• Anonym (TS)

    Är det föräldrarnas fel att barnen blir kräsna med mat?

    Jag har två bonusbarn som äter precis allt. Vi serverar väl inte kanske grishjärta och sånt men om vi går på restaurang och ska äta oavsett vilket kök det rör sig om finns det alltid något att äta.

    Andra föräldrar i vår närhet håller på att dalta med sina barn. Utrycker att deras barn inte kan följa med på den där restaurangen för där finns det inget för deras barn att äta. Sedan säger föräldern det till sitt barn att det är tråkigt att dom måste följa med till en restaurang där det inte finns något ätbart på menyn?.

    Grejen är den att jag och min sambo får deras barn att äta maten. Någon förälder kan göra en lång lista på saker deras barn kan äta? inget annat funkar. Nu pratar vi inte om allergier utan mer mitt barn äter enbart bruna saker?. 

    Vi struntar i dom där idéerna. Vi kan ju servera något brunt men ha andra färger också och barnen äter allt? vilket föräldrarna säger inte går.

    Är detta verkligen rimligt? Är det föräldrarna som är för ängsliga?? 

  • Svar på tråden Är det föräldrarnas fel att barnen blir kräsna med mat?
  • Fjäril kär

    Kanske mer handlar om att barn äter av artighet och inte känner att dom kan bråka om det på samma sätt som med sina egna föräldrar. 

    Att barnen äter i ert sällskap betyder ju inte automatiskt att det är något positivt... 

  • mammatill6

    Kan ju va att barnen känner sig tvingade av er och inte vågar säga nej.  Du vet ju inte hur barnet mår av det.
    Har 6 barn varav 5 allätare. Den 6:e är selektiv och äter endast vissa saker. Ingen mening att ta med honom om det inte serveras sånt han äter, skolan måste laga specialmat.
    Hir kan det komma sig att vi föräldrar gjort ett barn så när alla andra äter allt?

  • Limajo
    mammatill6 skrev 2023-01-14 15:25:25 följande:

    Kan ju va att barnen känner sig tvingade av er och inte vågar säga nej.  Du vet ju inte hur barnet mår av det.
    Har 6 barn varav 5 allätare. Den 6:e är selektiv och äter endast vissa saker. Ingen mening att ta med honom om det inte serveras sånt han äter, skolan måste laga specialmat.
    Hir kan det komma sig att vi föräldrar gjort ett barn så när alla andra äter allt?


    Jag har bara två barn men det är lika för mig. En som glatt äter allt och testar nytt och sen en selektiv. Det var skillnad på dem från första smakportionen. Så nej, jag kan lugnt säga att det inte beror på föräldrarna.
  • Anonym (Teddy)

    Vissa diagnoser har som symptom selektivt ätande, även barn kan få ätstörningar men det kan säkert även bli följden av att föräldrar daltar för mycket och ger sken av att viss mat är "farlig" och oätlig. Annars tror jag att den gamla devisen "barn gör som du gör" stämmer bra i såna fall. Om föräldrarna själva är kinkiga med maten så blir barnen det också. Vill du att ditt barn ska känna matglädje så måste du vara glad i mat själv.

  • Anonym (TS)
    mammatill6 skrev 2023-01-14 15:25:25 följande:

    Kan ju va att barnen känner sig tvingade av er och inte vågar säga nej.  Du vet ju inte hur barnet mår av det.
    Har 6 barn varav 5 allätare. Den 6:e är selektiv och äter endast vissa saker. Ingen mening att ta med honom om det inte serveras sånt han äter, skolan måste laga specialmat.
    Hir kan det komma sig att vi föräldrar gjort ett barn så när alla andra äter allt?


    Tvingade att slicka tallriken och be om mer mat? Vi är inte onda människor. Om ett barn ber om mer och slickar på tallriken så är det ett tecken på att dom vill vara till lags då? 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-14 15:21:47 följande:
    Är det föräldrarnas fel att barnen blir kräsna med mat?

    Jag har två bonusbarn som äter precis allt. Vi serverar väl inte kanske grishjärta och sånt men om vi går på restaurang och ska äta oavsett vilket kök det rör sig om finns det alltid något att äta.

