Inlägg från: Anonym (Isabelle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isabelle)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Fattar inte ens varför det här stör dig? Hur påverkar det dig om andra får beröm och uppmuntran att fortsätta göra något bra för barn som av en eller annan anledning inte kan bo med sina föräldrar?

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 02:23:25 följande:
    Det stör mig inte ett dugg. Jag tycker också att det är bra.

Jag vill bara verkligen förstå varför ett uppdrag man själv valt som går ut på att vara en vanlig reko förälder näst intill likställs med att vara gud fader själv.
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 08:42:54 följande:

Men det är väl självvalt för att det är något man vill och tycker om att göra.

Och de behandlar ju barnet precis som sitt eget så stor skillnad är det väl inte vilket barn det är.

Vad de gör? Tar hand om barnets behov såklart samt gör det uppdraget kräver precis som i andra yrken.

Igen - jag tycker deras jobb är bra och viktigt men förstår inte dess proportion jämfört med annat.

Barnen är ju ofta inte bara "vanliga barn" som hamnar i familjehem, många av dem har ju olika trauman på ett eller annat sätt. Ett barn som t.ex. får växa upp med att se mamma eller pappa vara våldsam och regelbundet ta tunga droger kommer ju såklart påverkas av det. Klart det är skillnad att som vuxen finnas där för ett sånt barn, än ett barn vars värsta trauma är att behöva äta broccoli till middag.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 12:54:20 följande:
    Det är en annan sak med de barnen som är traumatiserade på olika sätt. Då behövs betydligt mer av både insatser och ekonomisk ersättning mm.
    Vilka typer av barn tror du hamnar i familjehem? Bara det att inte kunna bo med sina föräldrar längre kan ju vara ett trauma i sig själv.
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas