• EpicF

Min korkade arbetsgivare

Ja, ditt avtal säger att du ska ha lön för si och så många jobbade timmar, men om du inte jobbar passen så få man heller ingen lön. 

Rätt till rast har du och har du inte möjlighet att ta ut din lagstadgade rast ska du ha övertid. 

Är du med i facket? Då kan du ta kontakt med dem.om du inte får ditt schema i tid. 

• EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 09:57:36 följande:
    Det första stycket är en icke-fråga, schemaläggs jag en timme en vecka har jag fortfarande rätt till de resterande 24. Det är det som är grejen med avtal. Men det här är ju gråzon eftersom lagen inte anger konsekvenserna av att inte få något schema alls. Lagbrottet är ju redan gjort genom att inte presentera schema inom lagstadgad tid, dvs de två veckorna och -därav- min fråga om han nu skulle komma med ett schema som jag inte kan. Min förpliktelse avser ju inom lagen.
    Har pratat med facket och de öppnar gärna ett ärende eftersom lagen är helt på min sida, menade att lönen är en icke-fråga, den ska utgå och vissa företag får t.o.m. betala vite om inte schema-framförhållningen hålls. Däremot visste facket inte vad som händer om schema inte kommer alls eller så pass sent att man inte längre är tillgänglig.
    Spelar ingen roll. Jobbar  du inte för du ingen lön. Tackar du nej till pass får du ingen lön. 

Men ja, det är avtalsbrott att inge ge schemat i god tid. 

Verkar som att du har missförstått endel saker här. Du ska enligt lagen ha schemat minst två veckor innan. Men om du får förhinder att ta passen som är satt upp, så får du ingen lön eftersom du då inte jobbar. 

Sedan är det inte du som får något av de vite-pengarna arbetsgivaren kan riskera att få betala. 

Det är väldigt bra att facket kan hjälpa dig med att få schemat i tid. Kanske kan de också förklara för sig att man måste jobba sina pass för att få lön oavsett vad ett avtal säger. 

Hur menar du "inte tillgänglig"? Du ska vara tillgänglig under den arbetstid du har. Visst man kan vara sjuk eller ja sjuka barn, men det är en helt annan sak. Har du arbetstid mellan ex 8-17 mån-fredag så ska du vara tillgänglig den tiden för att jobba och få lön. 
  • EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 10:26:08 följande:

Hur ska jag kunna tacka nej till pass jag inte får? Det är ju du som missförstår, att planera sin fritid som lagen framhåller är inte att få förhinder.

Läs gärna både arbetstidslagen och länken/domen jag skickade tidigare innan du kommenterar. Det du skriver är inte relevant.
    Får jag ett arbetspass jag inte känner till samma dag eller för sent är jag inte förpliktigad att ta det för att få lön, om mitt barn tex inte har omsorg eller om jag bokat in en läkartid eller vad som.
    Lönen har jag rätt till oavsett.

Och du kan inte på allvar mena att jag ska stå till förfogande kl 8-20:30 IFALL att jag ska jobba, de tider butiken har öppet eftersom jag jobbar varierat fördelat på hela dagen.

Är inte ett dugg förvånad över att den svenska lagstiftningen är så okänd, det är precis samma tänk min okunniga arbetsgivare har, som även du har.
    Självklart utgår inte vite till enskild person, har jag ens sagt något annat?

Vet inte var du fick 8-20.30 ifrån då jag skrev 8-17, normala arbetstider. 

Vad står det för arbetstider i ditt kontrakt? Det är dem du ska förhålla dig till. 

Nej, det är inte så att man har rätt till lön om man inte kan ta passet. Kan man inte jobba för ex ett inbokat läkarbesök så får man ta ledig för den tiden. Vissa arbetsgivare ger ledig med lön för läkarbesök, andra gör det inte. 

Har du ett jobb så är du skyldig att ha ordnad barnomsorg. Det är en av förutsättningarna för att kunna ta ett jobb. 

Din kommentar lät som att du trodde du skulle få vite pengar. 

Men det bra att facket kan hjälpa dig att få schema i tid. Kanske hjälpa alla anställda att få schema i tid. 
  • EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 10:40:13 följande:
    I mitt avtal har jag deltid, 25h/v, fördelat mellan 8-20:30. Vissa dagar ledigt, vissa halvdagar fm eller kväll, och ibland heldag. När bör jag då tänka att jag kan förvänta mig att arbeta menar du? 
    Du menar också att jag bör vara beredd på att ha barnomsorg fixat utefter den eventuella tiden som jag inte vet, och som jag krasst sett inte vet om när dessutom fritidstider ska lämnas in minst en månad i förväg.
    Otroligt märkligt att du tycker detta är ok för en arbetsgivare när som sagt lagen reglerar detta rätt tydligt.

Problemet med schema på den här arbetsplatsen är inget nytt egentligen, jag vill bara veta vart gränsen går för att anse sig entledigad när man inte får något schema att förhålla sig till eller planera runt.
    Jag har faktiskt aldrig påstått att jag tycker det är ok beteende av en arbetsgivare. 

Jag skrev också att det är bra att du får facket till att hjälpa dig. 

Har man ett jobb så förväntas man ha barnomsorg under tiden man har sin arbetstid. 
Svar på tråden Min korkade arbetsgivare