvänd bilstol? Det blir ju som att pressa in en vuxen Schäfer i en kattbur.

    Jag har bälteskudde med ryggstöd som styr in säkerhetsbältet rätt. Enkel att byta bil med också.

    Min yngsta son har precis fyllt tre. Han är omkring 110cm och väger ca 20kg.

  • Friger
    EbSmith skrev 2023-01-08 12:44:10 följande:

    Tycker 2000 är mycket pengar när den redan är använd. Måste va säkrare att köpa en ny, billigare modell som garanterat inte är krockad med och/eller för gammal i så fall, men det finns kanske inte :(


    Tror också att det går att pruta mycket på begagnatmarknaden för bilbarnstolar. De flesta köper ju nytt pga att den inte ska vara krockad eller för gammal.

    Undrar för övrigt hur vanligt det är att en krockad barnstol säljs och hur mycket det skulle påverka säkerheten om det inte syns?

    Det är ju plast... Är den inte synligt skadad tror jag egentligen inte att det är några problem med att använda en sådan om du nu skulle råka ut för den stolen på miljonen som säljs begagnad krockad.
  • Friger
    EbSmith skrev 2023-01-08 12:51:26 följande:
    Oj, det där likställs med mord på familjeliv! I allafall om du är mamman. Skämtosido, men används bilbältet över både stolen och ungen då eller sätter man fast stolen separat på nåt sätt?
    Haha jag vet. Men lugnt i mitt fall, jag är pappan, har frikort på dumheter!

    Såg nu när jag sökte att en del skriver att du ska ha ungen i bakåtvänt ända till 6-7 -års åldern. Snacka om skrivbordsprodukt. Det går ju inte.

    Har en bälteskudde med ryggstöd och sak mellan benen som du trär bältet emellan. Inget iso-fix. Du sätter bara in den på en plats sen trär du in bältet i den.

    Typ sådan här men lite mindre avancerad. Min är några år gammal. Var ett annat barn som hade den innan.

    www.babymarkt.se/britax-bilbarnstol-kidfix-iii-m-moonlight-blue-a248183.html


Svar på tråden Tips på bilbarnstol för 3-åring!!!