• RG85

    Viktuppgång i vecka 20.

    Hej alla goa,
    Jag är gravid i vecka 20 och är givetvis glad för det! Det som dock oroar mig är att jag redan gått upp 6 kg. Då det är min första graviditet har jag svårt att veta om det är normalt eller inte. Jag är en 36 årig kvinna som tränar 3-4 gånger i veckan och äter hälsosamt (mycket sallader, och väldigt sällan skräpmat). Trots att jag äter precis likadant som jag gjort innan graviditeten har jag alltså gått upp i vikt. Jag var aningen underviktig när jag blev gravid, men oroar mig ändå.

    Hur mycket gick ni upp i vikt lagom till vecka 20? Hur mycket gick ni sedan upp mellan vecka 20-30? Och vad landade det hela på i slutändan? Var det sedan svårt att gå ner i vikt efter förlossningen?

  • Svar på tråden Viktuppgång i vecka 20.
  • Anonym (Minst)

    Minns inte exakt, men åtminstone 6 kg. Blev 18 kg totalt med första barnet och 17 med andra. Tror det var med andra jag hade gått upp 8 kg v.22. Gick däremot knappt upp på slutet då pga dålig aptit.

  • RG85
    Anonym (Minst) skrev 2023-01-09 15:52:14 följande:

    Minns inte exakt, men åtminstone 6 kg. Blev 18 kg totalt med första barnet och 17 med andra. Tror det var med andra jag hade gått upp 8 kg v.22. Gick däremot knappt upp på slutet då pga dålig aptit.


    Tack för ditt svar! Får man fråga om förlossningen gick bra och om det var svårt att gå ner i vikt efter förlossningen?
  • Snäckan92

    Jag gick upp 8 kg tom v 20.
    Totalt 20 kg.Barnet vägde 3,4kg när det föddes :)



    ifogar en graf över mim vikt min förra graviditet.

  • RG85
    Snäckan92 skrev 2023-01-09 16:00:31 följande:

    Jag gick upp 8 kg tom v 20.
    Totalt 20 kg.Barnet vägde 3,4kg när det föddes :)

    ifogar en graf över mim vikt min förra graviditet.


    Så snällt att du svarar! Får jag fråga om du åt på ett särskilt sätt eller om du åt normalt? Var det svårt att gå ner i vikt efter graviditeten? Då jag är lite åt det kortare hållet syns det ganska tydligt på mig när jag går upp i vikt, vilket oroar mig.
  • Anonym (Minst)
    RG85 skrev 2023-01-09 15:55:05 följande:
    Tack för ditt svar! Får man fråga om förlossningen gick bra och om det var svårt att gå ner i vikt efter förlossningen?
    Nja, första blev ks så inte bra. Hade gått ner allt när jag blev gravid med andra efter 11 månader. Kanske tog 8 månader?  Andra var katastrofsnitt så vi höll båda på dö. Gick ner 14 kg på en gång. Resten satt som berget. Gick ner 1 kg per år! Sen "lossnade" det och jag gick ner 10 kg till. Så nu väger jag som före jag började försöka få barn.
  • Gasellen87

    Jag har gått upp 22-25 kg i alla mina fyra graviditeter. Har aldrig haft några större problem att gå ner allt igen och har aldrig känt någon stress över det. Min kropp verkar gå upp mycket i vikt och det spelar ingen roll hur jag äter eller rör mig för jag har ?tvingats? testa båda. Förlossningarna har gått bra och barnen har vägt mellan 3465-4075 gram. 

  • RG85
    Anonym (Minst) skrev 2023-01-09 18:07:24 följande:
    Nja, första blev ks så inte bra. Hade gått ner allt när jag blev gravid med andra efter 11 månader. Kanske tog 8 månader?  Andra var katastrofsnitt så vi höll båda på dö. Gick ner 14 kg på en gång. Resten satt som berget. Gick ner 1 kg per år! Sen "lossnade" det och jag gick ner 10 kg till. Så nu väger jag som före jag började försöka få barn.
    Så trist att det inte alls var trevliga upplevelser med kejsarsnitten :( 
  • RG85
    Gasellen87 skrev 2023-01-09 18:09:24 följande:

    Jag har gått upp 22-25 kg i alla mina fyra graviditeter. Har aldrig haft några större problem att gå ner allt igen och har aldrig känt någon stress över det. Min kropp verkar gå upp mycket i vikt och det spelar ingen roll hur jag äter eller rör mig för jag har ?tvingats? testa båda. Förlossningarna har gått bra och barnen har vägt mellan 3465-4075 gram. 


    Tack för ditt svar! Intressant ändå att kroppen går upp det den vill gå upp. Har hört en annan person säga samma sak.. Får man fråga hur lång tid det tog för dig att gå ner i vikt efter förlossningarna?
  • Anonym (****)
    RG85 skrev 2023-01-09 15:47:30 följande:
    Viktuppgång i vecka 20.

