• Memestar

    Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?

    Har en liten fundering som troligen kommer vara känsligt att ta upp med sambon. Det gäller ekonomin med bonus och bio-barn.


    Vi är äntligen spontant gravida i vecka 7+5 efter 2,5år och misslyckade IVFer. Så detta barn är så efterlängtat. 


    Min sambo har 2 barn sedan innan vv och det funkar bra, jag och sambon har delad ekonomi och jag betalar även för barnen när dom är här och allt som rör dem. Det enda som är separat från ?mig? är deras sparkonton. 

    Jag och sambon sparar både gemensamt och separat, men lika mycket varje månad och han sparar då 500kr/månad per barn på sitt egna spar. 
    Även barnens mamma sparar till dem varje månad, inte säker på hur mycket. 


    Nu när vi är gravida så slog mig tanken att om vi sparar 500kr per månad till vårat barn så kommer ju ändå hens syskon att få mer pengar vid 20 år eftersom de även får från sin mamma. Det känns ju orättvist och kommer bli krångligt att göra rättvist! 


    Hur gör ni andra som är i liknande situationer egentligen? 


    En annan grej jag funderade på var med julklappar. Bonusbarnen får julklappar för 2-3000kr var hos oss. Då ska det ju stå för ?hälften? av deras klappar eftersom de har en mamma. Då borde vårat gemensamma barn få för 4-6000kr vilket jag tycker är alldeles för mycket. Jag tycker egentligen max 2000kr för julklappar men har inte vågat säga detta till min sambo för att jag varit rädd att han ska tro att jag inte tyckt mer för att det inte är mina biobarn eller så.

    Vad tänker alla familjelivare om detta?😅🤷🏼?♀️

  • Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?
  • Memestar
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-01-10 17:18:32 följande:
    So what?

    Verkligheten ser ut som den gör och det får ni lära barnen att hantera. Livet är som sagt inte rättvist och om ni inte klarar av att lära barnen det har ni en del att fundera över.

    Ert gemensamma barn har förhoppningsvis intellektuell kapacitet att förstå varför dess halvsyskon får mer pengar eftersom de även har en mamman utanför familjen som sparat åt dem. Vad hon väljer att göra för sina barn har inget med ert barn att göra överhuvudtaget.

    Oj, vad du verkar arg. Förstår inte varför du blir så fruktansvärt upprörd över min fråga? 


    Hade du velat som barn att dina halvsyskon fick dubbelt så mycket kontantinsats som du när du fyller 20. Tycker verkligen inte det är konstigt att man vill att barnen ska få lika mycket. Men det verkar gjort dig otroligt arg..

    Bonusbarnen har en mamma och en pappa, vårat barn. Kommer också ha en mamma och en papp så varför ska vårat barn få mindre? Jag står ju inte för spar-delen till bonusarna, vilket du kanske missat. 

  • Memestar
    Anonym (olika) skrev 2023-01-10 17:18:35 följande:

    Det är ofta olika även för helsyskon. Jag är äldst och när jag var barn studerade mina föräldrar flera år och hade sämre betalda jobb. Det fanns inte på kartan att de skulle kunna spara till mig. När min bror föddes 7 år senare hade de en annan ekonomisk situation - han har därför fått mer sparade pengar än jag. 

    Å andra sidan flyttade jag hemifrån långt före honom och fick hjälp på olika sätt då, medan han flyttade in hos mig först när han flyttade hemifrån och inte behövde pengar eller annan hjälp från våra föräldrar.

    Det blir aldrig millimeterrättvisa och det är inte nödvändigt, det viktiga är att man inte är uppenbart orättvis så som man kan se i en del familjer.

    I min närhet har jag en familj med fyra barn. Föräldrarna har gett bort delar av sommarstugan till två av barnen. Det tredje barnet skulle gärna vilja vara delägare också, men föräldrarna säger nej för då blir det jobbigt med så många delägare. (Det fjärde barnet är ointresserat.) En annan familj köpte lägenhet till dottern när hon ville det, medan sönerna inte fick någon hjälp alls med bostad utan har fått hanka sig fram (i Sthlm).

    Sådana orättvisor är hemska! Men att inte spara exakt på kronan lika till varje barn är typ normalt i mina ögon.


    Jag tycker det är minst lika viktigt att bonusarna får exakt lika mycket som varandra som att vårat barn får det. Just när det gäller lägenhetsinsats borde verkligen alla barnen få samma förutsättningar. 


