• Mon 23 Jan 2023 21:36
    2487 visningar
    19 svar
    19
    2487

    Negativt på 5e insättningen, blir aldrig gravid :(

    TBSB123 skrev 2023-01-10 11:48:07 följande:
    Negativt på 5e insättningen, blir aldrig gravid :(

    Vet att det finns så många trådar redan men behöver skriva av mig.
    Idag fick vi beskedet att jag inte var gravid, igen. 


    Jag och min man har försökt att bli gravida sedan september 2020, i mer än 2 1/2 år nu.

    vi påbörjade vår första IVF i februari 2022,

    IVF 1:
    13 ägg ut, 11 var mogna, 2 befruktade.
    en blastocyst 5-dagars till mig ET (inget plus) och en 5-dagars till frysen.
    Gjorde FET efter en månads paus i hormonstimulerad cykel, Inget plus

    IVF 2: Började äta massa olika kosttillskott.
    16 ägg ut, 10 var mogna, 2 st 5-dagars blastocyster, ingen ET då det var risk för överstimulering.
    FET 2, hormonstimulerad cykel - inget plus 
    FET 3, hormonstimulerad cykel, fick prednisolon och trombyl utskrivet - inget plus 

    IVF 3: både jag och min man hade ätit kosttillskott i 3 månader. Fick mycket högre dos menopur.
    22 ägg ut, 16 var mogna, 3 st blastocyster, 2 st 5-dagars och en 6-dagars.


    Senaste:
    FET 4, hormonstimulerad cykel, åt prednisolon, trombyl, vi använde EmbroyGlue, fick dropp Intralipid en vecka innan insättning och samma dag, hade gått på akupunktur i 2 månader inför, fick 2 st 5-dagars blastocyster - inget plus.

    Jag känner mig så sjukt uppgiven, det känns som att vi testat allt nu och de hittar fortfarande inget fel. Jag har gjort ERA-test och hysteroskopi som inte visade något avvikande. 


    Jag har bytt kost efter råden i boken ?It starts with the egg?, äter inte vitt mjöl, potatis, socker eller rött kött.

    Jag har inte druckit koffein eller alkohol senaste 8 månaderna. 

    Både jag och min man äter sjukt mycket olika kosttillskott som ska hjälpa mot infertilitet.

    Jag har varit deprimerad senaste året, ibland mer, ibland mindre, allting kretsar kring var vi är i IVF-processen, när det finns hopp om att vara gravid mår jag bättre, nu idag när minuset kom mår jag fruktansvärt. Jag har sagt upp kontakten med alla mina vänner och familj, jag får bara ångest av att träffa folk. Det känns var som att alla sitter och tycker synd om än, och jag orkar inte höra om folks graviditeter och barn längre. Samtidigt känner jag också sjuk ångest över att jag inte kan glädjas åt andra? Det enda jag gör är att gå till jobbet och låtsas som ingenting och sedan hem till min man. Jag känner mig så sjukt misslyckad och värdelös. Det känns som att hela mitt liv förstördes när det visade sig att vi inte verkar kunna få barn, och Ingen läkare kan förklara varför.

    Är det någon som är i min situation? skulle vara skönt att prata med någon. jag fyller 34 i år och min man 37 år, jag känner sjuk stress att vi börjar bli så gamla och alla runt om oss har bildat familj nu. 


    Jag går hos en psykolog men det känns inte som att han förstår. 


    Tacksam om det finns någon där ute?


    Hej! Jag förstår och vet att det är frustrerande. Jag är lite i samma sits som du, med fyra IVF (uttag) där vi återfört ET vid varje (2 embryon på sista) samt gjort ett FET. Jag har fått plus två av återföringarna men det har inte velat stanna mer än ett par veckor efter det.

    Jag är 38 och min man 29, vi har "inga fel" funna och jag har också nyligen gjort en hysteroskopi där man fann att jag hade en tunn skiljevägg (som man inte vet om den kan ha påverkat eller ej). Vi blev gravida naturligt efter första omgången IVF, bara för att i V7 upptäcka att den var ofostrig. 

    Har du hört talas om Emma och Alice-tester, där man testar bakteriefloran i livmodern? Det är nämligen vårt nästa steg (även ERA). Min läkare (som är fantastisk) säger att det är ganska vanligt bland just oss som har dessa problem med att få det att fästa, att vi har en "hostile environment" - vilket lätt avhjälps med antibiotika om så är fallet! Du kan läsa mer om det här om du vill: EndomeTRIO: Your endometrium matter | ERA, EMMA & ALICE (igenomix.eu) 

    Kram till dig, jag hoppas både du och jag får ett efterlängtat plus snart om du orkar fortsätta kämpa <3 
Svar på tråden Negativt på 5e insättningen, blir aldrig gravid :(