Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 10:26:08 följande:
Hur ska jag kunna tacka nej till pass jag inte får? Det är ju du som missförstår, att planera sin fritid som lagen framhåller är inte att få förhinder.
Läs gärna både arbetstidslagen och länken/domen jag skickade tidigare innan du kommenterar. Det du skriver är inte relevant.
Får jag ett arbetspass jag inte känner till samma dag eller för sent är jag inte förpliktigad att ta det för att få lön, om mitt barn tex inte har omsorg eller om jag bokat in en läkartid eller vad som.
Lönen har jag rätt till oavsett.
Och du kan inte på allvar mena att jag ska stå till förfogande kl 8-20:30 IFALL att jag ska jobba, de tider butiken har öppet eftersom jag jobbar varierat fördelat på hela dagen.
Är inte ett dugg förvånad över att den svenska lagstiftningen är så okänd, det är precis samma tänk min okunniga arbetsgivare har, som även du har.
Självklart utgår inte vite till enskild person, har jag ens sagt något annat?
Vet inte var du fick 8-20.30 ifrån då jag skrev 8-17, normala arbetstider.
Vad står det för arbetstider i ditt kontrakt? Det är dem du ska förhålla dig till.
Nej, det är inte så att man har rätt till lön om man inte kan ta passet. Kan man inte jobba för ex ett inbokat läkarbesök så får man ta ledig för den tiden. Vissa arbetsgivare ger ledig med lön för läkarbesök, andra gör det inte.
Har du ett jobb så är du skyldig att ha ordnad barnomsorg. Det är en av förutsättningarna för att kunna ta ett jobb.
Din kommentar lät som att du trodde du skulle få vite pengar.
Men det bra att facket kan hjälpa dig att få schema i tid. Kanske hjälpa alla anställda att få schema i tid.