Jag mår så dåligt över min kollega
Hennes agerande handlar inte om dig. Hon kanske går igenom något svårt/jobbig privat. Försök tänka så i stället.
Hennes agerande handlar inte om dig. Hon kanske går igenom något svårt/jobbig privat. Försök tänka så i stället.
Hej!
Jag vet att man inte ska ta saker personligt, att personen kanske mår dåligt privat, har en dålig dag osv. Men om personen pratade mycket med dig i början på en arbetsplats, ni bytte sociala medier med varann, ni umgicks privat två tillfällen med resten av gänget på jobbet- då är det ju högst personligt om personen undviker prata med dig på jobbet. Jag ser ju att kollegan LER och är GLAD med andra kollegor men undviker mig, svarar inte på tilltal när jag är sjyst frågar hur helgen är, eller när jag erbjuder kollegan hjälp. Då är det ju något skumt? Hur ska jag tänka då?
Vad gäller vända ut och in på konversationer, sånt kan vara svårt att koppla från. Du kanske är en högkänslig person? Försök se ältandet från ett sakligt perspektiv. Du kanske ältar mer än andra på grund av den tidigare mobbingen har gjort dig mer sårbar än gemene man. Föreställ dig en mer vuxen digsjälv som tar hand om en liten digsjälv. vissa saker du sagt kanske var pinsamma, men du är inte den första som sagt något pinsamt, alla gör det, varje dag. Varför ska du döma dig själv hårdare än vad du gör någon annan? Det blir ju bara orättvist (mot dig)