    Jag skulle aldrig kunna göra så som i dina exempel. Men jag verkar väl vara onödigt rättvis eller något.. 😂

  • Lönnsirap
    Memestar skrev 2023-01-10 16:37:08 följande:
    Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?

    Vad tänker alla familjelivare om detta?😅🤷🏼?♀️


    Det är VIKTIGT att tänka på detta. Att faktiskt inte bars förutsätta att att man kommer undan att prata om det.

    Det blir orättvist att barn med två familjer får "mycket mindre"... och det blir orättvist att barn med två familjer får mycket mer.

    Att dina bonusar kommer ha rätt till ev. arv om något händer osv... Omedelbart, medan dina barn är "skyddade", eller får avvakta beroende på tidpunkt.

    Förutsätt inte att detta är enkelt. Ni som vuxna måste resonera och behandla barnen tillräckligt bra om ni vill att de ska ha bra relationer till varandra.
  • Anonym (Separat)
    Memestar skrev 2023-01-10 17:21:18 följande:
    Vi har gemensam ekonomi så vi kommer spara tillsammans till vårt barn. Jag bara funderar på hur det ska bli rättvist för alla 3 barnen när dom flyttar hemifrån 😅

    Vi ger julklappar efter barnens önskelistor. Dom är ju ganska stora så. Skulle vi ge sådant dom behöver vore ju skandal för dom😂

    Dela upp ekonomin då. Du ska ju spara till ditt barn, inte till hans barn. Han och hans ex sparar till bonusbarnen. Han och du sparar till ert barn.


     Fattar faktiskt inte varför man väljer gemensam ekonomi med bonusbarn.

  • Memestar
    Anonym (Separat) skrev 2023-01-10 17:29:52 följande:

    Dela upp ekonomin då. Du ska ju spara till ditt barn, inte till hans barn. Han och hans ex sparar till bonusbarnen. Han och du sparar till ert barn.


     Fattar faktiskt inte varför man väljer gemensam ekonomi med bonusbarn.


    Just sparandet har vi delat upp. Så det enda jag inte står för är barnens spar. Vi har gjort så för det känns lättast och sen gav han mer pengar till vårt gemensamma boende än mig som ?kompensation?. 
    Vi ska även gifta oss så jag kommer ändå ha försörjningsplikt för barnen. Det är verkligen inget problem för mig. Vill bara att det inte blir någon nackdel för vårat egna barn sen. 
    Lönnsirap skrev 2023-01-10 17:29:22 följande:
    Det är VIKTIGT att tänka på detta. Att faktiskt inte bars förutsätta att att man kommer undan att prata om det.

    Det blir orättvist att barn med två familjer får "mycket mindre"... och det blir orättvist att barn med två familjer får mycket mer.

    Att dina bonusar kommer ha rätt till ev. arv om något händer osv... Omedelbart, medan dina barn är "skyddade", eller får avvakta beroende på tidpunkt.

    Förutsätt inte att detta är enkelt. Ni som vuxna måste resonera och behandla barnen tillräckligt bra om ni vill att de ska ha bra relationer till varandra.

    Jo jag vet att det är struligt med arv osv också. Känns jobbigt att ta upp sånt men vi kommer väl behöva. 

  • Anonym (Märkligt)
    Memestar skrev 2023-01-10 17:26:01 följande:

    Oj, vad du verkar arg. Förstår inte varför du blir så fruktansvärt upprörd över min fråga? 


    Hade du velat som barn att dina halvsyskon fick dubbelt så mycket kontantinsats som du när du fyller 20. Tycker verkligen inte det är konstigt att man vill att barnen ska få lika mycket. Men det verkar gjort dig otroligt arg..

    Bonusbarnen har en mamma och en pappa, vårat barn. Kommer också ha en mamma och en papp så varför ska vårat barn få mindre? Jag står ju inte för spar-delen till bonusarna, vilket du kanske missat. 


    Jag är inte det minsta arg, men jag tycker du tänker fel så in åt h*vete.

    Nu är det väldigt hypotetiskt eftersom jag inte har några halvsyskon, men som 20-åring var jag tillräckligt mogen och hade nog intellektuell spänst att förstå varför mina hypotetiska halvsyskon fick mer pengar än mig eftersom de fick sparande från två håll. 

    Men då så. Om du inte står för sparandet för bonusbarnen  så får ju ert barn också ett sparande från två personer, problemet löst. Eller tror du att din sambo inte vill spara lika mycket till det nya barnet?

