• molly50

Får skolan göra så?

På våra barns skola så får de barn som inte har egna låna.
    Så det där låter inte rimligt,tycker jag.
    Jag tycker du ska prata med lärarna eller med rektorn.

• molly50
    Anonym (Arg pappa) skrev 2023-01-13 16:19:13 följande:
    Jag mailade läraren och fick svaret att de inte lånar ut och att alla som önskar åka behöver ha med eget. Hen föreslog tom att jag ska fråga andra om någon kan låna ut.
    Ok. Det var ju märkligt.
    Visst kan man löpa begagnat,men om det inte kommer att användas sen så känns ju även det lite onödigt.
    Har ni någon ni kan låna av annars då?
  • molly50
    AndreaBD skrev 2023-01-13 16:20:46 följande:
    Har skolan skridskor som de lånar ut? Det har nog de flesta skolor inte. 

Jag tycker däremot att man kan köpa begagnade. Om man hinner. 
    Inte skolan egentligen,utan ishallen där de brukar åka.
    Däremot så har de några par skidor som de kan låna ut på skolan.
  • molly50
    AndreaBD skrev 2023-01-13 17:17:43 följande:
    Kan hända att låg-och mellanstadieskolor ofta har det. TS skrev ju inte ålder på barnet heller. 
    Min dotter går på mellanstadiet,men sonen går på högstadiet. 
    Och även han får låna.
    Ja,TS har ju inte skrivit ålder så då är det ju lite svårt att veta. 
  • molly50
    AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:47:22 följande:

Kolla även blocket, du behöver inte ha exat storlek Till så små barn. Skulle fungera med 34-35 oxkså och ett par extra strumpor. 

Tycket skridskor tillhör allmänbildningen i Sverige. 

Alla barn är ju faktiskt inte intresserade av att åka skridskor heller.
    Mina barn är det t ex inte och brukar inte åka på fritiden utan bara på skolan.
    Så varför ska vi då köpa skridskor som de kommer att använda max 2 ggr per år när de kan få låna via skolan?
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 11:22:49 följande:
    Detta tänk letar sig allt längre in i dom svenska stugorna. Det är väl bara en tidsfråga innan debatten kring barns badkläder i år2, när många lär sig simma, gör sig påmind. Eller hygienartiklar så som deo, duschtvål på idrotten.

Troligen kommer många av dessa aktiviteter, som utflykter i skolan, att försvinna om skaran som kritiserar allt fortsätter växa.

Som jag sagt tidigare, det finns dom som ser möjligheter och det finns dom som letar fel.

En sista tanke, är det hela världen om ens barn får ta en promenad istället för att åka skridskor en gång om året? Måste det alltid vara 100% rättvist eller kan man rent av lära sig att förhålla sig till att verkligheten inte ser ut så?
    Nu var det ju inte så det var sagt i TS fall.
    Utan de barn som inte har egna skridskor ska få titta på.
    Är det verkligen rimligt ,tycker du, eller borde skolan ordna med en annan aktivitet för de barnen?
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 16:18:50 följande:
    Det kan väl vara rimligt, men den aktiviteten kanske inte är i nivå med skridskoåkning. Eller hur tänker du? Är inte en promenad rimlig? Eller stanna på skolan och plugga?
    Ja,en promenad kan väl vara rimlig? Eller kanske pulkaåkning?
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 16:20:05 följande:
    Ska man alltid utgå från barnens intresse då?
    Ska man tvinga barnen at göra något de inte vill,menar du? Hur ska det,i så fall,öka deras intresse?
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 16:48:58 följande:
    Jag tänker inte att man ska tvinga barnen. Jag tänker att man förmedlar att nu gäller aktiviteten skridskoåkning. Prova gärna om du har möjlighet, kan du inte eller vill du inte så kanske man får göra något enklare vid sidan av.

Man utgår ju inte från intresse i andra aktiviteter som sim, friidrott, matte, svenska, hemkunskap mm.

lite offtopic jag vet, men mina tankar flög iväg där. Kan det inte vara bra att även barn får förhålla sig till att det inte blir som dom vill eller att vi vuxna vänder ut och in på oss för att barnen alltid ska vara nöjda?
    När det gäller skridskoåkning i skolan så brukar de åka om inga andra aktiviteter finns inplanerade.
    Men är det t ex friluftsdag med flera olika aktiviteter så brukar de välja något annat.
    Men jag tänker inte börja tvinga dem att åka skridskor på fritiden,om det är det du menar.
  • molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-14 17:11:09 följande:
    Barn kan ju inte bara göra det som de har lust med. De måste tex gå i skolan och göra vad läraren säger till dem att göra. De måste traggla glosor, lära sig multiplikationstabellen mm. De bör också lära sig simma och cykla och många andra saker som att åka skridskor i skolan. I idrotten måste de göra en massa olika saker för att få godkänt betyg. Förhoppningsvis behöver man inte tvinga dem men barn måste naturligtvis göra en massa saker som de kanske inte alls har lust med, som de inte tycker är roligt, 
    Ja,och i skolan gör de det,som jag skrev.
    Men jag skulle aldrig tvinga dem till att göra dessa saker på fritiden,om de inte vill.
    Simning är en sak. Det är viktigt att kunna.
    Skridskoåkning är inte viktigt att lära sig.
    Och jag tycker,ärligt talat,att det är fel att betygssätta sådana saker i idrotten då alla har olika förutsättningar. 
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 18:11:09 följande:
    Alla har olika förutsättningar i allt. Då är det inte rätt att sätta betyg i något ämne.
    Jag håller inte med dig.
    Att sätta betyg i teoretiska ämnen är en sak.
    Men praktiska är en annan.
    Men detta är OT.
Svar på tråden Får skolan göra så?