    Hej alla goa,
    Jag är gravid i vecka 20 och är givetvis glad för det! Det som dock oroar mig är att jag redan gått upp 6 kg. Då det är min första graviditet har jag svårt att veta om det är normalt eller inte. Jag är en 36 årig kvinna som tränar 3-4 gånger i veckan och äter hälsosamt (mycket sallader, och väldigt sällan skräpmat). Trots att jag äter precis likadant som jag gjort innan graviditeten har jag alltså gått upp i vikt. Jag var aningen underviktig när jag blev gravid, men oroar mig ändå.

    Hur mycket gick ni upp i vikt lagom till vecka 20? Hur mycket gick ni sedan upp mellan vecka 20-30? Och vad landade det hela på i slutändan? Var det sedan svårt att gå ner i vikt efter förlossningen?


    Jag är i vecka 37+0 idag och har gått upp 13 gravid-kg hittills. Sista två månaderna har jag inte kunnat röra på mig särskilt mycket pga lågt placerad placenta med blödningar, samtidigt har jag varit extremt hungrig hela graviditeten och ätit därefter :D Har planerat snitt om 3 dagar så då får vi se hur stor lilla bebisen är!

    Men viktuppgången är nog väldigt olika, jag vägde ca 70kg när vi startade vår ivf behandling, bara under behandlingen (30 dagar ca) gick jag upp 4 kg(!!). Sen från inskrivningen till nu (själva graviditeten) har jag gått upp 13kg. Så enligt barnmorskan är viktuppgången totalt 13kg, men för mig personligen anser jag den vara 17kg.

    Lycka till med graviditeten!
  • Cereal Killer

    Min viktuppgång har sett ut som i denna graf med båda barnen. Rätt jämnt uppåt och snabb nedgång efteråt. Gick upp 25 respektive 17 kg. BMI ca 19-21 innan och efter graviditeterna.


    Snäckan92 skrev 2023-01-09 16:00:31 följande:

    Jag gick upp 8 kg tom v 20.
    Totalt 20 kg.Barnet vägde 3,4kg när det föddes :)



    ifogar en graf över mim vikt min förra graviditet.


  • Anonym4848

    I vecka 19+4 hade jag gått upp ca 4 kg, v. 27+0 10 kg, föddes i v. 38+5, då hade jag gått upp 14 kg. Gick ner mycket direkt efter förlossningen (kunde ha mina vanliga jeans 1 vecka efter) och sen lite successivt. Vägde mig inte sen på ett tag men när dottern var 9 månader vägde jag 2 kg mindre än när jag blev gravid.

    Normalviktig, äter hyfsat men Godis osv, äter vad jag vill men inget galet typ. Tränar inte, varken innan eller efter. Ammade inte heller. Kroppen är otrolig!

  • Gasellen87
    RG85 skrev 2023-01-09 19:01:26 följande:
    Tack för ditt svar! Intressant ändå att kroppen går upp det den vill gå upp. Har hört en annan person säga samma sak.. Får man fråga hur lång tid det tog för dig att gå ner i vikt efter förlossningarna?

    Med ettan rasade allt av inom 3-4 månader. Rörde på mig mycket, långa promenader varje dag. Hade en riktig vagnbebis. 


    Med tvåan var det samma sak, tog ev något längre tid men var nere på startvikt inom 6-7 månader. Han ?åt? upp mig. 


    Med trean var det segare, hade fortfarande några kg plus när jag blev gravid med fyran då var han 15 månader. Men hade inte samma tid att röra mig och åt inte särskilt bra heller. 


    Fyran är 10 månader nu och jag har inte vägt mig regelbundet men på efterkontrollen hade jag gått ner 13 kg och när hon var 8 månader vägde jag 6 kg mindre än jag gjorde vid inskrivningen. Jag har inte rört på mig spec mycket nu eller ätit på något speciellt sätt. Men denna gång ramlar kilon av betydligt enklare än med trean.  

  • svansmamman

    Jag vet dessvärre inte vad jag vägde i vecka 20 men i vecka 30 hade jag gått upp 7 kg från invägningen. Det kanske inte låter så mycket, men då hade jag första typ 20 veckorna gått ner 12 kg pga mitt illamående (kräktes dock max en handfull gånger). Jag uttryckte min oro för min snabba viktuppgång för min BM, men hon var tydlig med att jag inte skulle tänka på detta utan ?tvingade? mig att sluta väga mig hemma. Det gjorde jag givetvis inte, utan spenderade en hel del tid åt att fundera över min vikt. Jag var aldrig orolig för att gå upp i vikt, utan att jag gjorde det av fel anledning. Jag ville liksom inte att viktuppgången skulle bero på att jag käkade mangosorbet varje kväll, utan i så fall att det var kroppens sätt att lagra det bebis behövde - om du förstår hur jag menar. 

