• Anonym (Vadär­felet?­)
    Fri 13 Jan 2023 12:56
    5489 visningar
    38 svar
    38
    5489

    Något är fel med min fru

    Något har hänt med min fru. Det har kommit smygande, men nu när jag tänker tillbaka på det så har det säkert pågått i lite över ett år.

    Här kommer exempel på sånt hon gör:


    - Glömmer nycklarna i låset utanför dörren, vilket händer extremt ofta. Grannar har ringt på hos oss minst 1 gång i veckan på sista tiden och sagt till att det sitter nycklar i låset. Men oftast hittar jag dem där när jag kommer hem. Jag överdriver inte om jag säger att detta händer 5 gånger i veckan. 


    - Det har hänt att hon gömt hämta barnen från förskolan och blir uppringd av personalen. 


    - Hon är allmänt seg med att svara på tilltal, verkar helt borta i huvudet som att hon inte förstår vad man säger och tar lång tid på sig innan hon svarar även på de enklaste frågor. 


    - Om vi är ute och handlar kan hon plötsligt bara stå och stirra rakt ut och verka helt förvirrad. 


    - Säger fel namn på även oss i familjen och ord. 


    - Har börjat stamma då och då. 

    - Glömmer koder och slår in fel koder på mobil, internetbank etc 

    - Klarar inte av att titta på film då hon inte hänger med alls i handlingen. 


    Detta är bara ett axplock. 


    Jag har pratat med henne om det och hon tror bara att hon är för trött och stressad. Hon har inte sökt hjälp ska tilläggas och verkar inte ens förstå hur annorlunda hon blivit. Jag oroar mig för att det ska vara något ordentligt fel, någon sjukdom eller så. 

  • Svar på tråden Något är fel med min fru
  • LFF
    Fri 13 Jan 2023 13:00
    #1
    +2
    Anonym (Vadärfelet?) skrev 2023-01-13 12:56:40 följande:
    Något är fel med min fru

    Något har hänt med min fru. Det har kommit smygande, men nu när jag tänker tillbaka på det så har det säkert pågått i lite över ett år.

    Här kommer exempel på sånt hon gör:


    - Glömmer nycklarna i låset utanför dörren, vilket händer extremt ofta. Grannar har ringt på hos oss minst 1 gång i veckan på sista tiden och sagt till att det sitter nycklar i låset. Men oftast hittar jag dem där när jag kommer hem. Jag överdriver inte om jag säger att detta händer 5 gånger i veckan. 


    - Det har hänt att hon gömt hämta barnen från förskolan och blir uppringd av personalen. 


    - Hon är allmänt seg med att svara på tilltal, verkar helt borta i huvudet som att hon inte förstår vad man säger och tar lång tid på sig innan hon svarar även på de enklaste frågor. 


    - Om vi är ute och handlar kan hon plötsligt bara stå och stirra rakt ut och verka helt förvirrad. 


    - Säger fel namn på även oss i familjen och ord. 


    - Har börjat stamma då och då. 

    - Glömmer koder och slår in fel koder på mobil, internetbank etc 

    - Klarar inte av att titta på film då hon inte hänger med alls i handlingen. 


    Detta är bara ett axplock. 


    Jag har pratat med henne om det och hon tror bara att hon är för trött och stressad. Hon har inte sökt hjälp ska tilläggas och verkar inte ens förstå hur annorlunda hon blivit. Jag oroar mig för att det ska vara något ordentligt fel, någon sjukdom eller så. 


    Hon behöver gå till läkaren omgående. Det kan vara allt från utbrändhet till en mindre stroke.
  • Fri 13 Jan 2023 13:01
    #2

    Låter som hon kan vara utmattad? Läs på om utmattningssyndrom och gör ett Keds-test. I vilket fall behöver hon nog träffa en läkare. Kan ju vara bra om du lan följa med som stöd.

  • Fri 13 Jan 2023 13:06
    #3
    +3

    Min ex-fru hade begynnande Alzheimers de sista åren vi var gifta, och detta låter rätt likt vad jag själv upplevde den tiden. Denna vidriga sjukdom kan även drabba yngre, så jag håller tummarna att det inte det. 

    Vårdcentralen omedelbums.

  • Anonym (Oklar­t)
    Fri 13 Jan 2023 13:06
    #4
    +2

    Boka genast tid på vårdcentralen. Hålla på och gissa är väldigt dumt, bättre att vården undersöker.

    Visst kan det vara stress, men tänk om det är något annat. Som hade varit botbart om ni sökt i tid... Problem med minne är inte alltid något som man upptäcker själv, så prata med henne om det och följ med på besöket!

  • Fri 13 Jan 2023 13:08
    #5
    +1

    Kan absolut vara stressrelaterat, men det kan också vara nåt annat. Är viktigt med en utredning hos läkare oavsett vilket. Är det nåt annat och allvarligt kan det vara sånt som går att göra nåt åt så länge man får det under behandling snabbt. 

    Om jag var du skulle jag be henne gå till läkaren, om inte för sin egen skull så får din och barnens skull. De lär ju också märka att deras föräldrar inte mår bra.

  • Anonym (sök hjälp)
    Fri 13 Jan 2023 13:08
    #6
    +1

    Det kan vara alzheimers, men även vitaminbrist eller utbrändhet mm. 
    Hur som helst är det inget du kan hjälpa henne med själv. Hon måste till läkare för utredning. 

  • Fri 13 Jan 2023 13:21
    #7
    +3

    Din partner behöver undersökas, det bästa är också om du kan följa med på läkarbesöket och berätta vad som bekymrar dig. För det du beskriver här är inte alls säkert att det framkommer om hon går dit själv, särskilt om hon inte upplever vissa saker som anmärkningsvärt så kanske hon inte äns nämner det.

  • Anonym (Omede­lbart iväg)
    Fri 13 Jan 2023 13:51
    #8
    +3

    Boka ett läkarbesök redan idag. Hon måste iväg dit snarast möjligt. I bästa fall är det nåt enkelt som går bota, men ni måste få veta. Eskalerar detta kan det bli farligt inte bara för din fru utan även för barnen, du och andra. Jag tänker på sånt som köra bil, tända ljus, laga mat och liknande- om hon plötsligt glömmer hur man gör eller glömmer att hon håller på.

  • Fri 13 Jan 2023 14:15
    #9

    Hej.

    Hon behöver en ordentlig läkarundersökning där du behöver följa med som stöd och även berätta dina observationer. Det kan vara utbrändhet men lika gärna något annat..Har hon andra symtom än just dem du nämnde? Fysiska symtom också? Berätta allt du kan komma på hos läkaren som verkar annorlunda. Ring till vårdcentralen helst idag. 
    Mvh 

  • Anonym (Hella­)
    Fri 13 Jan 2023 14:34
    #10

    Hur gammal är hon? Något som det också kan vara som inte vården är så uppmärksamma på, är en effekt av klimakteriet. Såg en kvinna på teven som berättade om ungefär liknande symptom. 
    Har också hört det från kollegor.

Svar på tråden Något är fel med min fru