    Nu vet jag inte hur gamla bonusarna är, men det kommer ju antagligen vara några år efter att de fyllt 20 där det inte sparas något åt dem, och då kan ju pappan pytsa in mer åt den nya under den perioden om det är så att han inte har råd att spara lika mycket åt ert gemensamma barn från början.

    Men vad bonusarna får från sin mamma har inget med er familj och ert gemensamma barn att göra överhuvudtaget.
  • Anonym (¨¨¨)

    Hej TS:
    1. Har du inte tänkt på det här innan de där 2,5 åren med försök att skaffa barn? Kom du på det nu? 
    2. Ja, folk kan ha barn sedan innan och de pengar de barnen får från sina föräldrar är en sak, det ni sparar till ert gemensamma är en helt annan. 

    Jag tycker du funderar konstigt. Om de äldre barnen får en viss summa vid vuxen ålder så får de väl den. Det kommer inte röra ert yngre barn i ryggen, om du undviker att så split mellan barnen pga ekonomiska funderingar. Ni sparar utifrån era nuvarande förutsättningar, precis som alla andra. 

    Julklappar är också en sån där grej som alltför många hetsar upp sig över. Man måste inte tänka millimeterrättvisa, på kronan. Äldre barns julklappar är oftast dyrare än julklappar till småbarn. När de små sen blivit lika gamla får de dyrare julklappar då, eller hur? Det är mer rättvist än att tänka att det ska vara exakta summor år efter år. 

    Jag lever själv i bonusfamilj, men vi har aldrig tyckt att det här är så svårt. Ungdomarna tycker inte heller det är något konstigt att barnen från ena släkten får mer pengar från sin farmor och farfar tex, eller att mitt ex kan spara till våra barn medan min mans ex inte har råd att spara till sina barn. 

    Du kan ju tänka på den gamla vitsen om ett barn som var avundsjukt på sitt syskon:" Min syrra har fått både glasögon, tandställning och hålfotsinlägg, men jag får inget" 
    Liksom millimeterrättvisa är inget att eftersträva, haha. Man ska anpassa efter vad barn behöver. Ett äldre barn kanske behöver ny mobil, medan det yngre barnet behöver en pulka. Det kostar väldigt olika, men blir rättvist och barnen blir glada. 

  • Pope Joan II
    Memestar skrev 2023-01-10 17:17:21 följande:

     


    Nej millimeter-rättvist är svårt men med lgh-spar kan det ju bli 100-200k skillnad mellan barnen och det känns inte rätt. 

    Klart man inte kan kompensera för allas julklappar men jag anser när barnet har en mamma och en pappa så ska jag och barnens pappa väl bara stå för ?pappa-delen?. Och jag tycker inte att något barn ska få mer presenter/julklappar osv bara för att deras föräldrar är separerade och dom får dubbelt firande. Till exempel  tycker jag 2000kr är rimligt per barn med julklappar. Så jag hade väl tyckt att vi då handlar för 1000kr och barnens mamma 1000kr. För mig handlar det också lite om att jag vill inte att mitt barn ska bli bortskämd med för mycket materiella saker, lära sig pengars värde och uppskatta mer upplevelser och bli bortskämt med kärlek istället  

    Är du i samma situation som mig? 


    Och om barnens mamma träffar en ny partner och han tycker att de ska ge för noll kronor, hur skulle du då se på situationen? Eller om du inte skulle veta alls vad de får och inte och för vilka summor och inte?
  • Räkan77

    Jag spar inte separat till mina tre barn utan jag spar en hel del i fonder i mitt namn. Tänker att vi får se hur vi pytsar ut pengarna till barnen när de ska flytta hemifrån. Troligen kommer det att bli efter behov men med viss rättvisa.

    Jag har tex lovat att betala barnens körkort om de tar det under tiden de är relativt unga och vill övningsköra med oss föräldrar. Men det kommer säkert kosta olika beroende på hur många körlektioner som behövs för de olika barnen. 

    När det gäller julklappar så behöver du inte tänka på det än på flera år. Små barn förstår inte pengars värde så ni behöver ju definitivt inte köpa julklappar för 4000 kr till en treåring. 

  • Mrs Moneybags

    Om jag var du skulle jag spara till mitt barn separat. 


    Julklappar är svårt eftersom barn i olika åldrar har så olika behov. Där får man ge efter vad de vill ha och behöver. 

Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?