    Totalt från invägning till ?mål? gick jag upp typ 10 kg. Bebis vägde 3,8 kg. Inom 1-2 månader från förlossningen hade jag gått ner all vikt jag gått upp och stod åter på invägningsvikten. Idag, 6 månader efter förlossningen, väger jag väl en 8-10 kg mindre än jag gjorde innan jag blev gravid. 


    Jag är rätt kort, 165 cm, men har alltid varit rätt smal. Jag rör mig mycket då jag har aktiva hundar, men jag tränar inte i övrigt eller tänker något speciellt på kosten. Just detta med vikten är något jag haft en lite ohälsosam relation till, om än det aldrig varit i form av en ätstörning. 

    Jag tror inte du behöver oroa dig för viktuppgången nu. Om du äter bra och rör på dig så är allt säkerligen som det ska. Sen är jag ju av uppfattningen att det är väldigt normaliserat med att gå upp mycket i vikt under en graviditet, medans går man upp lite mindre får man onda ögat. Min viktuppgång på 10 kg räknades av vården som för lite, men för min kropp och för bebis var det tillräckligt. Trots att jag ?bara? gick upp 10 kg märkte jag av vikten tydligt i exempelvis knäna, så jag vill inte ens tänka på hur det blivit om jag gått upp ännu mer. Troligtvis hade jag haft svårt att röra på mig alls, och då hade väl vikten skjutit i höjden. 🤷?♀️

  • Anonym (111)

    Jag är i v. 36+3 och har gått upp typ 12 kg. Gick upp en hel del snabbt i början av graviditeten eftersom jag var tvungen att äta konstant för att hålla illamåendet i schack, och för att det enda jag var sugen på var snabba kolhydrater. Dock lugnade det ner sig när illamåendet gick över kring v.16 och jag började kunna äta normalt igen. Nu i sista delen har det inte funnits så mkt plats i magen så äter mindre portioner och det verkar inte som att jag lägger på mig lika mkt trots att jag inte är så aktiv nu. Det tar ju mkt energi bara att skapa och bära barnet ändå.

    Har ätit väldigt hälsosamt innan och tränat yoga regelbundet, samt har en aktiv hund som får långa promenader. Under graviditeten har jag helt klart ätit mer onyttigheter, men fortsatt hälsosamt, tränat mer sällan och då i lugnare former, inte gått lika långa promenader, men tycker ändå kroppen har känts bra utan några större krämpor och tycker heller inte att jag ser så mkt större ut utöver den stora magen och de fylliga brösten.

    Jag har gjort och ätit det jag känner för, liksom litat på att kroppen vet vad den behöver. Jag har dock alltid haft lätt för att hålla en stabil vikt och förväntar mig att kilona kommer att försvinna sedan med fortsatt hälsosam kost och normal aktivitet. Har nog haft en väldigt avslappnad inställning till min viktuppgång och aldrig känt mig så vacker som nu. Försöker att njuta av alla mysiga kurvor medan jag har dem :)

  • Snäckan92
    RG85 skrev 2023-01-09 16:05:54 följande:
    Så snällt att du svarar! Får jag fråga om du åt på ett särskilt sätt eller om du åt normalt? Var det svårt att gå ner i vikt efter graviditeten? Då jag är lite åt det kortare hållet syns det ganska tydligt på mig när jag går upp i vikt, vilket oroar mig.
    Jag åt som vanligt ungefär. Lite mer småätande, men försökte hålla mig till frukt, en macka, flingor etc. Inte bara en massa godis dvs  :)

    Mina kilon trillade av enkelt efter och nu, innan jag blev  gravid igen (14 mån mellan förlossning och ny graviditet) vägde jag mindre än innan första graviditen.
    Men jag är ganska aktiv av mig, rör mig mycket!
  • Anonym (Saksamma)

    Jag är i vecka 37+3 idag, jag är 169cm lång och min startvikt låg på 50.2kg och ligger idag på 67.5kg, så har gått upp 17 kg än så länge, min bm förklarade att är man underviktig från start så går man oftast upp mer i vikt än "normal viktiga" då man behöver mer fett depåer :) jag började gå upp i vikt först kring vecka 20 och sedan har det bara flygit upp i snabb takt. Äter det jag känner att jag vill äta då jag har haft problem med mat förr och inte vill komma tillbaka till fel tankesätt igen. Hade panik över viktökningen i början men ju mer veckorna gick så struntar jag nu i det, det är ett senare bekymmer 😅

Svar på tråden Viktuppgång i vecka 20.