    Andra föräldrar i vår närhet håller på att dalta med sina barn. Utrycker att deras barn inte kan följa med på den där restaurangen för där finns det inget för deras barn att äta. Sedan säger föräldern det till sitt barn att det är tråkigt att dom måste följa med till en restaurang där det inte finns något ätbart på menyn?.

    Grejen är den att jag och min sambo får deras barn att äta maten. Någon förälder kan göra en lång lista på saker deras barn kan äta? inget annat funkar. Nu pratar vi inte om allergier utan mer mitt barn äter enbart bruna saker?. 

    Vi struntar i dom där idéerna. Vi kan ju servera något brunt men ha andra färger också och barnen äter allt? vilket föräldrarna säger inte går.

    Är detta verkligen rimligt? Är det föräldrarna som är för ängsliga?? 


    Nej. Jag är själv kräsen och har alltid varit - inte mitt syskon. Jag kan inte äta vissa saker utan att kräkas eller klöka mig upprepade gånger. Har själv 3 barn varav 1 är otroligt kräsen och gillar nästan ingenting och klöker sig eller spyr om hon ens smakar på något hon inte gillar (precis som jag alltså) medan de andra två glufsar i sig i stort sett allt. Jag har inte gjort något annorlunda med barnen.
  • Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2023-01-14 15:25:25 följande:

    Kan ju va att barnen känner sig tvingade av er och inte vågar säga nej.  Du vet ju inte hur barnet mår av det.
    Har 6 barn varav 5 allätare. Den 6:e är selektiv och äter endast vissa saker. Ingen mening att ta med honom om det inte serveras sånt han äter, skolan måste laga specialmat.
    Hir kan det komma sig att vi föräldrar gjort ett barn så när alla andra äter allt?


    Jag var väldigt selektiv med maten när jag var liten. En gång så följde jag med min kompis och hennes familj på restaurang. Pappan i familjen sa, på skämt, "nu äter du upp allt"... Jag vågade inte annat och det var en enda lång pina, sen spydde jag som en gris när kom hem. Så verkligen, man har ingen aning om hur barnet egentligen mår av att äta maten som den annars inte skulle ha gjort.
    En annan gång blev jag bjuden på mat hos en kompis. Potatismos med klumpar i. Klumpar i annars slät mat var mitt värsta...men jag åt och försökte hålla tillbaka klökningarna jag fick. Vågade inte säga att jag inte ville äta.

    Nu har jag tre barn. En äter allt, provsmakar allt och älskar mat. En annan är selektiv med maten (har blivit bättre) men hon fick också specialkost i skolan ett tag för att hon övht skulle få i sig energi och orka med skoldagen. Den tredje är väl någonstans mitt emellan de två andra. Äter väl det mesta men tycker inte om att prova nya saker.... Så det kan vara så himla olika trots att de vuxit upp på samma sätt och med samma mat.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2023-01-14 15:37:32 följande:
    Nej. Jag är själv kräsen och har alltid varit - inte mitt syskon. Jag kan inte äta vissa saker utan att kräkas eller klöka mig upprepade gånger. Har själv 3 barn varav 1 är otroligt kräsen och gillar nästan ingenting och klöker sig eller spyr om hon ens smakar på något hon inte gillar (precis som jag alltså) medan de andra två glufsar i sig i stort sett allt. Jag har inte gjort något annorlunda med barnen.
    Och jag kan tillägga att mina barn varit som de är redan från början. Alltså redan som bebisar när de började med mat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2023-01-14 15:41:57 följande:
    Och jag kan tillägga att mina barn varit som de är redan från början. Alltså redan som bebisar när de började med mat.
    Fast bebisar är skeptiska till nya smak och konsistenser. Man måste träna många gånger samma smak 
  • Anonym (C)

    Det är ju heller inte jättekul att betala en massa pengar på restaurang när man är osäker om barnen äter.. då är det ju bättre att gå till ett ställe där man vet att alla blir mätta.

Svar på tråden Är det föräldrarnas fel att barnen blir kräsna med mat?